eerste ontmoeting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

eerste ontmoeting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 20:04

hoe pakken jullie de eerste ontmoeting met je nieuwe paard aan (eigen/verzorg/lease)
hoor van velen eigenaar een praatje doen dan naar paard en gelijk rijden... maar is dit wel de oplossing? aangezien ik denk dat je elkaar moet kiezen en niet jij alleen het paard.

hoe pakken jullie dit aan?

skyline

Re: eerste ontmoeting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:07

Gewoon vriendelijk zijn.
praatje maken.
Paard uitgebreid poetsen en er lekker mee tutten met zn 2 :P
& daarna eventueel rijden :))

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:07

Ik denk dat het veel beter is om eerst te grondwerken. Ik ben niet van het type 'grondwerken is overal de oplossing voor' maar het scheelt zóveel met de verhoudingen tussen jou en het paard duidelijk maken. Veel mensen onderschatten dat en springen er gelijk op. Ik denk dat dat één van de redenen is dat mensen nogal vaak een miskoop doen of later op problemen stuiten die ze niet hadden voorzien.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:13

Eerst even laten voorrijden door de eigenaar. Zodat je even de kat uit de boom kan kijken. En dan erop. Verder niet al te moeilijk doen, gewoon wegrijden zoals je met een ander paard ook zou doen.

Ik ben misschien wat te makkelijk, maar ik doe niet aan grondwerken en dat soort dingen. Ik rij mijn paarden, en in de dagelijkse omgang maak ik duidelijk wat wel en niet kan/mag.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:20

Bij de paarden die ik ook daadwerkelijk al kon rijden ben ik er bij de eerste ontmoeting wel gelijk al op geweest (soms eerst voorgereden door eigenaar maar meestal niet hoor). Was voor mij t makkelijkst aangezien ik dan binnen 30 sec doorhad of het klikte. Maar moet zeggen dat dat tegenwoordig net zo snel gaat als ik er naast sta.

Anyway, heb eigenlijk bij reeds ingereden paarden nooit anders gedaan dan er gelijk maar op :P

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:26

Ik voel altijd de hele rug bij langs of ik ook pijnplekken vind. Voordat ik mijn nieuwe paard kocht, heb ik 10 andere bekeken. Ze hadden allemaal wat - ook mijn nieuwe paard. Maar dat heb ik dus meteen laten behandelen.
Los laten lopen doet ook al veel. Voorrijden, kijken en dan erop.
Neem altijd iemand mee. Dan kun je er later samen over praten of dat paard het geschikte paard voor jou is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:29

Idd een praatje maken met de eigenaar even bespreken wat voor paard. Paspoort bekijken(alleen bij koop natuurlijk) vragen om keurings rapporten. En de geschiedenis van het paard.

Daarna eigenaar het paard voor laten rijden. En daarna zelf er op. Bij aan koop van een spring paard natuurlijk ook een sprongetje rijden

laartje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:17

Ik had eerst een verzorg pony, alleen nou niet meer |( Maar toen ik op die stal aan kwam en vroeg of er een verzorgpony was, mocht ik gaan kijken...We hadden al meteen een klik. Daarna mocht ik hem de eerste week alleen borstelen en wandelen zodat ik hem beter kon leren kennen en hij mij. Daarna hebben we langzaam steeds meer dingen gedaan eerste paar weken lekker in de bak gereden en later steeds meer zoals: balkjes draven, laag sprongetje en zo ben ik tot 0.80 gekomen! Maar ook dresuur langzaam op gebouwd. En toen zijn we steeds verder gekomen

muts16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:05

Ook wil ik meestal mee helpen met het paard borstelen voor het rijden.
Weet je gelijk ook hoe hij daarmee is ;)

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:25

ik ging naar mn verzorgpaardje eerst even met hun praten,
over wat ik moest doen en hoe het paardje was.
en daarna gingen we even een klein stukje rijden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 00:07

Tussen een eerste ontmoeting met een bijrijdpaard en potentieel eigen paard zit naar mijn idee toch wel een groot verschil. Een bijrijdpaard heeft namelijk een eigenaar die zich ermee "bemoeit", de eigenaar van mijn laatste bijrijdpaard vond het heel belangrijk dat het zou klikken tussen ons allemaal dus de eerste paar keer heb ik alleen gepoetst, en na een tijdje zijn we samen gaan rijden :)

Toen ik voor mijn paard ging kijken had ik bij de (vorige) eigenaar thuis afgesproken, zodat ik niet ineens wildvreemde mensen en dat paard voor me zou hebben. Ze hadden al het een en ander over 'm verteld toen we naar de wei gingen. Daar hebben ze 'm gevangen en daarna mocht ik hem borstelen. Van laten vrijlopen was geen sprake, de grond was nogal bevroren & ongelijkmatig :P Ze hebben 'm toen wel voorgereden op een zandpad, en daarna ben ik opgestegen. En toen merkte ik dat alles wat ik wilde erin zat, en dat het nog wel een klus zou gaan worden om het ook te voorschijn te toveren. Laat ik nou geen kant en klaar paard, maar ook niet eentje met ónoverkomelijke problemen willen... en paard heeft mij ook uitgekozen. Het schijnt dat hij eerdere kijkers nogal op stang heeft gejaagd :o En bij mij was het meteen goed, al hebben we natuurlijk wel allebei even afgetast wat we aan elkaar hadden :D
Verder heb ik vooral heel veel foto's en nog meer filmpjes gemaakt, en van alles gevraagd over z'n verleden, medische geschiedenis enz. Natuurlijk ook gekeken hoe hij op z'n voeten stond, uit z'n ogen keek en hoe hij reageerde op zijn omgeving. Dat doe je toch minder of anders met een bijrijdpaard. Verder uiteraard paspoort bekeken.
Bij een nieuw bijrijdpaard zou ik standaard kijken of ik het zadel goed vind liggen, na een nare ervaring met een niet passend zadel op een eerder bijrijdpaard.

Geen idee of ik het een volgende keer weer zo zou doen. Ik had nog nooit een paard gekocht, en die mensen hadden er nog nooit een verkocht. We deden allemaal maar wat. Over een jaar of 10 a 15 zal ik misschien kunnen melden hoe de aankoop van mijn volgende paard is gegaan, maar tot die tijd hoop ik van mijn huidige ros te kunnen blijven genieten :)

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:01

ehmm..

1. vriendelijk tegen hem/haar praten.
2. zacht aaien
3. asl ze een beetje gewend is borstelen
4. pas als ik voel dat ze me een beetje begint te vertrouwen rijden. :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:03

ligt er echt heel erg aan wat voor paard het is. Een jonkie zou ik eerst proberen rustig aan eens wat vertrouwen te geven. Een doorgewinterd dressuur/springpaard wil ik toch echt de eerste keer al even voelen of iig bij een ander onder het zadel zien.
Bij mijn eerste verzorgpony ben ik meten opgestapt en gaan rijden. Bij verzorgpaard ben ik eerst eens kennis gaan maken met eigenaar en paard, week later eens een lesje genomen bij de vereniging.
Heb dat paard later gekocht, dus toen was het gewoon inladen en wegwezen ;), hoefde ik niet meer uit te proberen.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:12

ik ben maandag avond wezen kijken voor mijn eerste eigen paardje :) het was de 4e, bij de eerste 3 waren ze wel leuk en aardig maar het was het toch net niet, toen een hele teid later kreeg ik een adres van mijn instructriese dat zijn og een paard te koop was (had onder tussen net een ander verzorg paard) en ik kwam daar en ik zaf hem en was direct verlieft *D :o ik heb het nog nooit eerder met een paard gehad maar de was het gewoon, en nu ga ik er morgen avond weer heen, om afspraken te maken en nog een keer te rijden en poetsen enz... ik hoop dat ik hem krijg !!

dus ik denk dat je gewoon weet dat dat hem is of niet *D

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:15

Ik ben zaterdag bij een nieuw paardje gaan kijken, het was de eerste die ik bezocht maar het was meteen raak. Alleen de dochter was nog maar bij het paard dus niks niet eerst een praatje maken maar gewoon eerst even kroelen met het paardje. Later kwam haar vader en werd er natuurlijk wel gepraat terwijl ik nog steeds wel bij het paard stond. (Vader was ook mee) Eventjes gereden, afspoelen en nog even gespeeld. Je voelt het meteen of het goed zit of niet of er nou eerst gepraat is en daarna meteen gereden wordt maakt niet uit, het gevoel is er of het is er niet !

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:23

Bij mijn paard ben ik eerst wezen kijken, pas keer daarna heb ik hem aan de longe gezien (was een jong paard) en keer daarna pas onder het zadel. heb er daarna nog een paar keer op gereden. Ik kreeg gelukkig alle tijd van de oude eigenaar om een beslissing te nemen en te kijken of het klikte.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:05

[PP] >> [OPG]

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:08

met mijn paard deed ik het vorig jaar zo: wij kwamen daar aan, eerst een beetje met de eigenaar praten. bij de box van het paard (paard had een uitloop waar ze in stond) en toen kwam ze wel kijken. beetje aaien en laten snuffelen. borstelen en daarna gewoon erop. beetje voorzichtig want ze had al een tijd stil gestaan.

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:10

Het zal vast en zeker per paard verschillend zijn.
Ik vind het zelf best spannend om gelijk bij een eerste ontmoeting erop te stappen. Voor mij werkt dat dus niet. Ik ben een grote schijtebak en moet echt eerst even de kat uit de boom kijken...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:40

als ik een paard bekijk voor evt koop: praatje met eigenaar; wil alles zien vanaf uit de wei halen tot en met zadelen (laat het de eigenaar doen), laat haar voorleiden, laat paard voorrijden en bekijk goed reacties etc en als het goed voelt, zelf rijden. (als het niet goed voelt en ik er niet op wil, komt er geen koop)
Dan moet het goed voelen.
Daarna wil ik aanwezig zijn bij de keuring en al die tijd doe ik dus verder vrijwel niets met het paard, maar kijk hoe het wordt gehanteerd en hoe het reageert op alles.

Kennismaking en grondwerk/band creeeren komt als ik het paard heb gekocht en het hier in de wei staat.
En kopen doe ik alleen als ik een 'click' voel

(heb er twee weken geleden eentje gekocht.)

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:51

Nou, mijn eerste pony had ik zelfs niet gezien voor we hem kochtten. mijn stiefvader had beslist dat het die pony zou worden. Hij stond in de stal als ik thuiskwam en vertrok de dag erna met hem op ponykamp. Pff bloed zweet en tranen heeft het me gekost, vooral veel tranen :D maar uiteindelijk hou ik meer van hem dan wat anders. Nu geniet hij van zijn welverdiende pensioen.
Maar ik raad het toch iedereen af natuurlijk :D dit is zo NOT DONE! :D

Mijn paard is wat anders, stapte ik gewoon op, galopeerde een toertje of 2 en begon dan te springen. Ik was op slag verkocht! Als het klikt dan klikt het nu eenmaal :D

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:28

nou ik kreeg een eigen paard en een verzorgpaard(want me eige paard staat bij mijn verzorgpaard) en toen ik mijn eigen paard voor het eerst zag kwamen we in de avond, en toen was het wel donker enzo. maar toen weer een andere keer terug gekomen( die vrouw had liever een lief baasje dan dat ze in een kleine tuin liep en dat er niet naar dat paard werd omgekeken...) dus ik erop gaan rijden(mijn paard had al een half jaar niet gereden) en ze was heel lief enzo, en die vrouw zij ook ja aan jou wil ik haar wel verkopen want ze is zo lief bij jou dat heb ik nog nooit gezien,, toen kreeg ik haar mee naar huis en een maand op proef. en gelijk gehouden:P

ik denk ook zelf dat het heel goed is om een poosje het paard op proef te hebben.;)