Gevoelige neus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

western4ever

Gevoelige neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 13:08

hallo iedereen,

Ik heb eens even een vraag.
Mijn veulentje heeft een wit hoofd en rond de neus en ogen is de
huid roze.
Dit smeer ik in (nouja, dat probéér ik :+ ) met factor 50 om verbranding tegen te gaan.
Helaas is ze zeer gevoelig op haar neus en is het elke dag weer
een gevecht om het op haar neus aan te brengen ( rond de ogen gaat wel)
Heeft iemand een idee hoe ik dit effectiever zou kunnen doen?
Of de reden waarom ze zo ontzettend gevoelig is?

amillia

Re: Gevoelige neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:16

misschien zo'n flapje voor op je halster kopen zodat de neus bedekt is?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:28

western4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 16:32

is inderdaad een goed initiatief maar ik heb een veulen en die
staat zonder halster in de wei omdat ik bang ben dat ze ergens achter blijf haken.
Niemand een paard gehad die ook niet graag had dat je dr neus aan raakt? en is dat goedgekomen?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:35

De neus is natuurlijk een van de gevoeligste delen van een paard, daarbij kom je ook nog eens aanzetten met iets wat vreemd ruikt, dubbelop feest dus. Misschien is er een merk dat minder sterk ruikt?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:41

Ik heb ook zo'n muts. Meneer wil echt niet dat ik zijn neus insmeer, helemaal niet meer als het een beetje verbrand begint te raken. Hoofdstel, halster ik kom er niet bij (meneer is 1.29 hoog) al moet hij stijgeren.

Nu heb ik perongeluk de oplossing gevonden. Een knoop touw halster, wel opletten met vasthouden aangezien het halster behoorlijk inwerkt op het hoofd en helemaal achter de oren.
Ik doe het halster om en hou het heel losjes vast, zodra er tegen gestribbelt wordt komt er iets meer spanning. De trekwedstrijd ga ik niet aan en loop wat mee tot meneer zich zelf vast loopt in de box. Laat het halster weer ontspannen en ga weer smeren. Als iemand je in het begin kan helpen is het helemaal ideaal. Jij hoeft dan alleen maar met creme de neus willen aaien.

Heel belangrijk ook bij dit.
Maak je niet boos, en hou je heel rustig als of je gewoon ff zijn neus wil aaien
Neem alle tijd
Neem in je gedachte, ik heb alle tijd, ik doe het toch, ik wil je alleen maar aaien over je neus.
Zoek een zonnebrand met zo min mogenlijk parfum
Neem een watervaste zonnebrand

Onze jaarling wilde ook niet ingesmeerd worden. Dus ook touwhalster om na 3 x kan ik het nu alleen. Hij mag eerst even ruiken aan de fles (heb al een andere hand vol met dat spul), Ik zet de fles weg (of laat het even vallen in het stro) en aai over zijn neus. Natuurlijk is de reactie hoofd omhoog. Ik gewoon enthousiast wat ben jij mooi zeg even door aaien. Na geaaid/gesmeerd te hebben even belonen.

Na dit alles mag het halster af en meneer mag even likken aan mijn smeerhand. Dit laatste snap ik niet helemaal maar beide willen dit wel weer graag.

Geduld en niet boos worden en toch doorzetten is het advies. Het moet net zo gewoonte worden als een aai, borstelen en voetjes optillen

Barokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:29

zo'n flapje is idd een goed alternatief :) ze zijn alleen moeilijk te vinden... Ben op dit moment ook op zoek naar zo'n flapje, omdat mijn paard ook snel last heeft van een verbrande neus.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:33

Een flapje kun je zelf aan je halster naaien maar je hebt ook van die vliegenmaskers waar zo'n neusflap aan zit.
Deze hoeven niet met een halster bevestigd te worden.
Of ze die echter ook in die kleine maatjes hebben weet ik niet.
Kies iig een zonnebrand zonder geur,denk dat dat is waar hij op reageert.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:33

je hebt ook speciale weidehalsters, die op veel stukken door klittenband verbonden worden waardoor die altijd los zal gaan als je jaarling ergens achter blijft hangen.

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:17

Ik ga met het advies van Bluestar mee!
Het nadeel van zo'n neusflapje is 1 dat ze inderdaad toch een halster omhebben en ik dat toch niet zo'n fijn idee vind in de wei en 2 dat, zeker nu met dit warme weer, het halster gaat irriteren en krijgen ze daar weer wondjes van...

Wat trouwens wel heel goed helpt áls de neus toch is een keer wat verbrand is; een zalf/gel met Aloë Vera (Naam schiet me even niet binnen) Dit werkt bij een witte merrie bij op stal echt super goed! We doen er bij haar alles aan om de neus niet het laten verbranden (ze heeft een halster met zo'n flapje om) maar soms ben je er nét te laat bij...

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:37

Helaas bij onze 2 jongens gaan de neuzen ook al wat verbranden. Ik blijf trouw smeren, ook hun huidje moet wat harden voor de zon ben ik bang.

Een halster omdoen bij de zwarte heeft geen zin. Meneer weet hoe je die kan afkrijgen. Voetje achter het oor ff krabben over het oor en dag halster. Ik heb altijd zelf van een oude spijkerbroek een lapje om het halster gemaakt. Die in 3 stukken geknipt zodat de broek met inademen niet vastloopt op de neus. Dus eigenlijk 2 neusgaat splitjes.

Onze jaarling kan gewoon niet afblijven van spulletjes die om Jolly zit. Dus halster om en Moreno helpt wel ff om Jolly ervan af te helpen. Heel raar alleen de zweetdeken is wel veilig. Jolly doet zo lelijk dat Moreno er niet in de buurt durft te komen. Zou Jolly eindelijk trots zijn op zijn nieuwe deken? Tis pas nr 4 misschien houdt hij van de kleur blauw dat hij nu heeft. Deze deken leeft langer dan 2 uur een nieuws item :D

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:39

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:42

Sammiej schreef:
Smeer eens met speciale zonnebrand voor paarden....
http://www.dochorse.nl/LEOVETSAFERINSUN ... 54%29.aspx

De zonnebrand voor mensen kan inderdaad pikkerig overkomen op een paardenneus, deze is ontwikkeld voor mensen en niet voor paarden!

Heb jij dit spul gehad? Wat is de meerwaarde van dit spul? Ik gebruik gewone zonnebrandcreme. Ook ik heb eens een dure (mensen) variant gehad op natuurbasis. Geen verschil tussen gewone uit de winkel of de dure. Dure was ook geurloos, smeren bleef een ramp. Likken deed Jolly even enthousiast.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:46

Ik smeer het inderdaad.
Meerwaarde ervan is dat het ontwikkeld is speciaal voor paarden dus dat het een werking heeft op paarden...
Mijn Safer in sun was 10,50 maar je hoeft op de neus maar een klein vingertje op te smeren en het is genoeg.

[edit]
Dat het smeren zelf niet lukt is ook een kwestie van oefenen en daarbij zou het ook veel fijner zijn als de zonnebrand die je smeert helpt en niet prikt.
Mijn paard was ook niet de liefste in het begin met smeren...1.75 hoog...kom daar maar eens bij! Maar het gaat nu zonder problemen.

zefier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:30

Heb zelf ook een paard met witte neus en oog en heb zelf dit jaar het masker van cashel. Dit is zeker een aanrader. Dit masker is 70% uv werend, en je hebt geen halster nodig.
Is bij eurohorse te koop.

Afbeelding

heb trouwens zelf de oren er af gehaald haha

IenIBos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:23

Ik moet even zeggen dat die leovet safe in sun een perfect product is maar dat is ere weer uit gehaald natuurlijk als iets werkt verkopen ze het niet meer. Dus we zullen weer op zoek moetne naar iets nieuws.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:35

IenIBos schreef:
Ik moet even zeggen dat die leovet safe in sun een perfect product is maar dat is ere weer uit gehaald natuurlijk als iets werkt verkopen ze het niet meer. Dus we zullen weer op zoek moetne naar iets nieuws.

Hoe bedoel je?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:35

zefier schreef:
Heb zelf ook een paard met witte neus en oog en heb zelf dit jaar het masker van cashel. Dit is zeker een aanrader. Dit masker is 70% uv werend, en je hebt geen halster nodig.

Afbeelding

Ik had gisteren ook zo "spookje in het land" gekocht van harryhorse maar s
lol ik die bijna omdoen bij een groot paard. Helaas dus geen optie.

Weet iemand waar deze dingen te koop zijn voor pony's? het gaat om een welsh en jaarling haflinger halstermaat pony.
Voor nu blijf ik druk doorsmeren, en een neusflapje met deze dagen. Maar het hele hoofd van de halflinger uit de zon is beter. Hij heeft zo dun velletje dat het donkere op zijn hoofd ook verbrand.

IenIBos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:57

Sammiej schreef:
IenIBos schreef:

Hoe bedoel je?

Safe in Sun is een goed product om te gebruiekn tegen zonnebrand, maar het is uit de handel genomen , het wordt niet meer verkocht. Echt heel erg jammer want het werkt perfect.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:00

zefier schreef:

Afbeelding

heb je toevallig een foto waar je de oren er af hebt? ik heb ook zo'n masker voor overgeloeligheid, werkt super, maar die oren zijn te groot, ziet er niet uit! :')

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:35

@ EmptyWords daar hebben ze een schaar voor uitgevonden :D

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:36

dat snap ik...maar ben altijd bang dat ik iets verknip...en zo goedkoop vond ik dat ding niet :')

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:38

Zit er dan niet een duidelijk randje van aannaaien in? Anders omdoen en met een krijtje of stift even aftekenen, iets minder ver afknippen, passen en kijken of je er nog wat af wil

Bij een geduldig paard, paar speltjes gebruiken om op maat te maken, thuis even onder de naaimachine (wel aan de binnenkant naaien)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:40

whaha, die is grappig...even thuis onder de naaimachine :') echt ik ben een ramp met zon ding :P

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:44

hihi afspelden is het moeilijkst. Anders met een draadje even met groffe steken vastzetten (zo recht lijntje) dan passen. Zit het goed dan is het een simpel gevalletje recht lijntje naaien.

En ach ik ben ook een muts hoor. Gaande weg dingen geleerd te naaien. Van doen wordt je handig.
En anders even je moeders of buurvrouw ofzo verwennen met een gebakje bij de koffie en owja je heb iets wat even een randje genaaid moet worden of hun zo lief willen zijn :P