Pony word al boos als je met een zadel komt aan lopen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laartje2

Pony word al boos als je met een zadel komt aan lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 09:18

Er rijd een pony mee in de les die opgezadeld moet worden. Ik help dat meisje met opzadelen, want zei is bang. Alleen word die pony al boos als ik met een zadel kom aan lopen, terwijl die in de lessen een schat van een pony is...Hij gaat dan rondjes draaien, en gaat achterin de stal staan enz. Ook probeert hij soms te bijten. ;( ! Dan haal ik hem meestal uit zijn stal en maak ik hem vast en dan met moeite lukt het me zonder gebeten te worden het zadel erop te leggen.

Dit helpt al niet:
Boos worden elke keer NEE zeggen (met een boze stem)
Een klein tikje

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Leen

Re: Pony word al boos als je met een zadel komt aan lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:20

misschien ligt het zadel gewoon niet goed, en doet het hem pijn ?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:05

imo gaat er dan een heel groot alarmlicht zwaaien......

Zie post van Leen_

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:16

Grappig dat iedereen er vanuit gaat dat het aan het zadel ligt. Terwijl mijn ervaring met manegepaarden is, dat ze vooral heel veel mogelijkheden krijgen om zich niet zo netjes te gedragen op stal - en dat dus doen, vooral bij ruiters met wat minder ervaring en gezag.

Zelfs als het zadel de oorzaak geweest zou zijn, durf ik je op een briefje te geven dat deze pony zo blijft doen met een perfect aangemeten zadel. Waarom? Omdat die pony dat nu zo gewend is.

Oplossingen: veel kalmte, rust en duidelijkheid. Zadel bijvoorbeeld met z'n tweeen op waarbij de een het hoofd vasthoudt. Wees heel duidelijk en consequent in wat je van hem vraagt, niet boos of agressief maar wel heel duidelijk. Er wordt niet gebeten, klaar.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:21

Shadow0 schreef:
Grappig dat iedereen er vanuit gaat dat het aan het zadel ligt. Terwijl mijn ervaring met manegepaarden is, dat ze vooral heel veel mogelijkheden krijgen om zich niet zo netjes te gedragen op stal - en dat dus doen, vooral bij ruiters met wat minder ervaring en gezag.

Zelfs als het zadel de oorzaak geweest zou zijn, durf ik je op een briefje te geven dat deze pony zo blijft doen met een perfect aangemeten zadel. Waarom? Omdat die pony dat nu zo gewend is.

Oplossingen: veel kalmte, rust en duidelijkheid. Zadel bijvoorbeeld met z'n tweeen op waarbij de een het hoofd vasthoudt. Wees heel duidelijk en consequent in wat je van hem vraagt, niet boos of agressief maar wel heel duidelijk. Er wordt niet gebeten, klaar.

helemaal mee eens!

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:22

Bij manege ponys hoeft het niet altijd de pasvorm te zijn van het zadel, maar de manier hoe er gezadelt en aangesingelt word.

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:24

Ik heb een paard gekocht, die 5 jaar in manege gelopen heeft. ( nee het is nu niet het moment om daarop te spreken)
Maar wat ik wil zeggen. Dat paardje had geleerd, dat het vrij stoer is om haar kont te draaien in het stal en te driegen van te slaan als ze aan kwamen lopen met zadel en hoofdstel.
Is bij haar een kwestie van vertrouwen. Kinderen hebben haar ooit eens te hardhandig aangepakt en ze kon dit niet meer pikken.
Sindsdien heb ik haar vertrouwen in een maand of 4 ongeveer terug gewonnen. Gewoon heel veel binnen gegaan zonder zadel, zonder hoofdstel, draaide ze zich, weggaan, terug binnenkomen, blijft ze staan, belonen.
Sinds een week of 2 heb ik bijna geen problemen meer en kan ik met een gerust hart de stal binnen en halster om doen.
Ze deed dit met de kleintjes ook voor der zadel, proberen te trappen enzovoorts.
Sinds ik haar gekocht heb is dit paard echt een liefje geworden!
Wat nooit niemand had durven denken.
Er zijn zelfs mensen me dankbaar dat ik haar heb gekocht, zodat ze haar niet zouden moeten opzadelen.
Om maar even aan te duiden dat ze echt wel overtuigend kon zijn in haar "dreigen".

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:25

typisch gevalletje dat de arme pony het spuugzat is!
beestje geeft duidelijk aan dat het geen pretje is om onder dat zadel te lopen.
En tuurlijk eenmaal opgezadeld loopt die arme ziel wel door zn eigen pijn heen! |(

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:31

funnyhorses schreef:
En tuurlijk eenmaal opgezadeld loopt die arme ziel wel door zn eigen pijn heen! |(

Waarom denk je altijd direct dat ze dit doen door pijn? Misschien is 99% van de gevallen wel zo, maar de mijne die ik gekocht heb deed dit ook, is volledig gecontroleerd geweest en had géén pijn, nergens...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:31

funnyhorses schreef:

misschien zou je de andere reacties even moeten lezen? dit hoeft niet een geval te zijn waarbij meteen het zadel niet goed is.
ik geef les op manege's en daar was ook 1 die er last van had, maar wonderbaarlijk genoeg als ik hem vast hield verminderde dat gedrag aanzienlijk, hij was gewoon aan het uittesten, en ze gaan echt ver met die kleintjes.
ik kan nog veel meer voorbeelden noemen.
Pony's zijn in mijn ogen erger als paarden, ze zijn veel eigenwijzer, dus echt met begeleiding opzadelen die hap, of een aantal weken de leiding het laten doen!

laartje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 10:42

Ik heb het al gevraagd of het zadel te groot of te klein was, en ze hebben het zadel opgemeten...Ook hebben ze zijn rug nagekeken enz. Maar er was niks aan de hand! Als je hem vast houd is hij wel rustiger en hapt niet echt erg meer.

P.s. Hij heeft nu ook een bontje onder zijn zadel ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:46

als je zelf nagaat kun je je misschien wel indenken dat het dier dit niet uit blijdschap doet!
Dit gedrag heeft een rede,dit komt voort uit negativiteit.
Beestje geeft duidelijk aan dat ie er geen zin meer in heeft op die manier maar er word gewoon niet naar geluisterd.Want op een manege is tijd geld!
Paardje word gewoon knap schaggerijnig van het alsmaar door moeten lopen op die rot manier!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:47

jannie86 schreef:
misschien zou je de andere reacties even moeten lezen? dit hoeft niet een geval te zijn waarbij meteen het zadel niet goed is.
ik geef les op manege's en daar was ook 1 die er last van had, maar wonderbaarlijk genoeg als ik hem vast hield verminderde dat gedrag aanzienlijk, hij was gewoon aan het uittesten, en ze gaan echt ver met die kleintjes.
Pony's zijn in mijn ogen erger als paarden, ze zijn veel eigenwijzer, dus echt met begeleiding opzadelen die hap, of een aantal weken de leiding het laten doen!

Ja en nee.
Pony's zijn idd erg slim.
Echter accepteren ze ook veel.
Zeker als iemand erbij is die niet met zich laat sollen (leider uitstaling) kunnen ze hun gedrag aanpassen, máár wil niet zeggen dat ze geen last van pijn hebben. Ze hebben geleerd dat het uiten van die pijn gestraft wordt of zwakte uitstraalt :)*

Het is gewoon moeilijk te bepalen of het door slechte ervaringen komt, door huidige pijn, of door slimmigheid om onder het werk uit te komen.

Zeg nu zelf, hoeveel manegepony's worden nu goed onderzocht én hoeveel hebben er een goed passend zadel op, hoeveel ruiters rijden erop terwijl het zadel niet de goede inch is, hoeveel pony's krijgen keer op keer stuiterende ruiters op hun rug, hoeveel pony's worden er weer losgereden en rechtgericht om lichamelijke problemen tegen te gaan?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:47

psychische pijnen zijn bij een paard net zo erg dan lichamelijke pijnen!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:48

superwoman schreef:
jannie86 schreef:

Ja en nee.
Zeker als iemand erbij is die niet met zich laat sollen (leider uitstaling) kunnen ze hun gedrag aanpassen, máár wil niet zeggen dat ze geen last van pijn hebben. Ze hebben geleerd dat het uiten van die pijn gestraft wordt of zwakte uitstraalt :)*

Het is gewoon moeilijk te bepalen of het door slechte ervaringen komt, door huidige pijn, of door slimmigheid om onder het werk uit te komen.

Zeg nu zelf, hoeveel manegepony's worden nu goed onderzocht én hoeveel hebben er een goed passend zadel op, hoeveel ruiters rijden erop terwijl het zadel niet de goede inch is, hoeveel pony's krijgen keer op keer stuiterende ruiters op hun rug, hoeveel pony's worden er weer losgereden en rechtgericht om lichamelijke problemen tegen te gaan?

Helemaal mee eens!!!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:04

superwoman schreef:
jannie86 schreef:

Ja en nee.

daar heb je ook helemaal gelijk in, misschien bekijk ik het teveel van mijn eigen kant en eigen vereniging, waar dus wel een goed zadel word gezocht en er een paar pony's zijn die de draak uithangen, en ik hoef echt niet boos te worden, of te slaan, dit zijn de pony's met de trucjes, zoals in het land staan grazen en niet meer vooruit te krijgen, de pony's die gaan bokken als ze niet goed voorwaarts gereden worden, zet ze aan het werk en het zijn echt topknolletjes, maar dat zal niet overal zo zijn helaas.

laartje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 11:04

Ik vind het ook zielig voor die pony ;( ! Maar het is niet mijn schuld dat hij zo doet!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:07

veel ruiters hebben gewoon geen inlevingsvermogen en zien het vaak als stout gedrag!
Maar hoe kan een pony of paard nu bewust stout zijn,zulk gedrag komt door iets wat het dier irriteerd.
Maar op maneges word daar vaak niet naar gekeken en geluisterd.

laartje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 11:12

Dat is waar...Maar moet je het dan toestaan dat hij bijt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:48

laartje2 schreef:
Dat is waar...Maar moet je het dan toestaan dat hij bijt?

nee, dat zeker niet.
Eigenlijk kun je weinig doen, aangezien de pony niet van jou is.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:02

het kan zijn dat ze rugpijn heeft.
heb je overigens al eens geprobeerd om haar buiten haar stal op te zadelen?

wordt ze wel rustig aangesingeld en niet te strak?

laartje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 13:37

Rugpijn kan niet want hij is nagekeken door een dieren arts! Ik doe het in ieder geval rustig...En niet op het strakste gaatje...Of het lijkt maar zo, maar doet minder boos, hij wil mij niet meer bijten :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:59

Laartje jij doet je tenminste moeite voor het beestje en je bent geinteresseerd in het feit waarom ie dat doet!
Das heel goed van je!!! +:)+
Wees maar extra lief voor het beestje want die kan er mijns inzien niks aan doen dat ie zo (moet)reageren!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:10

Manégepony's zijn zeker niet dom en kennen de knepen van het vak.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:12

iana schreef:
Manégepony's zijn zeker niet dom en kennen de knepen van het vak.

Als jij elke dag rotklusjes zou moeten doen dan krijg je vanzelf ideeën om er onderuit te komen!
Zo gaat dat met die beestjes ook.
Das een overlevingsmechanisme wat erin zit.