manen te kort voor dotten = minder punten verzorging??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jadis

manen te kort voor dotten = minder punten verzorging??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 00:05

hey, een vraagje voor de juryleden :D

ik heb een appaloosa en die heeft nu werkelijk bijna geen haar. zijn manen zijn enorm dun en kort en daarom staan ze rechtop. dus deze zijn zeker te kort voor te dotten. maar dan zijn plukje op zijn voorhoofd is dan wel wat langer en zou kunnen gedot worden (maar dan wel in een miniscul dotje).
zijn staartje is heel dun en kroezelig, en komt tot juist onder zijn hakken. en als ik hem helemaal recht zou moeten knippen zou hij echt te kort worden.

nu als ik jumping ga doe ik helemaal niets aan zijn manen. zijn staart vlecht ik eerst als deze nat is helemaal tot beneden en laat deze drogen, dan is die toch al iets volumineuzer en dan vlecht ik deze zo'n 15 cm in vanboven (en deze vlecht is echt wel netjes, mooi fijn vlechtje waar geen haren uitspringen.)

nu is mijn vraag: als ik op dressuurwedstrijd zou gaan, is deze toiletage dan voldoende voor jullie ? en zo niet waarop ik dan moet letten???

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:33

Dotten zijn knotjes denk ik? Hm ja als het echt niet gevlochten kan worden dan zit er niks anders op. Maar goed, zelfs veulens vlechten ze nog in dus ik neem aan dat dit ook wel kan lukken. Gewoon mini-knotjes....

jadis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 13:18

he, dan is het meer rekker dan haar dat je ziet

hier is een foto van zijn manen
Afbeelding

xMelissaa

Re: manen te kort voor dotten = minder punten verzorging??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:20

daar zal niks anders op zitten
want daar zijn geen knotjes van te maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:20

Oef, das wel heel weinig!
Ik zou eerder kiezen om het helemaal af te scheren, dan ziet het er in elk geval verzorgder uit dan dat plukkerige dat je nu hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:23

Ik zou er dan ook voor kiezen om het helemaal af te scheren. Gewoon coupe Engels Jachtpaard ;) . Op één of andere manier komt er na grondig kortwieken ook vaak meer terug dan er stond.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:24

ja indd helemaal er af zal beter staan dan groeit het ook weer gelijkmatig terug!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:08

melizz13 schreef:
ja indd helemaal er af zal beter staan dan groeit het ook weer gelijkmatig terug!

dit kwam ook meteen bij mij op. !

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:17

ik zou het ook kortwieken. vooral als het daarna weer aangroeit,m zijn de puntjes mooi dik en gelijk
Ook lijkt het al heel wat meer en staat het een stuk verzorgder.
Nu komt het wat rommelig over door al die pieken. :7

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:14

Na het zien van de foto zou ik het er ook helemaal af halen. Vaak wordt het dan wat voller als het teruggroeit.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:27

Om dan antwoord te geven op je vraag: Ja, ik zou je daar wel minder punten om geven. Een keurige rij gevlochten knotjes ziet er natuurlijk netter uit dan plukjes ;) En dat mag in het punt ook best terug komen.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:37

je zou ook kunnen doen om e\met een dun stiekje en staartje te kunnen maken! en zo het haar dubbel te vouwen en weer een stiekje eromheen. zo lijken het knotjes! :D ik pas het ok wel is toe als de manen veel te kort zijn. al heb je dan wel meer stiek dan hasar. maar je hebt knotjes daar gaat het om zeg maar ;)

Het is een idee.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:51

ik zou het ook afscheren ziet er verzorgd uit

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:54

Denk dat je weinig terug krijgt als je het afscheert. Aan het voorplukje te zien krijgt 'ie gewoon nauwelijks manen.
Ik zou idd met de tip van Dhani aan de slag gaan! Lijkt me prima uit te voeren.

En anders zonder met idd de kans dat je een 7 of 6 krijgt voor de verzorging (ipv 7 of 8). Maargoed, je moet gewoon zo goed rijden dat je die punt voor de verzorging helemaal niet nodig hebt. :D

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:57

Waarom afscheren? Paard is gewoon niet moeder moiste in het manen gebied, so what?

Het is maar 1 punt op je protocol en natuurlijk gaat de jury dat menemen, maar echt een laag cijfer krijg je niet hoor als de rest schoon, netjes, en in wedstrijdconditie is.

Iedereen heeft wel een zwak punt voor zijn dressuurwedstrijden, bij jou zijn het zijn manen, bij de andere en slechte stap, de derde wil niet stilstaan etc. etc.

Als je je hierom zorgen maakt is de dressuur niet zo geschikt misschien?

Gewoon knallen en die manen komen ooit wel weer!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:09

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:30

ik had van stalgenootje 'die ook regelmatig op bokt zit' gehoord dat er een topic is over wonderolie, bij haar paardje was er een hele grote pluk staard uitgetrokken, en dus is ze die olie gaan gebruiken als expirimentje, nou ik moet zeggen dat die hele plek dus niet meer te zien is.
dus miss is het een idee, je koopt die olie voor een paar euro bij de drogist, en helpt het niet dan is er geen man overboord.
manen groeien trouwen wel degelijk mooier terug als je ze afscheerd.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:28

Tja, als ik moet schrijven geven de jury's voor een paard wat netjes verzorgd is (met knotjes indien mogelijk) altijd een 8.. Nooit een lager punt gegeven behalve ooit een 7 aan iemand die geen knotjes had.. Terwijl het paard daar wel de manen voor had.. Had ze vast een goeie reden voor maar het punt wordt er dan niet hoger van natuurlijk..