Onrustig op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NibbitLotus

Onrustig op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 13:45

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn 8 jarige merrie. Als ik alleen met haar op concours ga is ze super rustig op de trailer. Maar als ik mijn andere paard ook mee neem en hem eruit haal, trapt ze de trailer helemaal kapot. Heeft iemand misschien tips hiervoor, want ik wil gewoon rustig met twee paarden op concours kunnen zonder dat ik steeds zit te denken of de trailer nog wel heel is.

Kirrr

Re: Onrustig op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:51

Je bedoelt dat je paard lastig wordt als je de andere eraf haalt?
reageert ze op stal of op de weide ook zo?

Ik zou dit thuis rustig gaan opbouwen, 2 paarden er 10 minuten op.
1 paard eraf, de andere erop laten.
Afwachten, moment dat paard op trailer rustig wordt, ook die van de trailer halen.
Paard moet leren dat het niets haalt met onrustig gedrag, maar dat er pas aandacht komt als hij rustig staat te wachten.

Ik ben er zelf geen voorstander van om een paard van de trailer te halen en de andere nog uren te laten staan.
Haal ze er toch beiden af, zet een weitje met prikpaaltjes en je hoeft je geen zorgen meer te maken, zo doen wij het in elk geval.

Tjitske01

Re: Onrustig op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:40

misschien is ze bang dat je haar vergeet?

ik zal in iedergeval goed gaan oefenen zoals kirrr al zegt,
of probeer gewoon je paarden tegelijker tijd eruit te halen,
zo voorkom je problemen ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:06

Tjitske01 schreef:
misschien is ze bang dat je haar vergeet?

ik zal in iedergeval goed gaan oefenen zoals kirrr al zegt,
of probeer gewoon je paarden tegelijker tijd eruit te halen,
zo voorkom je problemen ;)

Je kunt ze ook gewoon niet meer op de trailer zetten, zo verkom je ook problemen. Of geen paard kopen, zo voorkom je ook problemen.

Ben met Kirrr eens dat je het paard moet negeren zolang hij negatieve aandacht vraagt.
Mijn visie: zorg er eerst voor dat je paard zich in de trailer geen reden heeft om zich te vervelen door bijv. een vol hooinet (hoog) op te hangen.
Zet je paard, gewoon op de thuislocatie, op de trailer, ga koffie drinken oid, negeer het getrap en geroep en blijf wachten tot ze de strijd opgeeft. Daarna uitgebreid belonen en weer uitladen, klaar.
Andere dag hetzelfde, strijd duurt iets korter, belonen klaar. Net zolang doorgaan tot ze dat geen probleem meer vindt.
Daarna 2 paarden op de trailer, andere paard er na 10 minuten weer af, strijd afwachten, belonen, klaar. Gewoon allemaal op de thuislocatie dus.
Als dat allemaal goed gaat (en dat kost nou eenmaal tijd) rij je eens naar een andere locatie (geen wedstrijd-locatie, waar weer stress heerst) en doe je hetzelfde. Lukt dat ook, dan ga je weer een stapje verder, bijvoorbeeld een niet stressvolle locatie maar waar wel andere paarden langskomen (bijvoorbeeld je leslocatie?), en zo steeds verder uitbouwen. Veel herhalen en een stapje terug doen wanneer nodig.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 20:29

bedankt voor de tip zal het zeker proberen!