moeilijk met rijden en te dik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonikaodin

moeilijk met rijden en te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:36

heey!
ik heb zelf 2 paarden, en het zijn echt 2 schatten.. maar toch een paar probleempjes..;)
ik zal het verhaal wel vertellen.
ik ben naar noorwegen verhuist, en dus 1 paard gekocht, en die bij een ander paard gezet die ook zo goed als van mij is. dus eigelijk verzorgpaard.
mijn eigen paard heet Bonika en mijn verzorgpaard heet Odin.
maar sinds ik Bonika bij Odin neer heb gezet kan odin niet meer zonder bonika.
dus als ik ga rijden met bonika gaat hij hinneken. het is wel al veel minder dan vroeger. het is nu maar zo'n 3 keer..;)
maar toch.
maar ik kan dus ook niet met odin gaan rijden zonder bonika erbij. omdat die dan helemaal gek word, en hij heel sterk is.

dat was het eerste probleem.

maar nu nog een probleempje :o odin is heel dik. want voordat ik er was heeft die hele tijd in zijn eentje gestaan in een stal en wei.
hij werd nooit gepoetst en dus beetje verwaarloost zag die eruit, hij ziet er nu gelukkig al veel beter uit! het enige probleem is dat ie te dik is!
en er komt 1 keer in de week iemand bij mij rijden. dus dan kan ik odin ook berijden.. maarja. hij heeft niet altijd zin en dan stopt die ermee.. en dan krijg je hem zowat niet meer vooruit. ik heb nu met sporen geprobeert( en nee niet hardhandig) en toen deed die wel helemaal normaal ik hoefde bijna geen hulpen te geven.

en het raare is, het is echt een knuffelpaardje, die echt altijd geknuffelt wilt worden. maar rijden is wat minder bij hem.. en ook verder nooit vervelende dingen met hem als ik hem roep komt die gewoon en geen stal gebrek ofzo.;)

maarja nu dus de vraag,, hoe krijg ik meer afstand tussen hun? en hoe gedraagt die zich liever met rijden(dus moet ik met sporen blijven rijden?) en de dikte? ze staan nu dag en nacht in de wei. ze krijgen alleen vitamine erbij. en dat is maar 1 handje.;) dus dat ga ik er zeker niet af doen! maar hebben jullie tips?
het is trouwens neit dat die te moe is ofzo om verder te lopen of dat die het niet kan dragen want zo zwaar is die gelukkig niet meer.
eerst kon die namelijk niet eens 10 cm bokken.. omdat dat te zwaar was.. en die gaan nu wat hoger haha:P
ik hoop dat jullie me beetje kunnen helpen!

Tigra_

Re: moeilijk met rijden en te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:29

Em wat je zou kunnen doen is om ze toch meer te gaan scheiden. Dus bv met 1tje gaan wandelen end. Ze zullen toch moeten leren dat de ander toch wel terug komt.

Voor de rest is de conditie van een te dik paard vaak niet optimaal en zul je het moeten opbouwen. Dat hij niet het been is los je op door consequent te zijn en het leuk te houden dus veel afwisseling.
Zorg dat het werk leuk blijft. Dat met de sporen kan heel goed een tijdelijk effect zijn het is een duidelijker hulp maar bij verkeerd gebruik zit de kans erin dat hij daar straks ook niet meer op reageert. Dus zul je het probleem bij de wortel moeten aan pakken en het paard attent maken op het been. Tempowisselingen, overgangen. 1x hulp, 2de keer duidelijkere hulp en de derde keer een tik met de zweep op de plaats waar je je beenhulp geeft.
Als je hem af wilt laten vallen zul je hem meer beweging moeten geven dus meer rijden of bv gaan longeren.

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:06

Tigra_ schreef:
Em wat je zou kunnen doen is om ze toch meer te gaan scheiden. Dus bv met 1tje gaan wandelen end. Ze zullen toch moeten leren dat de ander toch wel terug komt.

Voor de rest is de conditie van een te dik paard vaak niet optimaal en zul je het moeten opbouwen. Dat hij niet het been is los je op door consequent te zijn en het leuk te houden dus veel afwisseling.
Zorg dat het werk leuk blijft. Dat met de sporen kan heel goed een tijdelijk effect zijn het is een duidelijker hulp maar bij verkeerd gebruik zit de kans erin dat hij daar straks ook niet meer op reageert. Dus zul je het probleem bij de wortel moeten aan pakken en het paard attent maken op het been. Tempowisselingen, overgangen. 1x hulp, 2de keer duidelijkere hulp en de derde keer een tik met de zweep op de plaats waar je je beenhulp geeft.
Als je hem af wilt laten vallen zul je hem meer beweging moeten geven dus meer rijden of bv gaan longeren.

ja ik doe dat al elke dag, en heb ze toch al bijna een jaar.. het gaat wel steeds beter moet ik zeggen!;)
ja ik doe ook alleen maar wandelen en als die het goed doet belonen en alles. maar soms dan heeft die gewoon geen zin.. en in de bak vind die al helemaal niets! dus dat doe ik niet te vaak met hem.
tempowisselingen dat doe ik wel heel veel mt hem hij zet namelijk hele kleine stapjes en dan moet je aan het werk.
en met de zweep is het probleem daar reageert die zowat niet op..;) en ik weet dat de sporen dan normaal voor hem worden, de eerste keer dat ik met hem reed met sporen deed ik maar de helft van de tijd en de andere tijd zonder. en dat ging toen ook gewoon goed.

ik ga zeker meer met hem rijden want we hebben nu vakantie dus dan heeft zij ook tijd.. en ik ben er nog niet aan toe om hem te longeren want dat gaat zeker fout dat vind hij maar niets(al wel is geprobeert)

maar bedankt voor je hulp!!
heeft iemand nog meer tips?