E-rijbewijs halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

J508

E-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 20:40

Ik hoop dat jullie me met het volgende kunnen helpen:

Ik heb de nederlandse nationaliteit, en toen ik mijn b-rijbewijs haalde woonde ik ook gewoon nog in nederland. Ik woon nu echter in Belgie, en wil mijn trailer-rijbewijs gaan halen. Nu heb ik 2 vragen: 1. moet ik mijn nederlandse rijbewijs omzetten naar een belgisch rijbewijs? en 2. kan ik mijn trailerbewijs halen in Nederland of moet dat per se in belgie.

Oh en nog een vraag: hoe gaat het trailer-bewijs halen in belgie? Wat moet je doen, etc.

Alvast bedankt!

Marchador

Re: E-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:16

naar wat een rij instructeur mij hier vertelde zou ik mijn rijbewijs in NL moeten halen omdat ik daar woon. Ik sta niet ingeschreven in Belgie dus ik kon geen examen doen in Belgie.

Vraag het voor de zekerheid aan een rijschool bij jou in Belgie, of hebben ze niet zoiets als een CBR?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:29

Vraag het eens na bij en rijschoollhouder in NL en België.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:12

Ik zou het inderdaad eens navragen!

Qua rijbewijs halen in België : let goed op het prijskaartje! Ik heb een halve maand rondgebeld en wat een verschillen ik tegenkwam! De goedkoopste kwam uit op 650 euro, de duurste op 1200 euro - toch wel een aardig verschilletje hé? Ik heb 8 uur les genomen om de manoeuvres te leren en mocht dan examen gaan doen.
Dan moet je eerst op de parking van het examencentrum
- inspectieronde voertuig en aanhanger
- 50 m vooruit rijden
- 50 m achteruit rijden
- terug 50 m vooruit rijden
- weer achteruit (stukje) en achteruit inparkeren, waarbij je 10 cm van de borduur opzij mag zitten en 20 cm van de borduur achteraan (achteraan mag je gaan kijken, opzij niet)
- als hij goed staat: even seintje geven en dan zegt de examinator dat je verder mag
- dan rij je weer een metertje vooruit, "parkeer" je de aanhanger om hem daar achter te laten en haal je hem van de wagen af
- met de auto alleen wegrijden tot helemaal vooraan
- met de auto achteruit tot je naast de aanhanger staat
- weer voor de aanhanger gaan staan en wel zo dat de trekhaak NET onder het aanpikpunt zit (wie dat in realiteit doet is mij een raadsel... zit toch een wieltje onder voor iets?)
- aanhanger terug aanpikken, checken en uit de parkeerplaats rijden
- half uurtje gewoon op de baan rijden

Ik geloof dat het ook zonder lessen kan maar daar kunnen ze je bij de rijschool waarschijnlijk mee helpen.
Ik ben bij rijschool Kara geweest in Arendonk, trouwens.

J508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 10:17

Bedankt allemaal, ik ga het zo snel mogelijk navragen bij de verschillende instanties. En Memuska, dat klinkt nog best lastig... Hoeveel rijlesuren was jij ermee bezig?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:35

Memuska schreef:
- weer voor de aanhanger gaan staan en wel zo dat de trekhaak NET onder het aanpikpunt zit (wie dat in realiteit doet is mij een raadsel... zit toch een wieltje onder voor iets?)

Heb jij wel eens geprobeerd een beladen aanhanger met de hand te verrijden? Het gewicht is voor de meeste mensen te veel. Zeker als je een bocht moet maken met een tandemasser valt dit al helemaal niet mee door de wrijving, zelfs met de voorste wielen van de grond.
Ik moet deze manoeuvre regelmatig doen, want dan staat de aanhanger al geladen klaar, en moet ik hem (vaak alleen) aankoppelen. Als deze dan 3500 kg weegt, en soms ook nog eens in het zand staat, ga ik daar echt niet aan lopen duwen en trekken.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:16

J508 schreef:
Bedankt allemaal, ik ga het zo snel mogelijk navragen bij de verschillende instanties. En Memuska, dat klinkt nog best lastig... Hoeveel rijlesuren was jij ermee bezig?

Ik heb er 6 genomen in januari, dan een poosje geoefend bij ons thuis (kegeltjes zetten en rijden maar) en dan nog 2 uren genomen vlak voor het examen. Dan kon de instructeur nog eens herhalen bij welk paaltje ik nu precies naar links of rechts moest draaien :+

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:18

stefanvi schreef:
Memuska schreef:

Heb jij wel eens geprobeerd een beladen aanhanger met de hand te verrijden? Het gewicht is voor de meeste mensen te veel. Zeker als je een bocht moet maken met een tandemasser valt dit al helemaal niet mee door de wrijving, zelfs met de voorste wielen van de grond.
Ik moet deze manoeuvre regelmatig doen, want dan staat de aanhanger al geladen klaar, en moet ik hem (vaak alleen) aankoppelen. Als deze dan 3500 kg weegt, en soms ook nog eens in het zand staat, ga ik daar echt niet aan lopen duwen en trekken.

Mmm, bij mij staat hij op de klinkers en ik rij "zo dicht mogelijk" maar ik durf echt niet er vlak onder te rijden. Veel te veel schrik dat ik te dichtbij kom.

In realiteit kan je trouwens ook nog gaan kijken hoe ver je zit, als je niet zeker bent. Tenminste, dat deed ik met onze vorige auto. "Ongeveer" goed rijden bleek dan bij mij meestal nog een metertje te overbruggen (ahum) maar dan reed ik in kleine stukjes meer achteruit en dan ging ik telkens kijken. Op het examen mocht ik daar niet voor uitstappen.

Nu is het makkelijk zat voor me, op deze auto hebben we een achteruitrijcamera dus ik zie het op de centimeter na juist. Best fijn!