5-jarige probeert baas te spelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vea

5-jarige probeert baas te spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 12:38

Ik heb nog niet zo lang geleden een 5-jarige gekocht. Echt een heel brave onder zadel, aan de hand enz...Het is enkel een heel jaloerse.
Hij is ook baas over de meeste paarden maar echt stampen en bijten heb ik hem nog niet zien doen. Eigenlijk meer ondeugende streken. Maar ik wil het hebben over die jaloezie:Wij staan namelijk met een hele groep op de wei, de stallen staan ook op die wei. Dus als een andere eigenaar zijn paard gaat halen en aan de stallen vast zet komt mijn 5-jarige ook eens kijken voor aandacht, nu geen probleem maar hij wordt dan echt lastig, hij wilt dan het andere paard wegjagen enz...Op het moment dat de eigenaar die 5-jarige wilt wegjagen doet hij zijn oren achteruit, draait hij zijn kont en dreigt om te stampen...nu echt stampen doet hem niet, het is enkel dreigen maar het probleem is dat die eigenaren bang beginnen krijgen en dan wint hem uiteraard. Ik zeg tegen hun dat ze hem dan moeten wegjagen desnoods iets naar zijn kont gooien want hij mag echt niet winnen! maar het probleem is dat iedereen bang heeft dat die een stamp krijgt...Ik denk echter dat die nooit echt gaat stampen, hij stampt ook niet naar andere paarden. Ik denk dat dit pubergedrag is om te zien hoe ver dat hij kan gaan.
Hij doet dit ook bij mij als ik mijn andere pony aandacht geef maar ik jaag hem dan echt weg, desnoods met een tik op zijn kont. Daarna als hem braaf is beloon ik hem dan weer. Voor de rest aan de hand en onder het zadel is hij echt braaf buiten wat koppig zijn...

Hoe kan ik dit oplossen?

Ojajoh

Re: 5-jarige probeert baas te spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:42

leadrope meenemen het land in......als hij probeerd bij het andere paard in de buurt te komen dan zwiep je met de leadrope
op het moment dat hij zich omdraaid gooi je de leadrope uit en tegen zn kont
zorg wel voor een goede lengte ,anders kan je niet genoeg afstand bewaren (voor eventuele trap)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:03

Het is lastig inderdaad, maar haal een leadrope en hang hem bij de stallen, zodat andere eigenaren hem ook kunnen gebruiken. Zwaaien als hij al op je afkomt, je bent met iets bezig en je hebt hem daar niet bij nodig. Vantevoren dus al uit je ruimte houden.
Reageert hij hier niet op en loopt hij gewoon door, dan loopt ie dus opgegeven moment met z'n hoofd tegen het touw aan, en krijgt net zovaak een tik met het touw als dat hij er doorheen blijft lopen. Als hij terugtrekt en ophoudt, meteen stoppen met zwaaien. Loopt hij daarna meteen weer door, meteen weer zwaaien.

Je kunt misschien een dagje organiseren waarin je deze methode uitlegt aan de eigenaren die hier iets mee willen. Dan kunnen zij hem later ook toepassen. Als iedereen dit consequent doet, ben je er zo vanaf.

Als jij het zo doet, heb jij er geen last meer van, maar de rest misschien nog wel. Leg uit aan de eigenaren dat hij gewoon het paard is wat iedereen test, en dat jij niet meer kan doen dan de regels leggen, maar dan moeten die bij hun ook gelden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:07

of als je geen leadrope hebt, een longeerlijn of longeerzweep mee?
Misschien is er iemand die met je wil oefenen, zodat de een er een paard uit kan halen en de ander je paard in de gaten kan houden en wegjagen; misschien leert hij er dan van?

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 13:27

Ja ik doe dit al, met een touw of zweep hem wegjagen, eventueel met een tikje...Daarna als hem braaf is ga ik hem dan ook even aandacht geven, hij mag afkomen en erbij staan maar hij mag niet lastig doen. Hij krijgt genoeg aandacht van mij en komt niks te kort. Ik heb dit ook al tegen de andere gezegd, dat ze maar een touw moeten meenemen en even wegjagen, anders gaat die dat blijven doen. Ik denk niet dat hij een slecht karakter heeft, hij probeert gewoon uit hoe ver die kan gaan, hij is immers nog maar 5 jaar maar ik wil niet dat die aanleert dat bepaalde mensen bang van hem zijn als hem zijn kont draait...En als er iemand in de piste aan het rijden is en hij staat in het land ernaast dan staat hij aan de omheining lastig,vies met zijn oren naar achter,... Nu ik heb er zelf niet veel last van, ook als ik mijn andere pony pak jaag ik hem gewoon 1x weg en het is gedaan maar ik vind het wel lastig voor de andere...Straks denken ze nog dat hij gevaarlijk is!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 13:35

Nog even vermelden dat hij het vooral de laatste 2 weken deed volgens de eigenaren, ik had dan examenperiode en dan kreeg die inderdaad minder aandacht...

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:23

Ih heb ook zo'n lastige hengst van 4 jaar. Heeft nooit wat gedaan en is de laatste weken drammerig en happerig en dreigt veel. Wel laten merken dat ik hier niet van gediend ben, maar heeft me vrijdag aangevallen. Echt aangevallen, op me af komen rennen en met de voorbenen stampen. Gelukkig niet raak.
Nu heb ik hem vandaag even terug op zijn plek gezet, want hij begon weer. Leadrope erbij gehaald, en heb hem niet in mijn buurt laten komen. Na 3 kwartier had hij eindelijk weer wat respect voor mij (denk ik). Over een maand komt er een paardje bij (veulentje) en hopelijk wordt hij dan ook wat rustiger. En zelf volhouden.
In ieder geval succes ermee en consequent zijn.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 20:22

agressief is die niet, hij heeft nog nooit echt gestampt of gebeten, ook niet naar de andere paarden...Enkel dreigen en dan ga je het niet riskeren om er vlak achter te staan, maar hij heeft al de kans gehad om mij te stampen en hij heeft het nog nooit gedaan...Hij doet dit enkel als het niet naar zijn zin is. Koppige puber? :)

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:43

Die van mij is ook niet agressief, op vrijdag na dan.. En hij doet dit ook alleen als het niet naar zijn zin is. En het longeren was vrijdag dus niet naar zijn zin.. Hij bijt overigens ook niet, alleen met de lippen happen.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 23:01

mmm ik hoop maar dat die ook niet eens gaat aanvallen...
Maar die van jou is een hengst, hebben die ook niet sneller van die kuren?
Amor is eigenlijk heel vroeg gecastreerd (kan je ook zien aan zijn bouw) maar ja wie weet denkt die nog dat die een hengst is..;)

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:33

Je geeft aan dat als hij braaf is, hij er weer bij mag komen staan. Dit zou ik helemaal weg laten. Gewoon duidelijk zijn. Als jij of iemand anders met een paard bezig is, hoeft hij er neit bij te zijn. Ik denk dat het verwarrend is, dat hij het ene moment wordt weggestuurd en dan later er weer bij mag zijn.

Het is dan net als een snoepje voor zijn neus houden die hij niet mag hebben.

Laat het eerst maar eens duidelijk zijn, dat niet alle aandacht voor hem is.

En ja....dreigen hoort niet. Nu is het dreigen, op een dag haalt hij uit. Meteen laten weten dat je daar niet van gediend ben.

Nachtruintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:40

het is moeilijk met een zweep kan je het heel mieschien wel afleren!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:31

Met erbij komen staan bedoel ik dat die gewoon in de buurt mag zijn, bij het verzorgen staan ze namelijk vast aan de stallen en hier is ook hun water te vinden. Dus hij mag naar zijn stal gaan schuilen, schaduw zoeken en hij mag komen drinken en gewoon rondhangen maar soms kan die echt je paard komen lastig vallen. Nu heeft hij het eergisteren nog eens geprobeerd, ik heb me echt kwaad gemaakt, met een tik weggejaagd en toen is die maar gaan eten. Vandaag deed die dan weer helemaal niks...

Iedereen bedankt voor de tips!

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:36

Zo te horen zal het kwartje zeker wel gaan vallen bij hem :D

ukkiepukkie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:40

mijn paardje deed dit ook. Wij hebben hem en zijn favoriete merrie even apart gezet door een lintje halverwege het land te spannen. Door zelf af en toe ook andermans paarden uit de wei te halen en te aaien kreeg hij door dat het niet erg is als er iemand het land in komt of een paard uit de wei wordt gehaald. Het heeft bij ons geholpen. Nu is de kudde en mijn paard rustig en loopt alles weer bijelkaar.