paard bouwt spanning op tijdens M2 proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noortje_E

paard bouwt spanning op tijdens M2 proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 19:38

Hallo!

Ben nu voor de 3e keer op wedstrijd geweest (M2) met mijn merrie Tsarina. Ze kan super lopen en vooral het losrijden gaat prima. Alleen bouwt ze makkelijk spanning op en dan met name in de proef zelf. We hebben nogal wat moeite gehad met de overgang stap-galop. Met trainen gaat dit inmiddels redelijk goed, maar tijdens de proef voel ik haar onder me opladen zodra we richting het galopgedeelte komen. Het voelt alsof er elk moment een bom kan ontploffen. Voor het galopgedeelte is er, of stap en een paar passen achterwaarts, of de keertwendingen, en deze gaan dan ook de mist in.
Zijn er mensen die tips hebben of mij kunnen helpen om beter om te gaan met haar spanning en inmiddels ook mijn spanning?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:45

Toch gewoon veel doen denk ik, en het paard leren wachten. Mijn paard (nog maar B) vindt de galop geweldig en zodra ze maar denkt dat we misschien wel eens in galop zouden kunnen gaan dan wordt het een bommetje. Maar ik probeer dan steeds de ontspanning op te zoeken en dan dus maar even niet in galop te gaan. In je proef kan je dat natuurlijk niet doen, maar door in je training dat gewoon steeds mee te pakken moet het in de proef op een goed moment ook lukken. Je zegt zelf al dat het met trainen 'al redelijk goed' gaat, het moet met trainen dus gewoon helemaal goed gaan. Het is in een proef allemaal toch een stuk moeilijker dan dat je zelf aan het rijden bent. Zeker met zo'n lekkere hittepetit :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:51

je zegt t zelf al jouw eigen spanning zal er ongetwijfeld debet aan zijn... probeer op je ademhaling te letten,ik ken mensen die een proef op een hap lucht rijden ;) dat lukt niet en je bouwt steeds meer spanning op. je paard neem t t over en klaar ben je.
Vraag of je in je les kan werken aan steeds terug naar ontspanning kunnen. dus werk opbouwen en afvloeien,hier handig in worden zodat je in je proef zelf terug kan naar af laten vleoien van de opgebouwde spanning.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:31

Veel paarden hebben dat in het M2, gewoon rustig door blijven trainen. :)

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 20:22

Jullie hebben allemaal gelijk. Het zijn de bevestigingen op wat ik al dacht.
Ik moet er gewoon even aan wennen, voorheen kwam ik bijna altijd met 2 of 3 wp thuis. Nu rijd ik 2x 162 pnt. Ik ben hier toch wel behoorlijk van geschrokken. Maar ja, zoals jullie allen al aangeven, ik denk ook dat het gewoon een kwestie is van veel doen en gewoon lekker relaxt proberen door te trainen. Dan hoop ik dat het uiteindelijk wel goed komt in deze lastige catagorie. In ieder geval bedankt!

xavier1996

Re: paard bouwt spanning op tijdens M2 proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:21

denk idd dat het gewoon een kwestie van lekker rustig trainen en ervaring is, een paard moet denk ik ook wennen.
het paard van mijn vriendin doet precies hetzelfde maar krijgt er elke keer een puntje bij

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:22

Gewoon door blijven trainen en regelmatig op wedstrijd gaan. Verder kan het goed liggen aan het feit dat jij zelf die spanning opbouwt met de achterliggende gedachte "als het nu maar wel goedgaat".

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:57

Ik heb hier ook best wel last van de laatste tijd, alleen komt dit meer door mij omdat ik zelf spanning opbouw en mijn pony dit dus over neemt. Maar idd gewoon lekker doorgaan met wedstrijden ne lekker doortrainen, ik denk dat je gewoon even moet wennen. Onder je proeven moet je ook gewoon proberen te ontspannen, gewoon denken van wat maakt het ook uit, denk vooral om je rust en probeer gewoon net zo te rijden als hoe je het thuis doet.
Het is heel lastig, ik zit hier zelf ook mee te prutsen. Maar probeer je dus gewoon niet zorgen te maken, je hebt alle tijd voor je klasses en die winstpunten komen echt wel!

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:51

Net zoals andere al hebben gereageerd.
Ik heb er zelf ook last van,over het algemeen is de M2 ook uitgekomen als moeilijkste klasse,waarbij er veel van de combinatie wordt gevraagd,en waardoor de pony's een beetje zelf gaan denken en dus krijg je spanning in de proef.
Gewoon door gaan,en proberen rustig te blijven in de proef en hetzelfde te rijden als op het losrijdterein., (ik weet dat het moeilijk is!

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:19

Zo herkenbaar! Wij hadden dat ook heel erg in de M2, het zat in ons beide, en dat wat wordt dan zo van : wat was er eerder het kip of het ei?! Maar inderdaad, meters maken gewoon door blijven . Voor ons was het ook slikken we waren in 5 of 6 wedstrijden door elke klasse heen, totdat we in de M2 kwamen...