Benen stil houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blackpower

Benen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 07:10

Hallo,

Ik rij sinds kort op de paarden van mijn vriend. Ik beweeg nogal veel met mijn voeten en ik mag dat niet meer doen volgens mijn vriend's papa en onze lesgever.
Als ik mijn benen probeer stil te houden dan verkramp ik en kan ik moeilijk doorzitten.
Zijn er mensen die hier tips voor hebben?

Groetjes Jolien

midgie

Re: Benen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:01

Toch meer ontspannen, en proberen de beweging van het paard te gaan volgen, als je verkrampt is dat ook niet fijn voor het paard, want die kan daar weer op reageren, door ook te verkrampen,
Gewoon alles loslaten en als je dat niet in draf kan , zul je eerst in stap moeten gaan oefenen om los te durven laten, veel zonder zadel rijden ook draven, desnoods aan de longe , zoek dus ook geen steun aan de teugels,

Blackpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 08:05

Ja ok, dankuwel.
Maar als ik mij los laat, dan bewegen mijn voeten en dat mag niet..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:21

Dan word het oefenen om in balans te blijven vanuit je eigen centrum, gewoon heel veel zonder zadel gaan rijden

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:35

zonder zadel rijden is niet per sé prettig voor een paard, zeker niet als je dat lang en veel doet. persoonlijk zou ik er dan toch een barebackpad of iets dergelijks onder leggen.
het ontspannen-verhaal klopt wel, maar je moet gewoon gaan leren hoe je met zo min mogelijk spierspanning zelfstandig op je paard kan blijven zitten (zonder dat je de teugels of beugels nodig hebt om overeind te blijven), en dat leer je toch het best onder begeleiding. goede zitlessen nemen dus!
een tip: het boek 'basis rijkunst' van anne muller!
succes!

Blackpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 08:40

Zonder zadel rijden is niet echt een optie want ik rij met een merrie van 4 jaar oud en nog redelijk groen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:00

Ja sorry dat ik het zeg, waarom rij jij dan op dit paard?
Het is groen en de ruiter ook , het paard leert zo ook geen goeie dingen lijkt me?

Blackpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 10:14

Ik ben niet echt een groene ruiter, ik rij al 2 jaar met jonge paarden en de jaren daarvoor heb ik genoeg ervaring kunnen oplopen met een ouder paard, mijn enige probleem zijn mijn voeten die ik niet kan stil houden..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:21

RT-P >> RUI

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:46

Mijn instructrice vertelde dat zij haar benen stil heeft leren houden doordat haar eigen instructeur haar een paar weken heeft laten rijden met stijgbeugels die vastgebonden waren aan de singel. Ik weet niet uit eigen ervaring of het werkt, maar het valt misschien te proberen?

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:50

ik heb mijn benen leren stil houden doordat mijn instructeur mijn beugels 2 gaten korter heeft gemaakt. en gaan leren ZITTEN. je voelt dan op een gegeven moment dat je echt gaat zitten in het zadel en dat je je benen onafhankelijk van elkaar en van je zit kunt bewegen. je voelt dan echt de beugel aan de bal van de voet en je been ligt rustig langs het paard. misschien steek je ook je benen te ver naar voren? ook dat leer je af door je beugels korter te doen.

na een paar weken weer een gaatje langer.

groetjes!

LoveeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:07

Ik heb daar ook last van vooral tijdens draven vind ik dat moeilijk!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:17

Had ik ook vroeger, tot een vriendin zei dat ik aan m'n stijgbeugels spoorriempjes moest hangen, die je dan samenhangt met je singel.

Dus je spoorriempjes rond je singel en je stijgbeugel.
Bij mij heeft het toch wel iets van effect gehad.

en ohjaa, zet ze in het begin nog wat losjes, dat je kan gaan wennen,
en verander zo iedere keer (:

succes!
x