Waarom is er geen onderverdeling in de klasse B?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pieteritus

Waarom is er geen onderverdeling in de klasse B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 14:05

Dat zat ik me nu laatst eens af te vragen:
Waarom wel L1, L2, M1, M2, Z1 en Z2 en geen B1 en B2?
Waarbij je in de B1 meer het juist rijden van de overgangen centraal laat staan en het nageeflijk rijden van deze overgangen en in de B2 er meer gelet wordt op én hetgeen in B1 al werd gevraagd plús het rijden van simpele oefeningen zoals nu in de normale klasse B gedaan wordt?

Ik denk werkelijk dat veel combinaties dan beter zullen presteren, meer motivatie krijgen in de B1, dan dat ze nu iedere keer met nét geen WP naar huis gaan.
B1 zou ook perfect zijn om je jonge paard in te laten starten, om ervaring op te doen.

Rijtechnisch kun je dan al mooi in de B1 rijden, terwijl je nog kan werken aan de afwerking voor de B2.
Misschien zou het zelfs een optie zijn om de B1 zonder galop te laten rijden.

In de 'hogere' klasses is wel een onderverdeling gemaakt, waarom zou dat geen goede optie zijn voor de klasse B (van Braaf en Beginner)?

Brand los, geef je mening (vooral gericht aan juryleden en KNHS) en waarom zou je er wél of juist níet voor gaan?

Anoniem

Re: Waarom is er geen onderverdeling in de klasse B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:09

Het lijkt mij niet erg zinvol.. :n De L staat toch bekend om de klasse waarin de meesten afhaken (L=levenslang zeggen ze niet voor niks) De B kom je normaal gesproken wel door, als je daar al niet doorkomt hoor je imo nog niet op KNHS wedstrijden thuis.. De B is basis wat iedereen moet beheersen, of er nu een B1 en B2 is of niet, die basis moet er gewoon zijn..

Ik zou ook niet weten hoe je verschil in B1 en B2 kan maken, het enige wat ik kan bedenken is geen galop in B1, maar zoals ik al zei, als je dat niet kan of het er nog niet opzit, dan hoor je imo nog niet op KNHS wedstrijden thuis.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:12

Ik vind dat als je beide dingen niet onder de knie hebt, je ook niks op wedstrijden te zoeken hebt.
Iedereen kan rijden zonder een fatsoenlijke overgang te maken.. maar juist die controle daarin is basiswerk.

Geen noodzaak om een winstpunt te rijden, maar meer noodzaak in het correct rijden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:12

Tja, als je nu ook al een onderverdeling voor de B moet maken omdat je er niet doorkomt, dan doe je als combinatie toch iets enorm fout.... B is het makkelijkste wat er tussen deze klasses zit. Er zitten geen moeilijke oefeningen tussen, alleen laten zien dat je kan rijden.. Dat je de stap, draf en galop beheerst. Dat moet in mijn ogen niet moeilijk zijn. Anders kan je net zo goed stoppen.

Deze klasses zijn de basis, het moet met gemak mogelijk zijn om iniedergeval naar de L toe te rijden...

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:13

De B is toch wel het minimale wat een paard moet kunnen op wedstrijd. En welke oefeningen bedoel je dan? Volgens mij zitten er naast de overgangen zo'n 5 grote voltes in en dan heb je het wel weer gehad. Zonder galop kun je eventueel ook op een onderlinge wedstrijd proberen als je het niet aandurft, maar dan zou je het hebben over een nog net niet ingereden paard. Volledig ingereden is stap, draf, galop, linksom, rechtsom, sturen en stoppen. Meer wordt er ook niet gevraagd in een B proef.

flotj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:14

Hier in België in de LRV is er wel een onderverdeling.
Dus B1 en B2.
Maar ik kan je zeggen, in mijn ogen is het nutteloos.
Beide proeven gelijken heel hard op elkaar.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:14

Vanuit het stenen tijdperk kan ik me nog wel herinneren dat er dus wél een B1 en B2 was... maar ik moet heeeeeel eerlijk bekennen dat ik me niet meer geheel kan herinneren of dat nu officieel was of tóch onderling... want dan praat ik dus over bijna 30 jaar terug en toen reed ik zowel officieel als onderling en ik heb die coupons niet meer. Maar kan me nog wel herinneren dat er toen ook een B1/B2 onderverdeling was.

Wat precies het verschil was moet ik het antwoord op schuldig blijven trouwens.... het zou best kunnen dat het de galop was.....

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:16

Ja ik denk dat het ook niet veel nut heeft om B1 en B2 te doen. Ik vind het verschil tussen B en L1 al weinig.. Zeker na die verandering van een paar jaar terug..

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:18

We hebben nu al impulsrubrieken gekregen, dus als je niet klaar bent voor de B ga je toch impuls starten?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:23

flotj schreef:
Dus B1 en B2.

Vind het eigenlijk vooral 'nuttig' omdat de punten in LRV toegekend worden op basis van je klassering en niet op basis van je punten. Zo is het makkelijker voor échte beginners om punten te scoren zonder dat ze moeten blijven rijden tegen mensen die al veel punten in de B1 hebben gescoord maar nog niet klaar zijn voor de L en dus kunnen overgaan naar B2
Maar de proeven zelf zijn inderdaad zo goed als gelijk.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 14:31

Het is ook meer een vraag naar wat ik hier op Bokt zo vaak lees:
"ik rijd in de B en mijn paard is niet nageeflijk, is dat erg"
"help mijn paard is niet aan de teugel in de B, wat nu"
"wéér weinig punten in de B".

Nu ben ik het ernstig eens met de mening dat er véél B-combinaties rondrijden in de ring, die er niet thuishoren en dus eigenlijk thuis moeten gaan oefenen. Maar juist voor díe combinaties die toch weg willen, zou je een B1/B2 kunnen maken.
De impulsrubrieken sterven volgens mij een langzame dood vóórdat ze eigenlijk opgestart zijn, alsmede de bitloze rubrieken (of schop ik nu mensen hard tegen de schenen?). Zoals ik het op de diverse sites lees is daar (nog) heel weinig animo voor.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:36

maar dan zou je de mensen die wel klaar zijn voor de B ook eerst 10 wp in de B1 moeten laten rijden omdat er een aantal mensen zijn die zo slecht rijden dat de B al te hoog gegrepen is. En tuurlijk kan het de eerste keren fout gaan in de B, door spanning ed, maar daarom kan je ook geen verlies rijden. En na een paar keer proberen wordt de stress minder en kom je weer aan rijden toe.
Denk dat de mensen die hun paard dus echt niet voor elkaar hebben het gewoon bij een onderlinge moet houden..

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:04

flotj schreef:
Dus B1 en B2.

ik mag na de zomer ook over naar b2 maar je kunt beter doorgaan tot het moet
dat is net wat gemakkelijker

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:17

ik ben zelf bijna 22 en heb een b pony, start dus tussen de paarden. Toen we begonnen nog niet B klaar, maar ik ben wel naar wedstrijden gegaan. Pony is 15, je weet nooit wat er gebeurd dus nu kan het nog. En om alvast van de stress van beide af te komen! Pony liep zeer onrustig met het hoofd, was ook thuis nog niet bevestigd maar op wedstrijd nog veel meer spanning pakken en ik ook.

Reden dus ook in het begin geen winst. Ik laat me daar niet door demotiveren, want je moet gewoon realistisch naar jezelf en je pony kijken. Ik wist dat ik nog niet klaar was. De 7e wedstrijd had ik 174 en 177, super trots want we boeken vooruitgang. De 8e wedstrijd 175 en 177. En de 9e 183! en 174. We komen er dus wel, maar het heeft nog even tijd nodig. Vind ik helemaal niet erg want we begonnen met 163 en 164. Het is hem nog niet dik dus nog goed oefenen en eerdat we die 10 punten hebben zijn we misschien wel L1 klaar en anders starten we nog geen L.

B1 en B2 vind ik dus echt nutteloos. Ik weet dat B maar basis is, en voor ons was dat nog best lastig. Pony is nu 15 en heeft altijd sterren lopen kijken, maar als je goed oefent en les neemt dan komt het wel goed. Elke pony of ruiter kan de B wel aan! En dat het tijd nodig heeft en demotiverend kan zijn tja dat doen mensen zichzelf aan vrees ik door te vroeg te gaan starten.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:43

Maar Diesel_, dan heb ik nog wel even een vraagje: ga jij direct over bij 10 wp?
Ik ben begin vorig jaar in de B gestart met mijn (toen) 3jarige, 1e wedstrijd iets van 166 punten, was echt nog niet goed door alle spanning.
Na een paar maandjes reden we vlót 190-ers en 200-ers. Maar ik heb netjes heel de B uitgereden en bij ongeveer 25 wp overgegaan naar het L1. Nu ben ik bijna zover met mijn punten voor het L2.
Echter vind ik het belangrijk met een jong paard niet te overhaasten en fijn alle klasses door te komen, vandaar dat ik tot het binnenseizoen L1 blijf starten, daarna een tijdje een stop houd en dan in jan/febr/mrt uit ga komen in het L2.

Je komt tegenwoordig zoveel combinaties in het L1 tegen die écht beter door hadden kunnen blijven rijden in de B, tot ze écht L-klaar zijn. Da's echt jammer en volgens mij ook frustrerend voor zowel de combinaties als de jury.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:46

Barmat schreef:
Vanuit het stenen tijdperk kan ik me nog wel herinneren dat er dus wél een B1 en B2 was... maar ik moet heeeeeel eerlijk bekennen dat ik me niet meer geheel kan herinneren of dat nu officieel was of tóch onderling... want dan praat ik dus over bijna 30 jaar terug en toen reed ik zowel officieel als onderling en ik heb die coupons niet meer. Maar kan me nog wel herinneren dat er toen ook een B1/B2 onderverdeling was.

Wat precies het verschil was moet ik het antwoord op schuldig blijven trouwens.... het zou best kunnen dat het de galop was.....

Wij hadden onderling de A, B0 en de B := B was gewoon de B van toen, B0 iets simpeler en A zonder galop als ik het goed zeg? := Maar B0 en B leken nogal erg veel op elkaar...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:52

@ barmat
Ik leefde in hetzelfde stenen tijdperk en heb officieel ook B1 en B2 gestart/doorgelopen. In 1989 nog gestart met mijn vorige paard. Wanneer dat afgelast is, weet ik niet meer.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:50

Ja inderdaad was er heel vroeger B1 en B2, ik weet dat nog goed omdat ik in die tijd een draver had en struikelde in de B2, want er zat nog geen galop in de B1.
1 april 2011 komen er weer nieuwe dressuurproeven, wie weet?!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:18

ik vind het redelijk nutteloos. vergeet niet, dat je dus minimaal 10 winstpunten moet halen om over te mogen.
dat zou betekenen, dat als ik naar het L1 wil, ik MINIMAAL 20 winstpunten heb moeten rijden ( en betalen := ) om daar te komen.
en niet om het feit dat ik zo snel mogelijk zo hoog mogelijk wil, want ik rijdt klasses gewoon uit, maar behalve het spekken van de KNHS kassa zie ik er geen meerwaarde in
als je paard totaal geen aanleuning heeft, en de helft van de basis oefeningen niet kan, hoor je niet thuis op concours.
die demotievatie vind ik juist goed. anders krijg je straks allemaal over actieve ruiters die veel en veel te snel starten met dieren die daar nog niet aan toe zijn.
en ja.. als je het niveau NOG lager maakt, dan halen die dieren uiteindelijk hun winstpunten in de B1, en zijn de ruiters weer ' bevestigd' dat ze er wel thuis horen.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:22

janouk schreef:
@ barmat
Ik leefde in hetzelfde stenen tijdperk en heb officieel ook B1 en B2 gestart/doorgelopen. In 1989 nog gestart met mijn vorige paard. Wanneer dat afgelast is, weet ik niet meer.

Ik weet inderdaad ook zeker dat het ooit officieel zo is geweest.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:24

Moeten we de drempel voor wedstrijden dan nog lager gaan leggen omdat mensen niet genoeg geduld hebben en gaan starten als ze er niet klaar voor zijn?

Nee hoor, als je wedstrijden wilt rijden dan moet je paard voor elkaar zijn. Niet alleen omdat je dan kans hebt om punten te rijden, maar ook omdat je met een paard op een vreemd terrein moet rijden tussen andere paarden.
Ga je die grens nog lager leggen, dan krijg je straks complete beginners die weinig/geen controle hebben over hun paard op het losrijterrein. Dat is toch vragen om ongelukken.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat iedereen die geen B proef kan rijden zijn paard niet onder controle heeft... maar wel dat er zeker mensen tussen zitten die dat niet hebben.

Als je nog niet heel goed kan zwemmen doe je toch ook niet mee aan zwemwedstrijden!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:38

bij LRV hebben ze idd B1 en B2 veel verschil heeft er nooit op deze 2 proeven op gezeten, misschien dat de figuren net iets dichter op elkaar kwamen...
bij de ponys is het verschil de galop, de jonge ruitertjes moeten dus eerst winstpunten hebben als bewijs dat ze bekwaam genoeg zijn om te galopperen. wat dus ergens onzin is, want wat als er op wedstrijd iets gebeurt en de pony schrikt en gaat in galop?
je gaat niet "los" buiten of op verplaatsing rijden zonder de 3 gangen te beheersen...
evengoed is het jammer dat die jonge ruitertjes terug gedegradeerd kunnen worden

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:42

Je hebt nu toch wel weer dressuuroefenrubrieken? Is vooral bedoelt voor mensen die voor het eerst wedstrijdervaring gaan op doen en het zo rustig eens kunnen mee maken. Je rijdt wel gewoon een B/L1-proefje.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:45

Ik heb hier een dressuurboekje uit 1988 liggen (met blauw kunststof ringbandje) en daarin staan nog B1- en B2-proeven. Maar ik ben in 1986 begonnen met officiële wedstrijden en toen werd er al 'gewoon B' gestart, dat waren dan de B2-proeven. Het enige verschil dat ik in de proeven uit die tijd tegenkom is dat je in de B2 middendraf kreeg. Ik heb hier ook het gele boekje uit 1984 nog liggen, de B1-proeven van toen waren héél elementair: arbeidsstap, -draf, -galop, van hand veranderen over de diagonaal en grote voltes.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:46

Als combinaties elke keer nét zonder winstpunt naar huis gaan, zijn die combinaties dus nét nog niet B waardig. Tja, en als je daar gedemotiveerd van raakt hoor je niet op een wedstrijd thuis lijkt me, zeker niet als het een jurysport betreft.

Nee hoor, van mij hoeft er geen splitsing te komen.
Ik snap best dat mensen die lang in de B rijden er op een gegeven moment zat van worden, ik kan het weten, ben met twee pony's nooit de B uit gekomen en heb er met mijn paard meer dan 2 jaar over gedaan.. Maar toen ik de B eenmaal uit was met dat paard vlogen we ook zo door naar de L2. Dus liever langer in de B en vaker zonder winstpunt naar huis, dan snel de B1, B2 doorracen met elke keer maar winstpunten om zo sneller, maar onterecht en onvoorbereid in het L1 terecht te komen. De combinaties die dan anders zonder winstpunten steeds naar huis gingen in het B komen zichzelf vroeg of laat toch nog wel tegen in het L of M.