Probleem bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxchantiexx

Probleem bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 20:22

Hallo,

Ik heb een D pony; Bert. Hij is superbraaf in de omgang en met rijden en alles. Maar als ik op wil stappen rent hij altijd weg. Op concour zetten we hem met zijn neus tegen de trailer en wordt hij vastgehouden en ook thuis zetten we hem tegen het schot en houden we hem vast. dat gaat wel goed opzich, hij verzet dan wel een paar passen maar verder niet. Alleen vind ik het toch vervelend dat ik telkens iemand moet vragen om hem vast te houden. Ik heb het verder nog nooit zelf geprobeerd. Weet iemand nog een andere oplossing?

midgie

Re: Probleem bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:21

oefenen oefenen en nog eens oefenen, kan het niet zijn dat het zadel niet goed past?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:25

Met heel veel geduld iedere keer weer oefenen.
Opstappen en zodra hij gaat lopen afstappen, hem een stapje achteruit zetten en weer proberen.
Er zijn overigens al meerdere topics met tips mbt dit probleem.
Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:30

Ik zou het zeker niet doen zoals jullie het doen hoor, ik zou hem gewoon midden in de piste zetten en het hem gewoon duidelijk maken dat even blijven stilstaan veel leuker is dan bewegen, hij zal het vlug genoeg door hebben hoor , daar ben ik echt wel zeker van.
Binnen 1uur training staat je paardje stil.
Je moet het hem gewoon leren he.

xxchantiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 08:34

midgie schreef:
oefenen oefenen en nog eens oefenen, kan het niet zijn dat het zadel niet goed past?
Het zadel past goed. Het probleem is ook een beetje dat ik hem 'prik' tijdens het opstappen, met mijn de voorkant van mijn laars. Maar met een krukje gaat ook helemaal niet goed. Op het begin deed hij het overigens niet, toen blijf hij altijd braaf staan enzo. Ik snap dus ok niet hoe het in één keer komt. Kan het zijn dat hij gewoon kliert?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:36

Als jij hem prikt, vind ik het geen klieren.
Kan goed zijn dat hij dat gewoon niet fijn vindt, zeker omdat hij eerder wel gewoon bleef staan.

xxchantiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:29

Pollewoppy schreef:
Als jij hem prikt, vind ik het geen klieren.
Kan goed zijn dat hij dat gewoon niet fijn vindt, zeker omdat hij eerder wel gewoon bleef staan.

Ja, maar eerst prikte ik hem dus ook :P

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:22

RT-P >> OPG

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:51

Heel veel oefenen en daarna nog meer oefenen... Heb je al eens een uur lang alleen maar op- en afgestapt? Als je 'prikt' tijdens het opstappen snap ik wel dat je paard wegloopt. Wat gaat er mis met het krukje? Is je krukje te laag?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:57

De mijne had ook veel problemen hierbij maar bij haar werd het 'vasthouden door iemand anders' dat vond ze net stresserender als dat er gewoon iemand langs stond ..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:39

Weet je ook waarom je paard weg rent bij het opstappen? Hang je misschien teveel aan het zadel, waardoor een kant van de rug teveel belast wordt. Is het een heel pittig paard en wil die graag werken en dus al gaan op het moment dat jij de beugel in doet?

En wat het prikken betreft; paarden kunnen veel later reageren voor ons gevoel. In het begin geven ze het namelijk heel subtiel aan, beginnende met spanning in het lijf zonder verder te bewegen, dat wordt dribbelen op de plek etc. Tot ze dus zo duidelijk moeten worden dat wij aan de bel trekken (mensen zijn soms erg traag van begrip voor paarden)

Het enige wat je kunt doen is zelf zo min mogelijk fouten maken. Dus ga oefenen met dat krukje, zodat je z'n rug minder hoeft te belasten. Oefen met dat prikken, als je je voet al naar voren richt voor je opstapt kan je niet in de buik prikken. En probeer zo snel en licht mogelijk te gaan zitten.

Zorg dat het paard ontspannen is voor je er op stapt, niemand mag hem vasthouden, hij moet gewoon lekker op z'n plek staan met een los teugeltje. Dan ga je op het krukje staan, let op of hij nog steeds relaxed staat! Als dat allemaal zo is, kun je vanaf het krukje makkelijk je voet in de beugel zetten (want zo hoog is een D-pony niet^^ En snel en licht gaan zitten.

Maak er een oefening van, dus niet denken van: ik heb vandaag weinig tijd, dus we doen het maar ff snel op de oude manier.

skiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:18

veel oefenen en veel geduld hebben... als je paardje het eerst prima deed zal dat heus wel weer terug komen.

Moi_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:31

Toen ik mijn paardje pas had, heb ik dit ook gehad. Ik dacht gewoon met een zweepje op te kunnen stappen met hem, maar hij verschoot zo van dat zweepje dat hij er meteen tussen uit piepte en mij met mijn rug in het zand achterliet... :o Goed, toen was het opstappen dus een probleem. Ik ben gewoon helemaal opnieuw begonnen, een week of 2 alleen maar gelongeerd en na het longeren opstappen, braaf kloppen en weer afstappen. Ik parkeerde hem in het begin wel met zijn achterste tegen de stal en voor hem zette ik ook een obstakel. Ging goed, toen uit gaan bouwen met nog een rondje stappen erachter aan. Nu staat hij voortaan perfect stil met opstappen, wil alleen met wegstappen nog wel eens dreigen met een bolle rug in het zadel }> . Maar goed, dan zit ik in ieder geval wel al goed met de kont in het zadel :P

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:19

zou zelf eerst leren goed op te stappen, lieft op een bomproof paard die daar niet zoveel last van heeft.
Als je paard het eerder niet deed, lijkt het toch dat hij het doet omdat je hem prikt.
Als je zelf prikloos opkunt stappen kun je het je paardje afleren.. Zoek maar eens met de zoekfunctie naar hoe je dat het beste aan kunt pakken..
succes

xxchantiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 09:22

Snor schreef:
Heel veel oefenen en daarna nog meer oefenen... Heb je al eens een uur lang alleen maar op- en afgestapt? Als je 'prikt' tijdens het opstappen snap ik wel dat je paard wegloopt. Wat gaat er mis met het krukje? Is je krukje te laag?
Hij is bang voor het krukje :)

Seraja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:27

Ik stap altijd op met een krukje, zo prik ik ook niet in haar buik en belast is niet de rug. Ik ben namelijk klein en dan wordt het een berg beklimmen whahahahah. Als hij leert om naast het krukje te staan en jij hem niet prikt dan wordt het steeds makkelijker. En geduld hebben

veel succes

Seraja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:29

en ik lees net dat die bang is voor het krukje. Zet hem aan het halstertouw en laat hem dat krukje maar zien doet die achterlijk, wacht je even en hou je hem weer voor zijn neus net zo lang tot dat je hem met het krukje kan aanraken, gaat dat goed dan gebruik je het krukje met opstappen, doet die dan net alsof hij het nog eng vind dan stelt die zich aan.

succes

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:20

Dat probleem heb ik dus ook.
Mijn friese paard is met het rijden Super lui, maar als ik op stap dan loopt ze in een keer weg...
Ik zet haar ook altijd even tegen een muur aan. Werk perfect! :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:39

Ik vind dit geen goede manier , en ik zal je ook zeggen waarom niet.
als je ergens anders wil opstappen waar bijvoorbeeld geen muur is dan heb je nog steeds hetzelfde probleem, je paard leert op deze manie niet gewoon stil te staan.
Maak er een training op zich van, dit zal heus niet zo lang duren hoor, binnen het uur kent jouw paard het echt wel, gewoon blijven stil staan in het midden van de piste terwijl je opstapt.
Niks moeilijk aan hoor, en als hij het uiteindelijk ook doet zal het overal ook makkelijker worden om op te stappen.

matyee95 schreef:
Dat probleem heb ik dus ook.
Mijn friese paard is met het rijden Super lui, maar als ik op stap dan loopt ze in een keer weg...
Ik zet haar ook altijd even tegen een muur aan. Werk perfect! :D

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:00

Gewoon idd even een keer een uur of misschien wel een paar uur ervoor uittrekken. Net zo lang op en afstappen totdat hij het snapt. Krukje ervoor zetten en weer weghalen. Net zo lang tot hij er niet meer voor weg rent. Dan opstappen doe je hetzelfde. Zodra je je voet in de beugel hebt (idd voet naar voren laten wijzen richting neus!) en hij rent weg. Gelijk je voet eruit halen en weer stil zetten. Weer proberen. Net zo lang totdat hij stil staat. Als het dan lukt en hij doet het de volgende dag weer, begin je weer opnieuw. Zoals de anderen hierboven zeggen.... veel oefenen!! ;)

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:13

Moi_aussi schreef:
Toen ik mijn paardje pas had, heb ik dit ook gehad. Ik dacht gewoon met een zweepje op te kunnen stappen met hem, maar hij verschoot zo van dat zweepje dat hij er meteen tussen uit piepte en mij met mijn rug in het zand achterliet... :o Goed, toen was het opstappen dus een probleem. Ik ben gewoon helemaal opnieuw begonnen, een week of 2 alleen maar gelongeerd en na het longeren opstappen, braaf kloppen en weer afstappen. Ik parkeerde hem in het begin wel met zijn achterste tegen de stal en voor hem zette ik ook een obstakel. Ging goed, toen uit gaan bouwen met nog een rondje stappen erachter aan. Nu staat hij voortaan perfect stil met opstappen, wil alleen met wegstappen nog wel eens dreigen met een bolle rug in het zadel }> . Maar goed, dan zit ik in ieder geval wel al goed met de kont in het zadel :P

Haha wat zeg je dat komisch :P

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:18

steeds een beetje gewicht op de stijgbeugels, en dan als hij loopt de teugels pakken zodat hij niet verder loopt en heel hard NEE zeggen. zo even door gaan en vaak oefenen. En als hij stil staat belonen, veeeeel belonen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:28

xxchantiexx schreef:
Snor schreef:
Hij is bang voor het krukje :)

Les 1: leren paard naast krukje staan :D
http://www.youtube.com/watch?v=W7pWTX0GNcQ

(ik heb het onze merrie ook op deze wijze geleerd... :D
Uiteraard werk ik regelmatig nog steeds met bovenstaande oefening. Dan blijft het leuk.

Saraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:43

Stap een keer aan de andere kant op. Op de manege had een paard dit op een gegeven moment ook omdat hij heel erg was geschrokken toen iemand opstapte. Toen ik aan de andere kant opstapte was er niks aan de hand!

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:40