verschrikkelijk bang veulen wil niet uit stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yorin

verschrikkelijk bang veulen wil niet uit stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 18:54

Hallo allemaal..

Ik heb een vraag. Bij ons op stal staat een veulen die door zijn eigenaar vrij weinig in de hand is geweest, hierdoor is het beestje heel erg bang geworden. Nu hebben ze het dier toch op stal weten te krijgen. ( geen idee waarom) Maar goed nu moet hij zijn stal weer uit en dit kan dus met geen mogelijkheid.
Nu heb ik vanalles al geprobeert zoals lokken met voer lokken met een andere pony we hebben met pijn en moeite een halster omgekregen.. En tja een kat in het nauw maakt rare sprongen.. beest stijgert en trapt puur uit angst.. Nu heb ik ook al met een hastertouw proberen te trekken maar er komt geen beweging in ook niet rustig met een longeerlijn achter de billen.. Ik wil het dier niet overvallen en pijn doen. Maar hij moet de wei op want hij staat nu alleen op stal en dat is zielig! Er word helaas amper naar om gekeken.. de enige die er om geeft ben ik.. Nu zat ik zelf te denken aan cederen maar ik weet niet of dit wel de juiste manier is.. Het is nog maar een kleintje..

Wie o wie heeft er goede en rustige tips.. ik wil dit absoluut niet met geweld doen!

Ik hoop dat iemand hier op bokt me kan helpen want ik heb echt met dit dier te doen.. Hij vertrouwd (nog) niemand.. dus ik hoop dat hij op den duur mij vertrouwd..

Groeten sarbina

funnyhorses

Re: verschrikkelijk bang veulen wil niet uit stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:02

och germ,wat elendig zo'n probleem zeg!
Kun je het niet eens proberen om gewoon in de stal erbij te gaan zitten?Verder niks,alleen maar zitten.
Denk dat de nieuwsgierigheid van het dier het wel gaat winnen en dat ie uiteindelijk wel eens zal durven snuffelen.
Begin met een minuutje en bouw het op.

Verlang verder niks van het dier,kijk het niet eens aan maar praat gewoon heel rustig.
Dit is denk ik puur een vertrouwens kwestie wat héél veel geduld vergt.

Fijn dat je je zo'n moeite doet voor het diertje!!!!

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 19:05

Ik ben bang dat als ik in de stal ga zitten ze me flink de kont toe keert en trapt.. maar het is het proberen waard..
Tja moeite.. voor mij is het geen moeite vind dat elk dier goed en met respect behandelt dient te worden.. en als de eigenaar dit niet doet dan doe ik het wel.. :D
Ik ga het proberen bedankt voor de tip!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:05

Ik denk inderdaad dat je hem/haar eerst aan jou moet laten wennen. Rustig erbij zitten of op je hurken zodat je wel jezelf uit de voeten kan maken! Dan komen ze vaak na een tijdje wel naar je toe.
Wees rustig en straal dit ook uit.

En hoe oud is hij/zij eigenlijk????? Wel jammer dat niemand naar dit beestje omkijkt, wat zonde en zielig weer!

Onienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:06

net wat funnyhorse zegt: heel rustig aan het vertrouwen winnen van het veulen.
want zo te lezen heeft het diertje heel weinig vertouwen in mensen, dit zul je weer op moeten bouwen wil je het dier zonder "geweld" uit zn box te krijgen!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:08

Is er geen mogelijkheid om 's avonds of als er niemand is gewoon de deur open te zetten en vervolgens een stukje 'af te spannen' naar de weide?
Dan komt ze wel naar buiten op den duur ...
Hoe oud is het beestje en waar is de moeder heen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:09

ik zou bijv.op een omgedraaide emmer gaan zitten in de deuropening zodat als het moet ik eruit kan rollen hihi.
Dus zeker niet achter gesloten deur hoor.
Beestje mist duidelijk sociaal menselijk contact maar vaak is dat snel geregeld als het vertrouwen er eenmaal is.
Juist die jonkies leren snel.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 19:10

Ik heb echt werkelijk waar geen idee hoe oud ze is.. maar het is nog een veulen.. beest zit vol spanning.. de moeder is verkocht.. die was ook al zo bang omdat de eigenaar er niets mee deed... pfff moeilijk moeilijk snap niet waarom die man paarden heeft

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:14

Vind het allemaal een erg raar verhaal. Als het beestje nog zo jong is en de moeder is al verkocht?!
Welke leeftijf moeten we aan denken?
maanden, 1 jaar, 2 jaar????

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:14

Als je hulp nodig hebt, wil ik je gerust keer helpe? :) Woon wel in de buurt van almelo..

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 19:18

bo0tjeee schreef:
Vind het allemaal een erg raar verhaal. Als het beestje nog zo jong is en de moeder is al verkocht?!
Welke leeftijf moeten we aan denken?
maanden, 1 jaar, 2 jaar????

Ze mocht al wel bij de moeder weg.. dat wel maar volgens mij nog net geen jaar.. ze ziet er ongelovelijk jong uit.. dus ik weet bijna zeker dat ze geen 2 is..

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 19:19

paardjuh schreef:
Als je hulp nodig hebt, wil ik je gerust keer helpe? :) Woon wel in de buurt van almelo..

Ik hou het in mijn achterhoofd.. mijn vriendin helpt me aan staande zondag even dus ik ben benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:20

Lekker op stal laten staan en eerst het vertrouwen winnen. Als je hem nu op de wei gooit krijg je hem nooit meer, en moet je weer met lijnen en op jagen gaan werken als ie naar binnen moet.

funnyhorses

toch triest dat de eigenaar niks ermee doet zeg!
Kun/durf je hem daar niet es op aan te spreken?

HippoLogic

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 19:23

funnyhorses schreef:

Tja vaak genoeg.. laten we zo zeggen ik heb mijn mond groot zat daarvoor... maar er gebeurt weinig.. en zo zijn er wel meer dingen :( pff

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:32

yorin schreef:
funnyhorses schreef:

Tja vaak genoeg.. laten we zo zeggen ik heb mijn mond groot zat daarvoor... maar er gebeurt weinig.. en zo zijn er wel meer dingen :( pff

ooowwww zoooooo herkenbaar!!!!! |( :(
Nou,petje af voor jou hoor!Beestje heeft geluk dat je daar rond loopt.

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:41

Super dat je dit voor het veulen wil doen maar weet de eigenaar er wel vanaf?
Straks krijg je de grootste bonje met hem/haar omdat jij je met zijn veulen bemoeid.
Ik wens je heel veel succes.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:45

Funny Horses, wat ben jij een toppertje!! +:)+
Ik ben het helemaal met FH eens en zeg: geduldig wachten tot het veulen nieuwsgierig wordt en jou leuk gaat vinden.
In de stal zitten/staan.
Vindt het veulen jou leuk, loop dan heel langzaam naar een andere hoek van de stal. Gaat het veulen achter jou aan, dan ben je al heel ver!
Niet aan neus of gezicht komen maar beginnen bij krabbelplekje of rug met aanrakingen. Vooral omdat het dier nog zo bang is. :-)

Vervolgens proberen te krabbelen op de plek waar paarden elkaar altijd krabbelen (achter schoft en naast staartwortel)
Di pas echt enkele dagen later - kan echt lang duren zeker als ik jou zo lees)

funnyhorses schreef:
och germ,wat elendig zo'n probleem zeg!
Kun je het niet eens proberen om gewoon in de stal erbij te gaan zitten?Verder niks,alleen maar zitten.
Denk dat de nieuwsgierigheid van het dier het wel gaat winnen en dat ie uiteindelijk wel eens zal durven snuffelen.
Begin met een minuutje en bouw het op.

Verlang verder niks van het dier,kijk het niet eens aan maar praat gewoon heel rustig.
Dit is denk ik puur een vertrouwens kwestie wat héél veel geduld vergt.

Fijn dat je je zo'n moeite doet voor het diertje!!!!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:47

super dat je dit voor het veulen doet!
in ieder geval veel geduld hebben
en staat hij alleen maar met zijn komt naar je toe?

ja zitten in de stal kan wel helpen
uit nieuwschierigheid gaat het dan wel komen denk ik!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:51

Cedaat gebruiken zou ik persoonlijk absoluut nooit doen bij een veulen.
Zodra je de band met het veulen hebt die je wil bereiken, dan absoluut samen met een makke pony naar de wei wandelen.
Ik wens je heel veel succes en vooral geduld toe. Maar het is je toevertrouwd ;-)
Luister naar je eigen gevoel als je met het veulen bezig bent.
Oefen ook een beetje met bewegen door bijvoorbeeld hooi neer te leggen en het later op een ander plekje in de stal neer te leggen.

EDIT: Zo leert het veulen dat het niet raar is dat jij je beweegt in de stal.

Hoe oud is het veulen?
Is de moeder er niet meer?
Laatst bijgewerkt door VDB op 25-06-10 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:55

Ik verplaats dit topic van MD naar OPG.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:57

ik zou hem ook niet nu buiten zetten maar desnoods met een pony ernaast eerst laten wennen aan mensen.
Zoals al eerder geschreven werd, als je hem nu buiten zet krijg je hem nooit meer..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:57

Paardje lekker in de box laten staan. Zorgen dat hij bij je moet komen voor voer, water oid. Niets forceren. Komt wel goed, maar heeft tijd nodig.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:33

Vroeger heb ik in een dierenasiel gewerkt. Sommige honden waren ook zo bang dat ze niet bij je durfden te komen. Ik nam altijd een boekje mee en wat eten voor mij en de hond en ging er op mijn dooie gemak bij zitten. Vroeg of laat kwamen ze wel en als ik ze eenmaal kon voeren ging het ook vrij snel.
Volgens mij werkt het bij paarden ook zo.