leren laarzen onderhouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loesje_f_a

leren laarzen onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:39

Hoi bokkers,

Ik heb pas nieuwe laarzen van MH gekocht, ze zijn echt super fijn. Nou staat in dat boekje dat je ze na het rijden met water en een doek moet afdoen. Maar kan het geen kwaat om de 5 keer in de week nat te maken?

Groetjes Loes

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:00

loesje_f_a schreef:
Hoi bokkers,

Ik heb pas nieuwe laarzen van MH gekocht, ze zijn echt super fijn. Nou staat in dat boekje dat je ze na het rijden met water en een doek moet afdoen. Maar kan het geen kwaat om de 5 keer in de week nat te maken?

Groetjes Loes

Hoi Loes,

mijn leren laarzen reinig ik na het rijden (als ik het niet vergeet, ik sla wel eens een weekje over :o )
met een beetje water (=vochtig doekje) en zadelzeep. Als ze droog zijn (meestal is de 1e laars al weer droog als ik de 2e net schoongemaakt heb, gaat dus achter elkaar door), dan smeer ik ze weer in met zwarte schoencréme. Uitborstelen doe ik pas weer voordat ik ze weer aantrek.

Ik vind het prima werken, en nou heb ik ze door een paar onderbrekeningen van "paardrijloze" jaren, niet continue gebruikt, ze zijn nu inmiddels al weer 23 jaar oud... (ik rijd 1x per week)
Misschien zijn er nog betere methodes, maar deze werkt in elk geval.

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 18:52

hoefnageltje schreef:
loesje_f_a schreef:
Hoi bokkers,

Groetjes Loes

Hoi Loes,

mijn leren laarzen reinig ik na het rijden (als ik het niet vergeet, ik sla wel eens een weekje over :o )
met een beetje water (=vochtig doekje) en zadelzeep. Als ze droog zijn (meestal is de 1e laars al weer droog als ik de 2e net schoongemaakt heb, gaat dus achter elkaar door), dan smeer ik ze weer in met zwarte schoencréme. Uitborstelen doe ik pas weer voordat ik ze weer aantrek.

Ik vind het prima werken, en nou heb ik ze door een paar onderbrekeningen van "paardrijloze" jaren, niet continue gebruikt, ze zijn nu inmiddels al weer 23 jaar oud... (ik rijd 1x per week)
Misschien zijn er nog betere methodes, maar deze werkt in elk geval.

Maar om ze elke keer na het rijden nat te maken lijkt me ook niet zo'n goed idee :o

chrisje_83

Re: leren laarzen onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:36

Ikzelf heb leren rijlaarzen van Petrie. Ik maak ze nog niet eens één keer in de week schoon :o Als ik ze schoonmaak is het met lauwwarm water, daarna droog ik ze en smeer ik er schoensmeer op. Dit laat ik meestal een nacht intrekken en poets ik het daarna uit.
In elk geval géén zadelzeep gebruiken, dit zorgt namelijk dat de stiksels van je laarzen los laten.

anna_ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:41

Ik maak ze altijd schoon met een beetje water en dan met schoensmeer :)

Kim_Chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:31

Ik maak ze ongeveer 1x per maant schoon met een beetje water en smeer ze dan in met schoenpoest. Werkt goed. Heb der nooit geen problemen mee gehad en ze zien der nog super uit!

Of 5 keer per week met water schoon maken goed is weet ik niet. Maar mij lijkt dat als ze daarvan kapot gaan, t geen goed merk is?

koekimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:38

ik doe ze met een borsteltje eerst schoonmaken en om de zoveel tijd zwarte schoensmeer erop.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:40

Ik maak ze meestal braaf na het rijden schoon met water en haal er dan gelijk een droge doek overheen. Volgens mijn laarsenmaker, blijft het leer dan juist soepel. Ik heb ze nu bijna twee jaar en ze zien er echt nog prachtig uit.

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:30

Zadelzeep is erg slecht voor de stiksels van je laars! Elke dag schoonmaken is alleen maar goed voor je laars.
Zweet is slecht voor het leer. Wel moet je zorgen dat je je laars niet door en door nat maakt en hem vooral goed droog weg zet!

Ik zelf maak mijn laarzen met een vochtige (dus geen drijfnatte) doek Lauw/warm water schoon.
Als er heel veel modder op zit, spuit ik ze af met de slang waarna ik ze gelijk droogwrijf met een doek.
Ook laat ik altijd even "uitwasemen" zodat ze helemaal droog worden weggezet.

1x in de 2 a 3 weken zet ik ze in de schoenpoets die ik dan de volgende dag uitpoets met panty's.

Succes met aankoop & het schoonmaken

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:33

water schoen smeer en laarzenwas!
geen leder spullen gebruiken voor je zadel en hoofdstel enz. want als je dat doet op je laarzen worden ze soepel en dan gaan ze in zakken en dat wil je ook niet ;) :)

Sophietje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:36

Als ik het erg vind worden vet ik ze in en met wedstrijd natuurlijk :P