paard laat heel erg veel oogwit zijn , angst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

paard laat heel erg veel oogwit zijn , angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 10:42

als je paard heel veel oogwit laat zijn , is dit dan angst ? of oogt dit alleen zo?

helaas heb ik hier geen goede foto van , maar de meesten kunnen zich er wel iets bij voorstellen denk ik .

groetjes

kehdra

Re: paard laat heel erg veel oogwit zijn , angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:02

niet altijd.
Ziggy laat het ook zien wanneer hij niet bang is, of wanneer hij ergens naar kijkt.

Als je er een foto van hebt, kan je dat vaak al beter beoordelen..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:10

Mijn vorige merrie had dit ook en dit was echt een smerig kreng onder het zadel. Ze zeggen wel vaker dat wanneer een paard zo'n oog heeft het viezerikken zijn, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:14

Het ligt eraan wat voor oog het is. Somige paarden (veel appaloosa's en verder paarden met wit op het hoofd) hebben een ander oog dan andere paarden: het human eye. Paarden met zulke ogen laten altijd wit er omheen zien. Dat heeft niets met valsheid of viezerikkigheid te maken, maar met genen.
Als een paar dat normaal geen human eye heeft ineens wel wit laat zien, kan het betekenen dat ie heel bang is of pijn heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:17

Nee, dat hoeft niet. Bij sommige paarden is de verhouding ooglid/oogbol niet goed en zie je heel snel een wit randje.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:19

Mijn bijrijdpaard heeft altijd wit in zijn ogen, dus ook als hij ontspannen op stal staat knabbelend op een appeltje. Zijn ogen zijn gewoon zo, dus heeft niks met een angstgevoel te maken bij hem.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:27

Jeanine84 schreef:
Mijn vorige merrie had dit ook en dit was echt een smerig kreng onder het zadel. Ze zeggen wel vaker dat wanneer een paard zo'n oog heeft het viezerikken zijn, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!

En daar heb ik nou nog nooit van gehoord....
Waar is die kennis op gebaseerd?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:27

Jeanine84 schreef:

Dit is echt onzin en meer toevalskwestie, stuur deze opmerking maar naar het Rijk der Fabelen...

Oogwit
Als het oogwit van een paard (de harde oogrok) zichtbaar is, vindt men doorgaans dat hij er wild uit ziet, maar dit is schijn. Hij hoeft maar met zijn ogen te draaien of het wit komt al tevoorschijn zonder dat er sprake is van angst. Bij sommige paarden, bijvoorbeeld bij volbloeden en appaloosa's, is het oogwit zelfs in rust zichtbaar.

Over ogen:
http://dieren.todio.nl/paarden/hoe-ziet ... n-745.html

nog leuk weetje:
http://www.karakteranalyses.nl/page37.html

philips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:23

Is het niet zo'n mensenoog ? wat voorkomt bij appaloossa ponys ? Mijn merrie heeft ook veel oogwit.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:24

Is het wit altijd te zien?
Kan namelijk dat je paardje gewoon veel oogwit heeft. Maar als je het normaal niet ziet en af en toe wel, kan het idd angst zijn. Is moeilijk te zeggen zo ;)

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:44

Wij hadden er 1tje op stal, en nergens last van hoor.
Die had echt om zijn oog wit, kon je altijd zien. Was gewoon
een toppony,(Z dressuur, Z springen) hebben toen ook heel veel mensen gezegd dat de pony angstig was, maar bij ons was dat echt niet zo.

Mijn paard heeft ook wel een beetje wit langs zijn oog, niet abnormaal veel maar wel een heel klein randje. En hij is echt niet bang hoor.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:47

Jeanine84 schreef:

:Y) zelfde ervaring hier!