Paard bang voor zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SayaJones

Paard bang voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:24

Hoi allemaal!
Dit is de eerste keer dat ik een onderwerp plaats, & ik denk dat ie hier wel goed staat..

Wij hebben een fries van 4 jaar, ze is net ingereden. We hebben haar in laten rijden bij een andere stal omdat ik hier simpelweg niet genoeg tijd voor had door school ect.
Voordat wij haar wegbrachten heb ik er wel een paar keer opgezeten aan de hand, ze was heel erg braaf, nog wel een beetje schrikachtig (dit is ze altijd wel een beetje geweest)

Nu hebben wij haar een paar weken geleden weer opgehaald, en het rijden gaat supergoed..
Voordat wij haar ophaalde heb ik er ook nog even opgereden, om te voelen hoe het aanvoelt, zodat ik geen verrassing krijg ofzo als we weer terug zijn..
Dit ging hartstikke goed, en de zweep vond ze ook niet eng..

Nu rijd ik haar bijna elke dag, en ze vind de zweep echt mega eng..
Ik kan er wel gewoon mee rijden, dat is het probleem niet. Het probleem is als ik de zweep wissel, dat vind ze dood en doodeng en dan wilt ze het liefst wegrennen (tsja, dat is wat vluchtdieren doen). Ik kan haar nog wel in bedwang houden, maar het is gewoon echt supervervelend.
Ik dacht eerst dat het aan de maat van de zweep kon liggen, dus heb ik een korte zweep gehaald, maar ze doet nog steeds het zelfde..
Ik heb het heel rustig aan gedaan. Eerst geprobeert te wisselen als ze stilstaat met veel belonen, dit gaat super, ze geeft er niets om!
Maar als ik stap of draaf, en dan de zweep wissel, dan zet ze het op een lopen..

Ze hoeft niet met een zweep gereden te worden, ik heb hem eigenlijk helemaal niet nodig..
maar als ik al met m'n hand naar m'n hoofd ga ofzo vind ze dat al eng..
heel vervelend!!

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen??

aaanouk

Re: Paard bang voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:43

Hmmm, dit is niet echt handig nee..

Ik heb het ook bij mijn verzorgpaard gehad, heb zelf nooit met de zweep gereden maar toen de eigenaar wel eens een zweepje er bij pakte, vond ze dat echt niet leuk! Ook als ik aan het longeren ben en de zweep van de grond wil pakken, zet ze het op een lopen.

Ik kreeg er genoeg van dat ze dat deed en heb een zweepje gepakt, en ben toen voorzichtig met het zweepje het paard gaan betasten. In het beging maakte ze dat ze weg kwam, maar langzamerhand was het toch niet meer zo eng. Misschien is dit een tip?

En tijdens het rijden, raak je haar dan ook aan met de zweep als je hem verwisseld?

NicoleLoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:46

Waarom wil je met zweep rijden als dit niet nodig is?
Als een paard vanuit zichzelf voorwaarts genoeg is, en goed aan het been blijft is dit toch niet nodig?

Seraja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:48

hey meid
Hoe loopt ze zonder zweep? want als ze super loopt en je haar prima aan kan met been, dan zou ik het zweepje weg laten.

Ik denk dat ze misschien te vaak door het zweepje geslagen is en nu associeerd ze dat met pijn en ervaart ze het vervelend.
Als je echt met zweep wil rijden, dan zal ik haar aan de hand laten wennen aan de zweep. Zet haar desnoods aan een halstertouw en laat haar maar snuffelen en aai haar er zachtjes mee. Zo gaat ze er langzaam weer aanwennen.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
groetjes

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:12

YRT => RT-P

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:19

Je kunt oefeningen doen met de zweep waardor ze eraan went en ziet dat er niks engs aan is. Dan weet je tenminste zeker dat ze niet meer bang is voor de zweep, maar als je niet met een zweep hoeft te rijden zou ik het ook niet doen.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:57

Mijn pony doet het ook en ik rij gewoon niet met zweep, dat heeft ze niet nodig, want ze is wel voorwaarts en reageerd goed op mijn been. Daarnaast wil ik liever niet met zweep rijden omdat je vanaf de M geen zweep meer mag gebruiken. Dus als het niet nodig is moet je het ook niet willen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 13:07

Bedankt voor alle tips!
ik ga er zeker wat mee doen

Maar het punt is, ze is niet bang voor de zweep zelf.. maar ze is bang voor alles wat ik boven haar hoofd doe als ik er op zit..

Als ik hem wissen raak ik haar niet aan.. en ook zoals ik aangegeven had, ze wil het ook het liefst op een lopen zetten als ik bijvoorbeeld mijn arm omhoog doe, om aan m'n oor te krabben oid.
Dit doet ze alleen als ze aan het lopen is, als ze stil staat is er niets aan de hand..

Ik rij nu ook niet met zweep, want ik heb hem niet nodig, ze is goed aan been.. het is meer gewoon het probleem dat ze voor alles bang is wat boven haar hoofd gebeurt..

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:05

RT-->OPG

skiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:49

Hoe reageert ze op je armen omhoog als je gewoon voor haar staat? Kun je haar goed houden als ze het op een lopen zet?
Misschien anders even iemand ernaast mee laten lopen en haar dan laten wennen aan alles wat boven haar hoofd gebeurd, dan krijgt ze niet de kans om er vandoor te gaan en kunnen jullie samen rustig oefenen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:00

Just_Sannee schreef:
Bedankt voor alle tips!
ik ga er zeker wat mee doen

Maar het punt is, ze is niet bang voor de zweep zelf.. maar ze is bang voor alles wat ik boven haar hoofd doe als ik er op zit..

Als ik hem wissen raak ik haar niet aan.. en ook zoals ik aangegeven had, ze wil het ook het liefst op een lopen zetten als ik bijvoorbeeld mijn arm omhoog doe, om aan m'n oor te krabben oid.
Dit doet ze alleen als ze aan het lopen is, als ze stil staat is er niets aan de hand..

Ik rij nu ook niet met zweep, want ik heb hem niet nodig, ze is goed aan been.. het is meer gewoon het probleem dat ze voor alles bang is wat boven haar hoofd gebeurt..

Dan hebben ze bij het inrijden een stukje overgeslagen. Dit is iets wat je gewoon ook moet trainen, bij een schrikkerig paard kost het meer tijd, bij een rustig paard kost het nauwelijks tijd. Maak dit een tijdje je trainingsewerk, eventueel aan de longe, allerlei bewegingen maken op het paard zodat ze leert dat het normaal is, dat jij het bent en dus niet bedreigend is.
Onwijken door niet meer met zweep te rijden of niet meer te wisselen en niet meer een haar uit je ogen te vegen, etc. is niet zinvol, je hebt zelfs risico dat het alleen maar erger wordt in plaats van beter. Leer het dier er mee omgaan.