Hallo, mij even voorstellen,ikzelf ben een 24jarige meid die in de ban is van paarden en paardrijden. Nu heb ik een shetland pony gekocht die nu sinds een weekje bij ons is,niet om te berijden,enkel hobby . Even wat info over Grimaldi, hij is een 8 jarige hengst,stond bij de vorige eigenaar steeds op een stuk aarde zonder stal en dergelijke. Die persoon ging er slechts 1 keer per week bij voor 10 minuten. Nu zit Grim. bij ons sinds vorige maandag,hij heeft een weide,een mooie stal waar hij graag in vertoeft en krijgt 2x per dag droogvoeding en 1x per dag hooi. Ik ga 2maal per dag minimum bij Grimaldi voor zen mest ,eten en verzorgwerk enz. Nu doet hij sinds een 3tal dagen echt anders dan de dagen ervoor. ik vraag mij af of iemand mij hulp kan bieden : Bevoorbeeld gisteren had ik een hele grote bak gaan kopen voor zen mest in te doen en elke maand te ledigen,was bouwpakket dus ik ga in de weide en wil dat samensteken ,tis een heel nieuwsgierig ventje en komt overal achter mij aan en komt zien wat ik doe ,geen probleem daarover,plots komt mijn moeder erbij en begint hij helemaal wild te komen,rende in het wilde weg rond ons,begon zijn achterpoten in de lucht te slaan,heel veel geluid te maken enz.Ik moet eerlijk zeggen ,ik voelde mij niet echt veilig, deze morgen ga ik bij hem om zen mest op te ruimen ,hem te voederen en te borstelen,begint die nu plots weer zo te doen en poging te doen (lijkt me ) om te bijten. Ik weet dat ik baas moet zijn maar precies of hij daar al zen 'voeten aan veegt'. Wat zouden jullie doen in mijn geval? Mijn moeder heeft nu al niet meer graag dat ik erbij ga. Hoe kan ik zijn gedrag veranderen? wat doe ik verkeerd?wat kan ik doen ? Alvast bedankt grts valérie
Staat 'ie alleen? Kan zijn dat 'ie wil spelen. Houdt niet in dat 'ie dat ook zomaar met jou mag Geef heel duidelijk je eigen ruimte aan. Zwaai met een halstertouw rond je lijf, zogauw je pony dan stil staat of wegloopt van je, direct stoppen met zwaaien. Heb je zelf al veel ervaring met eigen paarden/verzorgpaarden? Anders is 't misschien ook verstandig er iemand bij te halen die jou wat bij kan brengen over hoe je met jouw lichaamstaal je paard dingen kan vertellen. Zekers shetlanders zijn nou eenmaal stronteigenwijs. Daar moet je echt heel duidelijk en consequent bij zijn. Nee is gewoon echt nee. Vandaag niet, morgen niet en volgende week ook niet.
Michellette
Geplaatst: 20-06-10 15:54
Oeps een hengst gekocht en geen ervaring met paarden...... Meneer begint nu al om je de baas te worden: hulp vragen van iemand in persoon en niet via bokt. Het is niet echt zo dat shetlanders eigenwijzer zijn dan andere paarden, het heeft meer te maken met het duidelijk stellen van regels en grenzen en ach, bij een shet is het zo vaak direct zielig als je ze eens aanpakt. Een shet krijgt vaak veel meer ruimte dan een groot paard krijgt en daar maken ze dan handig misbruik van!
R.X.
Geplaatst: 20-06-10 16:05
Nu heb ik een shetland pony gekocht die nu sinds een weekje bij ons is,niet om te berijden,enkel hobby . Dit zette je in je openinspost. Ook voor hobby moeten er regels zijn om het voor beide duidelijk, fijn en veilig te laten verlopen. Overigens vind ik het een heel rare zin van je want ook rijden hoort hobby te zijn. Ook als je meer als recreatief is.
Ik heb zelf twee pony's en ze mogen allebei hetzelfde en evenveel. en dan is het duidelijk.
Ik zou met hem veel gaan grondwerken en als het wat beter gaat wandelen, goed voor het vertrouwen in elkaar.
Ik weet niet hoe oud ie is maar als het kan zou ik hem laten ruinen en lekker de groep in gooien. Succes, p.s. kunnen jullie ook hulp krijgen?
Je hebt hem nu een weekje. De eerste week heeft hij een beetje beduusd om zich heen lopen kijken en nu hij "op zn plekje" is gaat hij waarschijnlijk eens uitproberen hoe ver hij kan gaan. Voorlopig is hij aan de winnende hand, want jij voelt je al niet meer veilig en dat voelt hij haarfijn aan. Wellicht verstandig om hulp te zoeken.
ruinen en na de genezing daarvan bij andere pony's weiden. tot die tijd niet teveel willen tutten zodat je hem zo min mogelijk de kans geeft brutaal/dominant gedrag te vertonen richting jou. ze te lezen wil hij gewoon spelen, en als hengst zijnde is het moeilijker een weidemaatje te vinden.