Last van enkels en knieën

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Last van enkels en knieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 11:34

Ik loop er nu al een tijdje tegen aan dat ik ontzettend veel last heb van met name mijn enkels en in lichtere mate mijn knieën tijdens/na het paardrijden. Het ligt niet aan het paard of het zadel. Heb het met meerdere paarden met verschillende zadels. Het lijkt wel alsof ik mijn been onvoldoende kan draaien (vanuit mijn bekken misschien?) en het tijdens het rijden vervolgens maar vast zet.

Ik wil hier dan ook graag hulp bij om dit op te lossen aangezien het nu niet echt comfortabel is om na elke rit iedere keer al 'auw' roepend op de grond te springen :+ . Alleen, waar ga ik die hulp zoeken?

De 'gewone' instructeurs kunnen me hier schijnbaar niet bij helpen dus ik moet het in een andere hoek zoeken. Ik zat zelf te denken aan HSO (hippische sportoefentherapie c.q. Cesar te paard), maar voor zover ik het heb kunnen achterhalen zitten deze mensen allemaal meer in de richting van het westen. Niet echt een optie als je in de Achterhoek woont.

Wie weet met wat voor soort les/therapie ik dit probleem op kan lossen?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:39

Kun je niet eens een intake afspraak maken bij een sport fysiotherapeut?
Voor mijzelf scheelt het heel veel als ik met van die Sprenger beugels rijd, die met die zwarte rubber aan de zijkant. Deze beugels kunnen iets kantelen onder je voet. Tegenwoordig rijd ik ook met van die zwarte kunststof beugels die een bredere draagvlak hebben, ook dat gaat goed tot nog toe. Met gewone RVS beugels heb ik gigantisch last. Wie weet kun je die van een kennis eens lenen om te proberen?

Elles

Re: Last van enkels en knieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:44

RT-P >> RUI

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:46

mijn zus heeft daar ook heel erg last van die is er mee naar de dokter geweest want die had der enkels ook opgezet en die heeft haar toen verschillende spuiten gegeven en nu is het wel minder maar nog niet over!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:49

Ik heb voornamelijk last van mn knieën ook. En helemaal bij langere ritten of rijden zonder zadel.
Ik rij nu met een springzadel (Kieffer Norbert Koof) en heb hiermee de minste last.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:31

Ik heb ook veel last van mijn knieën en enkels, en ook heupen. Bij mij komt het door fibromyalgie (soort reuma).
Ik heb vooral baat bij een zadel dat je niet in een houding dwingt, een diepe zit bijvoorbeeld of grote wrongen vind ik een verschrikking. Ook heb ik mijn beugelriemen zo lang mogelijk. Met mijn hakken laag kom ik maar een piepklein stukje uit het zadel. Ik rij zo min mogelijk licht, blijf zoveel mogelijk zitten waarbij ik mijn benen zoveel mogelijk ontspan en eigenlijk gewoon in de beugels laat hangen en laat mee veren met de beweging.
Ik heb nu idd die beugels waarvan het voetstuk kantelt, dat helpt vooral mijn enkels omdat het de druk onder je voet beter verdeelt, ipv dat die vooral op de buiten- of binnenkant terecht komt.
Ik heb een tijdje centered riding lessen gehad, die maken je erg bewust van wat je met je lijf doet, welke spieren je onbewust spant, en hoe je met zo min mogelijk zo veel mogelijk kunt bereiken. Het concentreerd zich op jou beweging ipv die van het paard, die volgt automatisch.

Goed, bij mij ligt het natuurlijk wat extremer, ik heb nu zelfs een gangenpaard gekocht :)
Maar ik hoop dat je wat hebt aan de tips!

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:51

Er zijn de laatste tijd ook shockdempers voor stijgbeugels op de markt, probeer die eens, die ga ik ook proberen ;) xlieke

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:56

Ik dacht zoals allegra al zei ook meteen aan centered riding, hier zitten veel verschillende instructeurs voor door het hele land heen.
Heb ooit eens zo'n lesje gehad, bij mij werkten sommige dingen goed, maar had moeite met het visualiseren van andere dingen. Wel fijn om je bewust te worden van wat je doet.
Maar vooral als je al weet dat je waarschijnlijk iets vastzet tijdens het rijden (bij mij mijn schouders) is het prettig te weten hoe je deze het makkelijkst kan loslaten en ontspannen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 19:06

Ik ben nu gisteren bij een osteopaat geweest (op aanraden van de fysio/osteo voor mijn paarden) en er zaten wat wervels vast en daarnaast was mijn bekken scheef.

Zodra mijn nieuwe zadel er is wil ik inderdaad een aantal CR lessen hebben. Er zit een drietal instructrices redelijk in mijn buurt dus die ga ik tegen die tijd eens benaderen.

xQuint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:52

Ik had hier ook last van.. Bij mij bleek dat ik doorgezakte voeten had, en nu rijd ik met steunzolen. :)

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:52

Ik had na het springen altijd last van mijn knieen en heupen. Nou heb ik sinds kort GPG adapters tussen mijn beugels en beugelriemen en ik heb nergens meer last van! Echt een aanrader.

Donnavay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:15

Ik heb na het rijden vaak last van mn knieen, en als ik bijv. door mn knieen ga dan zeggen ze heel hard knak! en dat doet best pijn.. Ik ben ermee naar de dokter geweest en ik heb dus het patellofemoraal syndroom dat komt heel veel voor..
En datzelfde heb ik dus ook met mn enkels die staan naar binnen want ik heb platvoeten :+

celien94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:02

heb ook last van m'n enkels ,maar das dan weer van een val ..

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:07

Gpg ja die bedoelde ik, maar als je dat hebt als je dat krijgt als je van je paard afgaat, ik heb nieuwe laarzen met een dempend inlegzooltje, bij de hak zit dan een soort van extra schuim waar ze ook zwembad speelgoed van maken, denk aan die buigbare ronde staven van zwemles, ik had dat eerst ook onder mijn voeten als ik neerkwam dat dat pijn deed met lopen maar nu geen last meer van met die zooltjes. Hoop dat je dr iets aan hebt. Xlieke

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:04

EvelienH schreef:
Ik had na het springen altijd last van mijn knieen en heupen. Nou heb ik sinds kort GPG adapters tussen mijn beugels en beugelriemen en ik heb nergens meer last van! Echt een aanrader.

Ik heb ook een tijd zere knieën gehad na het rijden.
Heb toen GPG beugels gekregen en sindsdien nooit last meer van gehad.
Geeft demping en daardoor kennelijk voldoende ontspanning aan mijn knieën.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:15

Zere enkels herken ik wel.
Daar krijg ik last van als ik echt aan mijn beenligging/houding werk.
Was dus waarschijnlijk een beetje overbelasting.
Wat heel goed heeft geholpen: een goede voorbereiding!
Tijdens het instappen draai ik nu rondjes met m'n voeten.
Zowel linksom als rechtsom (soort warming-up).
En nu heb ik nergens meer last van *\o/*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:09

Ik krijg ook zere enkels van te strakke schoenen laarzen.
Mijn jodphurs doe ik tegenwoordig vrij los en door de bewegingsvrijheid heb ik er nu geen last meer van.

De schokdempers op je beugels heb ik ook naar gekeken. Lijkt mij een fijne oplossing :j