verliezen jullie wel eens je geduld bij je paard? en hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

verliezen jullie wel eens je geduld bij je paard? en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:57

en wat houd het in bij jullie? de één geeft het paard een klap( gaat wel erg ver , maar is er een vorm van) en de ander doet weer iets anders.

wat doe jij?

NZ92

Re: verliezen jullie wel eens je geduld bij je paard? en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:59

Soms hij gaat de hele tijd heen en wwer lopen ibj het poetsen dood irritant. geef dan gewoon een flinke gil. en trek aan het touw..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:59

Ik verlies niet snel écht mijn geduld, maar ik heb vaak genoeg dat ik denk van, goh. Is dat gezeik nou eens een keer over.

Het is echt een verschrikkelijk drammerig beest als ik niet oppas, als 'ie dan weer gaat beginnen kom ik gewoon een keer wat strenger door en dan weet ie wel weer waar hij aan toe is
Aan slaan heb ik niet zo veel, dan weet hij nog niet wat ik van hem wil

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:00

Ja hoor.
Heb zo'n jonge tutmuts en af en toe gaat ze echt te ver. En dan kan ze wel een verdiende klap krijgen.
Ze doet het voornamelijk als ik in de wei haar halster met vliegenfrontje aan wil doen dan staat ze niet stil en zwieren met haar hoofd. Zeg 3x wat van en dan is het BATS.
Wie niet luisteren wil moet maar voelen. Maar madam is dan ook een keiharde en deinst er niet voor terug hoor.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:01

2 weken geleden in galop toen ze (weer eens) niet wilde stoppen.
Met een hand een klap gegeven op haar hals (belonen is kroelen dus een klap is geen beloning).
Was ze toch wel erg van onder de indruk, en ik me meteen weer schuldig voelen natuurlijk (en volgende galop precies weer hetzelfde liedje offcourse *zucht*)

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:01

Mijn paard liep laatst de hele tijd naar me te happen, had al een paar tikken gegeven maar op een gegeven moment was de maat vol en heb ik hem keihard teruggebeten. :=

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:53

Ja heb 2 jonge pony's en die willen graag klieren :+ als ik mijn geduld verlies dan stop ik even en neem diep adem en dan weer opnieuw proberen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:54

Heel af en toe .. :P
Als ik merk dat ze echt loopt te klieren en overal onderuit probeert te komen :')

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:54

Eigenlijk nooit.. Als ik merk dat ik mijn geduld ga verliezen stop ik.. Anders gaat het helemaal verkeerd.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:55

Ik verlies wel eens mijn geduld en dan geef ik meestal een schop onder een achterste... Maar als ik zie hoe paarden elkaar op hun nummer zetten kan ik daar niet aan tippen :D

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:58

mijn pony heeft er een handje van om weg te rennen in het land als ik haar vliegenmasker ofzo wil omdoen.
en dan word ik zo boos en dan maak ik haar jaloers door de andere snoepje te geven.
komt ze eraan en krijgt ze niks
en dan echt dan ben ik heel gemeen en zeg ik ook gewoon ja eigen schuld net wou je niet komen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:59

mjah.. gegarandeerd dat ik half bokt over mij heen ga krijgen :+

ik verlies ook weleens mijn geduld. als ze gaan drammen bij het hek, of continue aan het klieren zijn op de poetsplaats.
na 10X waarschuwen TOCH verdergaan en bv daardoor de poetskist omver gooien.. mjah.. dan krijgen ze hier gewoon een schop.
zelfde met in de weide zetten. ze hebben allemaal hun opvoeding hiervoor gehad,maar af en toe TOCH even extra doordrammen. hebben ze ook een schop te pakken.
dit gebeurt trouwens voornamelijk bij de 2 " kleintjes" van allebei net 5 jaar.
de oudere dieren weten het ondertussen al :+
soms als ik een flink zware dag op mijn werk heb gehad, doe ik soms ook gewoon bewust niets met de paarden, want dan heb ik zelf gewoon een kort lontje.

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:28

Jaaa heb t vooral als ze gaat drammen.
Niet willen stilstaan of mij omver lopen of mij meesleuren als ik haar vast heb.
Als ze niet wil stilstaan of me meesleurt geef ik een ruk aan het halstertouw. En als ze me omver loopt krijgt ze wel een stomp, van hee hallo hier sta ik.
En bij andere dingen kan er wel eens een vloekje uit mn mond komen.
Maar opzich heb ik een heeel lief paard dus komt niet zo vaak voor :)

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:48

Met m'n vorige pony kon ik ook behoorlijk snel pissed worden.
T was een heel lief ding.
Maar soms dan steeds maar draaien, trekken niet willen w8ten tot het halster los/vast zat.
Dus dan kon die een flinke tik verwachten.

Ook werd ik altijd gefrustreed als ze na 3 uur nog niet op de trailer wilde.
Maardan bewust niet slaan omdat het alleen maar erger werd dan..

M'n toemalige paard kan erook was van Pffff...
De stal eigenaresse werd ook helemaal gek van hem met voeren.
Als ze met hooi aan kwam zetten beukte die haar aan de kant.
hij heeft toen 2 flinke klappen met de hooivork gehad. ( niet de scherpe punten hoor)
En denkt nu wel 2 keer na.

@lowara: als die van mij het te bond maken kunnen ze ook een flinke schop verwachten.
Ik vind dit totaal niet zielig, hadden ze maar eerder moeten stoppen.
En als je ziet hoe paarden onderling kunnen meppen, dat lukt mij tog nooit..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:06

ik verlies ook wel eens mijn geduld. als bv te dicht op me komt lopen en ik hem hem meerdere keren gewaarschuwd dan krijgt ie een klap. maar ja dit is niks in vergelijking met de trappen die ie krijgt als ie te opdringerig is bij mijn merrie, maar het werkt wel, want hij blijft dan weer keurig op afstand.
En als het met rijden bv echt niet gaat en ze alleen maar lopen te kloten dan stop ik ermee, want anders gebeuren er dingen waar ik later spijt van krijg. dus gooi ik ze aan de longe zodat ze daar hun energie kwijt kunnen. vroeger ging ik net zolang door tot het lukte, maar dan werd ik alleen maar gefrustreerder en het paard ook, dat werkt niet....

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:10

oh ja hoor, ik verlies wel mijn geduld heb ook echt een kort lontje ;) Ik reageer niet heel heftig, maar zeg meestal duidelijk en met een tikkie verheven stem "KLAAR NOU!" verder gaat het eigenlijk niet. Fystiek, met sporen, zweep oid ben ik nooit geweest. Uiteraard gebruik ik deze hulpmiddelen wel, maar dan op rijtechnische manier, niet om mijn frustratie of woede af te reageren. Helaas zie ik maar wat veel mensen dat wel doen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:16

Ik heb in de drie jaar dat ik mijn pony heb, 1 x m'n geduld verloren. En hoe!
Normaal heb ik er bergen van. Oneindig geduld leek het. Maar toen ze me een keer 5 uur in een natuurgebied liet staan omdat ze de trailer niet in wilde, heb ik haar helemaal in elkaar geprobeerd te slaan. Echt aangevallen. Met hysterisch krijsen erbij. Ik had honger, dorst, was moe, koud en het regende. En ze ging na een maandenlange geduldige training etc. eindelijk goed en netjes de trailer op. Tot toen.
Ik was echt helemaal overstuur en de weg kwijt. Wilde haar loslaten daar en zonder haar naar huis rijden. Ik kon haar niet eens meer aankijken. Ze maakte me zo woedend.

Maar achteraf had ik toen een flinke burn-out. Het is uiteindelijk allemaal goed (en zelfs beter) gekomen. Paarden zijn vergevingsgezind. Ik heb me er heel schuldig en walgelijk over gevoeld, enorm over gehuild etc. Maar daar heeft een paard ook niets aan. En ik uiteindelijk ook niet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:19

Verlies regelmatig mn geduld zeker als de veroorzaker ervan er nog even lekekr bij gaat staan proesten. Ik stuur hem weg, rook een peukje en tel tot 10 hihi. Daarna kan ik meestal zijn gevoel voor humor wel weer waarderen en beginnen we gewoon weer opnieuw

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:21

Ik verlies meestal mn geduld omdat ik het zelf niet goed doe.
Heb net terug mn eerste les gehad na lange tijd, en het lukte niet direct van de eerste keer of van de tweede of derde of vier of vijfde en ik wist dat het aan mij lag en daar werd ik echt gek van, ik moest zoveel tegelijk doen dat het niet lukte en dan werd ik boos op mezelf xD
Ik weet niet of het een beetje begrijpbaar is, ik hoop van wel :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:24

In plaats van je geduld te verliezen en dat op je paard af te reageren, kun je beter stilstaan bij het feit waaròm je paard doet zoals hij doet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:24

Soms kan ik me zo ergeren, als weer zo ongecontroleerd met haar hoofd staat te zwaaien van hot naar her en mij daarmee voor me kop knalt.
En dit doet ze ook buiten het vliegenseizoen, maar mevrouw ziet gewoon graag alles en vergeet voor het gemak dat ik er ook nog sta.
Dan moet ik echt even tot 10 tellen :D

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:25

Pinkey schreef:
(en volgende galop precies weer hetzelfde liedje offcourse *zucht*)

Het bewijs van hoe weinig zin het heeft om je paard een klap te verkopen :D

Toch doe ik het ook soms, maar het ligt erg aan de situatie en aan wat voor een soort paard het is. Het heeft totaal geen zin om een angstig paard te straffen voor zijn irritante gedrag, maar de vreselijk dominante merrie waar ik op rijd, moet af en toe toch echt haar plekje weten.

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:28

JoviBan schreef:
In plaats van je geduld te verliezen en dat op je paard af te reageren, kun je beter stilstaan bij het feit waaròm je paard doet zoals hij doet.

Daarom word ik ook niet boos op het paard, maar meer op mezelf, al kan ik beter gewoon niet boos worden maarja :o

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:28

als ze niet normaal wild aan galoperen meot ik me weleens in houden.
of met aansingelen dan bijt ze me gewoon.
(ja heb het zadel al nalaten kijken voordat dat wordt gevraagd :+ )
dan kan ze weleens een tik krijgen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:30

Als ik me ergens aan erger, of het paard doet iets wat hij niet mag, en ik geef een correctie (soms kies ik er ook voor om het te ignoreren :D) dan geef ik een correctie die aankomt, en dan proberen ze het niet nog een keer. Maar het ignoreren van ongewenst gedrag komt uiterst zelden voor. Ik probeer heel konsekwent te zijn, en verlies ik zelden het geduld bij mijn eigen paarden. Ze kennen hun grenzen, en daar hou ik ze aan.

Ik kan me wel ergeren aan paarden van een ander maar daar probeer ik niet te corrigeren. Dat is het probleem van de eigenaar. Zo lang ze niet over me heen walsen is het goed.