Paard is onrustig op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xShanty

Paard is onrustig op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 22:43

na wikken en wegen toch een topic maken..

Misty is een 9 jarige merrie, nu 2 jaar bij mij. We hebben een zeer ruime en lichte 1,5 paards-trailer.
Maar even beginnen met te vertellen dat ze altijd braaf de trailer op loopt, totaal geen problemen mee.
Ze toont geen angst, zelf mijn mama die toch nog redelijk onervaren daarmee is kan met haar de trailer oplopen.
Voorheen bleef ze ook altijd netjes rustig op de trailer, het in en uitladen liet wat te wensen over, maar op de trailer geen problemen.
Vorig jaar wilde ze als we stil stonden graag eruit/aandacht. Na wedstrijd stond ze wel weer rustig een uur op de trailer.
Sinds een aantal maanden gaan wij echter 2x in de week weg met de trailer (training en wedstrijd)
Op de heenweg gaat het vaak nog goed, soms licht onrustig maar meestal gewoon rustig zodra we rijden.
Alleen op de terugweg begint de drama vaak.. Het laden gaat dan nog makkelijker dan op stal. Maar afgelopen dinsdag en ook 2 weken terug met wedstrijd toen we even in de file stonden had ik echt het idee dat ze de trailer afbrak..
Het achterzeiltje staat bijna altijd open (omdat ik het te warm vind worden dicht) , dicht maakt ook geen verschil.
Heb voordat we onze eigen trailer kochten zowel met 1,5 paards als 2 paard trailer gereden (en daarin gaf ook links/rechts geen verschil), gaf ook geen verschil..
Nu is onze trailer echt erg breed (zouden zo 2 pony's in kunnen gok ik) maar ik heb zeker niet het idee dat ze slingert, kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen, heb helaas niet de mogelijkheid erachteraan te rijden. Maar dit klikt echt als stampen/schrapen.
Soms komt ze er zweterig (maar niet zeiknat) uit, soms gewoon droog.
Mijn moeder rijd zeer voorzichtig bochten door ed.

Tegenwoordig kan ik haar ook zelf op de trailer zetten/stang vast doen, ze heeft dan geen neiging eruit te rennen oid, ook met uitladen wacht ze altijd netjes, en kan zo touwtje over haar hals gooien als ik wil.

Ben het spoor een beetje bijster wat het kan zijn..
Nog voor de duidelijkheid, ik heb dus totaal geen laadprobleem, ze loopt zo de trailer op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:46

Dat is geen onrust, dat is weten dat ze naar huis gaat, en ongeduldig zijn als het te lang duurt. Rij je vaste routes van en naar training? Rij eens een rondje en dan terug naar het trainingsterrein, daar weer uitladen, uurtje wachten, of evt nog een half uurtje stappen oid. Gewoon de routine doorbreken, een paar keer. Of en toe eens een andere route naar huis.
Ik heb er hier ook 1, die weet precies wanneer hij bijna thuis is en gaat dan ook staan stampen. Samen met een ander paard in de trailer doet hij het niet, hij wil gewoon na het werk snel naar z'n kudde terug. Ik geef altijd een brul naar achteren dat-ie op moet houden, en dat helpt wel. En ik rij wel eens een andere route naar huis, dan scheelt ook.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:48

Ik lees even mee. Mijn paard heeft dit sinds kort ook.
De heenweg is nog te doen maar op de terugweg is hij erg onrustig.
Ik heb ook een hele ruime trailer, misschien wel te ruim want het geeft hem de ruimte om heen en weer te wiebelen.
Ik heb een groot paard dus als hij wiebelt dan gaat de hele combinatie heen en weer.
Ook die van mij is zeer makkelijk te laden.
Die van mij loopt van voor naar achter, naar links naar rechts.
Het is heel vervelend autorijden met zo'n wiebelpaard achterin.
Volgens mij komt het omdat hij naar huis wil, lekker de wei in. Die van mij heeft al weinig geduld en is echt een bewegingsdier.

IlseW

Re: Paard is onrustig op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:19

Ik weet niet of je het zelf al doet, maar ik ben een groom bij iemand die gaat ook op concours. En wij doen altijd een netje met hooi erin. Of een speelbal ofzo, dat ze zich neit gaat vervelen en wat te doen heeft. Misschien voelt ze zich niet fijn alleen op de trailer maar met op en uit laden heeft ze dat nog niet door. Misschien pas op de trailer merkt ze pas waar ze is. Ik heb hier niet veel ervaring mee, maar het kan zijn dat ze zcih gewoon vervelend, of aan de andere kant kan het zijn dat ze zich echt onprettig voelt in de trailer.

cboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:34

Helpt het misschien om een hooinet op te hangen in de trailer zodat ze lekker wat kan eten.
Of een lievelingsliksteen ophangen waar ze gek op is.

Belangrijk is om de trailer aangenaam te maken.
Voer helpt vaak wel.

Succes

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:39

idd even een extra rondje rijden. wat ook wel eens wil helpen is hem thuis gewoon nog half uurtje op de trailer te laten staan. zo leert hij wat meer gedult te hebben(niet nu doen als het 30 graden is he)
verder neem hem ook eens mee naar het bos/strand. zodat niet trailer betekent wedstrijd of training.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:13

Het lijkt er op dat ie naar huis wil, hoezo slim.
Een rondje rijden en even laten staan en een hooinetje geven tijdens het rijden kunnen wellicht helpen. Al het bovenstaande eigelijk. Succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:24

pas op met likstenen. als je die loshangt en ze zwaaien ze tegen je kap van je trailer aan wordt je niet vrolijk van.
cboog schreef:
Helpt het misschien om een hooinet op te hangen in de trailer zodat ze lekker wat kan eten.
Of een lievelingsliksteen ophangen waar ze gek op is.

Belangrijk is om de trailer aangenaam te maken.
Voer helpt vaak wel.

Succes

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:36

ik volg dit ook even, mijne doet het sinds kort ook en is echt het makkelijkste laadpaard dat er is,..
vind het gewoon eng om te rijden als het hele spul zo aan de slinger gaat,..
bij mij is een hooinet geen optie (allergie)

iemand anders adviseerde een radiootje in de trailer,.. voor de afleiding,.. geen idee of het werkt,..

ook bij mij is het alleen op de terugweg,.. doet ie ook vaak als ie moet plassen,.. want dat doet ie niet snel in de trailer of op concours
maar erg vervelend dit gedrag,..

ik heb zelf net de trailer en autobanden laten nakijken, daar zat wat te weinig lucht in wat ook mee kan zorgen dat het spul extra slingert

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:49

Mijn merrie kent geen heen of terugweg.
Als mijn merrie in de trailer staat kan je deze niet achter een normale auto hebben.
Dat zou gevaarlijk zijn!!
Als je die trailer achter een bus hangt dan is het te doen :+
In het begin gaat het redelijk goed totdat er.....een knopje om gaat????

Ik ben er eens achteraan gereden met mijn eigen auto, gewoon om te zien wat ze doet.
Ze kijkt continu achterom, komt de achterligger te dichtbij dan flipt ze compleet.
We werden eens n een file ingehaald door politie MET SIRENE. ja.....daar ging ze weer. compleet doot het lint!!
We waren net onderweg om een controlescan te maken van haar pees!!!!
We zaten letterlijk te schudden in de bus.
Op de terugweg heb ik haar laten verdoven, ik kreeg haar de trailer niet meer in........
Halverwege flipte ze weer....dwars door de verdoving heen!!!!

dus ja, ik volg dit ook even.

maar ik hoop wel dat er iemand met tips komt??? :+