haflinger krijgt alweer een wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gwen9

haflinger krijgt alweer een wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 09:42

hoi

ik heb mijn haflinger afgelopen winter laten scheren.
maar nu zit ze al weer dik in de vacht, ik zelf denk dat het komt omdat het een tijdje geleden heel warm was en daarna weer koud.

nou wil ik haar weer laten scheren wat zouden jullie doen?

groetjes

prinsfasco

Re: haflinger krijgt alweer een wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:49

Ik zelf zou de haren laten zitten. Er is echt een reden waarom ze weer een dikkere vacht krijgt. Deze zal ze dan ook wel nodig hebben.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:06

Eigenlijk is het een fabeltje dat haren groeien door alleen kou, het komt voornamelijk door het korter worden van de dagen en dat is nu niet het geval.

Vacht komt in veel gevallen lelijk terug bij geschoren paarden, ruwer en langer, verder kan het ook duiden op een worminfectie, daarvan krijgen ze ook langere haren.

Scheren zou ik nu niet meer doen, de kans dat je de juiste vacht van je paard afscheert is groot en dat is niet goed.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:08

Citaat:
Eigenlijk is het een fabeltje dat haren groeien door alleen kou, het komt voornamelijk door het korter worden van de dagen en dat is nu niet het geval.

Jawel hoor, de langste dag is al weer voorbij. Binnen een maand begint bij onze ijslanders het haar al weer langzaam aan te groeien.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:13

Licht eraan of je hem van het winter ook geschoren wil. Als je wil dat de komende wintervacht niet beschadigd raakt, dan kan je beter niet scheren. Als je hem in de winter ook wil blijven scheren, dan zou het nu best kunnen.
Maar zo lang je paardje er nu geen last van heeft, zou ik het niet doen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:16

@Refagreni De langste dag was eergisteren dus nee het is nog niet van belang, de vacht gaat niet in 3 dagen alweer als een gek groeien en de pony van TS zit alweer enige tijd in de wintervacht dus nee het is niet van belang.

Dat de vacht weer kan gaan aanzetten nu de dagen weer iets korter worden ja dat klopt maar niet in die mate.
Verder hebben ijslanders in het algemeen ook meer haar dan een haflinger, en ja ik weet dat zeker aangezien ik een haf heb en sta op een ijslander fokker en rijstal ;)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:45

Doorsnee ijslanders/haflingers misschien, maar mijn ruin is zelfs strakker in zijn vel dan het wedstrijd vierspan haflingers van de buren.

Terugkomend op de vraag van de TS. Grote kans dat de merrie hormonaal niet in orde is. Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat het ook maar iets met het scheren te maken heeft. In mijn hele hippische leven nog nooit meegemaakt en ik draai toch al wel wat decennia mee. En ja, scheren doen we ook bij de ijslanders. ;-)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 07:34

@Refagreni ik denk wel dat je gelijk hebt wbt het hormonale gedeelte.

Ik zou de haf toch door een DA laten bekijken en eventueel bloed laten trekken om de waardes te bekijken, een keer extra ontwormen zou ook geen kwaad kunnen mits dat niet 1 week geleden is gebeurt ;)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 07:57

Cushing?

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:21

Dit had vorig jaar onze haflinger ook, die kwam eerst heel makkelijk uit de haren en toenin juni kwam alles weer terug. Ze heeft toen de hele zomer met een dikke vacht moeten staan ivb angst voor scheerapperaat.

Wij zijn toen naar onze DA geweest en die heeft ons een vitaminespuit aangeraden, ze word al een dagje ouder, en dat heeft zeker heel goed geholpen :j Ze krijgt de vitaminespuit nog steeds om de 3 maanden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:26

Onze pony zit ook nog dik in het haar. Onze dierenarts adviseerde om hem een tijdje haemolytan te geven, zijn we gisteren mee begonnen dus ik ben benieuwd

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:04

Mijn pony's hadden ook een langere vacht als anders. Ik heb ze vorige week laten scheren en daar heb ik totaal geen spijt van gehad.

gwen9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 19:39

ze heeft echt last van haar vacht, zweet echt super snel met rijden.
ik ga haar binnenkort wel weer laten scheren, van t winter word ze ook weer geschoren.

dank jullie voor jullie reacties!!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:03

Is die nu nog niet aan verharen? Die van mij zat ook tot gister langer en dikker in het haar dan zijn zomervacht. Volgens mij heeft hij gewoon niet alles latn vallen, nu met deze temperaturen komen gelukkig de haren er af en komt er een glimmend zomervachtje aan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:28

Ik heb die van ons vandaag geschoren. zaterdag had ze wedstrijd. We hebben hem om half tien gewassen. Toen ze om half twee op stapte was hij nog op sommige plekken nat. Daarna weer nat van het zweet, kan in mijn ogen nooit prettig voor hem zijn dus kaal die hap

Afbeelding
kwam redelijk wat haar af.