Agressieve merrie na geboorte veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cinneke12

Agressieve merrie na geboorte veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 09:39

Ik heb nu sinds 9 weken een hengst veulen gekregen ( totaal onverwacht ).
Maar in de eerste instante wilde de merrie niets met het veulen te maken hebben.
We hebben alles geprobeert en nadat de dierenarts haar gemolken had en een spuitje om rustig te blijven was dat helemaal goed.
Vanaf dag 2 dat het veulen er is kan mijn merrie geen mensen meer om haar heen dulden.
Het veulen mag ik alles mee doen maar zogauw ik aandacht aan haar wil geven gaat ze echt gemeen bijten en slaan.
Eerst dachten we dat ze het veulen wil beschemen maar daar begin ik nu wel aan te twijfelen omdat ik alles met het veulen mag doen als ik maar niet naar haar kijk.
Ze was ontzettend lief voordat ik het veulen erbij kreeg.
Heeft iemand tips ?
Ik mis mijn merrie ontzettend!

Alvast erg bedankt!

Glitter_

Re: Agressieve merrie na geboorte veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:42

Misschien een DA naar laten kijken, Want mijn merrie had die ook en die bleek een baarmoeder ontsteking te hebben!

Tjitske01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:49

ik denk dat je het best even de DA erbij kan halen,
klinkt niet helemaal goed ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:09

waarschijnlijk een merrie die voor het eerst een veulen heeft en nog niet zo goed weet wat ze met haar emoties aan moet?
Ik zou wel de DA laten komen om haar na te kijken, misschien is de nageboorte er niet helemaal afgekomen en is er meer aan de hand.
Kijk wel uit ondertussen want ik kan je uit ervaring melden dat merries met veulens heel onvoorspelbaar kunnen zijn en niet altijd bedoelen ze dat gemeen maar door hun emoties reageren ze gewoon erg heftig.

skiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:37

Sterkte ermee.. ben benieuwd wat de uitkomst is!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:54

Inderdaad eerst dierenarts laten kijken of er geen ontsteking of zoiets zit. Voor de rest is het even afwachten, hormonen doen rare dingen rondom dracht en geboorte, dus het kan zijn dat ze geen weg weet met die schommelingen. Normaal gesproken zal de hormoonspiegel gaan stabiliseren, maar er is geen garantie dat dit op hetzelfde punt is als toen je haar leerde kennen.
Heb je haar trouwens drachtig gekocht? Want een drachtige merrie kan behoorlijk anders zijn door de bijbehorende hormonen dan wanneer ze niet dragend is.