Wie weet wat een trekpaard kost of mag kosten???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elias7

Wie weet wat een trekpaard kost of mag kosten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 13:33

Ik heb een trekpaard op het oog maar weet niet of de prijs reeel is.
Het is een ruin van 5 jaar die nog groen is hij kent een beetje longeren.
Zit stamboek papier bij.

Iemand enig idee?
Of is dit te weinig info?

Alvast bedankt.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:34

Ik geloof dat bij een trekpaard de grootste kost het voer is hoor :D dat je je om de prijs van het dier zelf niet al teveel zorgen hoeft te maken :P
de prijzen staan zéér laag voor de trekpaarden voor het moment heb ik gehoord. (hier in België toch)
Rond de 1000 euro voor een volwassen dier dacht ik. (of dit met of zonder papier is weet ik niet)

8nnemiek

Re: Wie weet wat een trekpaard kost of mag kosten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:37

Op marktplaats staan vrij veel trekpaarden, daar heb ik pas nog een paar onbeleerde hengsten van n jaar of 5 gezien. Die vraagprijzen liggen meestal te hoog, maar dan heb je wel een idee.
Ik gok rond de 1000 euro? Of zou dat te veel zijn?
Maar ik heb er niet zo gek veel verstand van, en het zal ook aan de afstamming, bouw en kleur liggen..

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:51

Het eerste waar je naar moet kijken: heeft hij droge benen? Dus geen CPL of mok. Goed op de hoeven en verder gezond, dan zou ik ongezien zeggen: gemiddeld 1500, aangezien hij groen is. Het heeft inderdaad ook wel met het exterieur te maken: een vetklont op korte, kromme pootjes is natuurlijk minder waard dan een afgetraind hoogbenig exemplaar, met goed gangwerk.
Dat de voerkosten hoog zouden zijn is betrekkelijk, mijn knollie krijgt twee keer per dag een handje muesli, en 1 plakje hooi. (ja, hoor pennies: kòoooommaar-kommaar-kommaar...) Weidegang is wél belangrijk, half hectare is minimaal. Kleur heeft trouwens geen invloed aangezien hij ruin is.

Succes!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:01

Anne Marie schreef:
Het eerste waar je naar moet kijken: heeft hij droge benen? Dus geen CPL of mok. Goed op de hoeven en verder gezond, dan zou ik ongezien zeggen: gemiddeld 1500, aangezien hij groen is. Het heeft inderdaad ook wel met het exterieur te maken: een vetklont op korte, kromme pootjes is natuurlijk minder waard dan een afgetraind hoogbenig exemplaar, met goed gangwerk.
Dat de voerkosten hoog zouden zijn is betrekkelijk, mijn knollie krijgt twee keer per dag een handje muesli, en 1 plakje hooi. (ja, hoor pennies: kòoooommaar-kommaar-kommaar...) Weidegang is wél belangrijk, half hectare is minimaal. Kleur heeft trouwens geen invloed aangezien hij ruin is.

Succes!

Eet die van jou zooooo weinig ? :oo
Ik ken er eentje (staat wel bijna altijd op stal, als hij op de weide staat is daar ook geen of nauwelijks gras te vinden) die zéker 2 plakken hooi per dag eet + als hij krachtvoer krijgt een (standaard) curverbox vol; bij lijnzaad of zemelen krijgt hij toch ook een grote emmer ...
ik zou 'm niet graag voeren igg :P. Hij werkt heel weinig en is ook zeker niet dik ...
Hij is wel een grote, hij meet zeker 1.80

De benen heel goed controleren, ook op mijten en ander ongedierte is wel zeer belangrijk, ze zijn veel vaker met slechte benen dan met goede te vinden. In elk geval op keuringen :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:06

Ach, mijn brede tinker van 1,55 leeft ook van een handje vitaminebrok en een paar plakjes hooi. Belg moet t dus makkelijk redden met een extra handje brok en een extra plak hooi :D

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:10

Verwachtte al zo'n soort reactie :D Mijn knollie staat 8 uur per dag op een hectare wei met aardig veel gras, dus ik moet oppassen dat ze niet te vet wordt. Ze staat regelmatig in 't werk (3 à 4 x p/w een uur of twee gemiddeld) en is niet echt klein, 1.70m. Maar inderdaad; een handje is meer dan genoeg, ze zou zelfs zonder krachtvoer kunnen, maar de rest van de paarden krijgt wel, en tja... Voor de vorm... :+

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:41

Recreatie-trekpaarden hebben NIET veel voer nodig. Teveel krachtvoer werkt het erfelijke CPL en andere kwalen in de hand.
Aanschafprijs: vaak zelfs minder dan € 1000. Hengstveulens gaan voor slachtprijs van de hand...

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:43

rond de 1000 of 2000???

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:18

Wat is zijn afstamming? Al maakt dat voor een ruin niet zoveel uit, maar daaruit kan je soms nog wel een en ander wijs worden over de beengebreken. Heeft hij een lange staart?
Met de info die ik nu van je lees, zou ik er niet meer dan 1300 euro voor betalen. Een paard met een korte staart of dikke benen zou ik sowieso laten staan.
Dat trekpaarden duur zijn in eten is echt de grootste onzin, mijn paard eet alleen gras en hooi in de winter. Ruwvoer is in principe het enige dat ze nodig hebben. Trekpaarden zijn wel duur in het onderhoud van de benen, dat is essentieel, kost veel tijd en is soms niet zo leuk...

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:39

Ik zie best vaak trekpaarden op marktplaats staan en de prijs hiervan ligt dan altijd rond de 1000 euro of soms zelfs nog minder. Ik kan dan niet zien of je een gezond dier hebt, maar dat moet blijken uit de keuring natuurlijk ;)

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 20:04

Dank jullie wel voor al jullie reacties en ook zo snel...SUPER!!

Ik heb nu in ieder geval een idee gekregen van hoe duur ze ongeveer zijn en kan hier zeker verder mee.

Bedankt allemaal.