help!! bijtende shet!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romeoluver

help!! bijtende shet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:49

hoi!
ik sta nu op een camping met een shetlander.
het is het enige paard dus ik probeer een beetje met hem om te gaan
borstelen, gras voeren en aaien enzo.
maar hij wil steeds bijten!!!
ik geef hem dus wel steeds een tik maar dat helpt niet!!
en hoe snel kan ik hem dat afleren?
en hoe zou dat komen dat hij bijt?
denkt hij soms dat hij hoger in de rangorde staat??
wie kan me helpen????

SNOEPxZAK

Re: help!! bijtende shet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:13

nou waar ben je op de camping en waar woon je hoe heet het shetje woon je in berkel en rodenrijs dan kan ik je helpen ik had vroeger een bijtende shet mischien kunnen we het bijtende shetlandertje helpen er van af te komen

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:47

met rust laten..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:50

Weet de eigenaar dat je met de pony bezig bent? Zoals ik het lees is dat niet zo.. In dat geval:
Gewoon met je handen (ik hou het netjes) van die pony afblijven!

En mocht het wel in overleg met de eigenaar gaan, vraag het die dan hoe je dit moet oplossen..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:55

Lekker laten staan... zeg ik ook!!
In die paar weken dat je op vakantie bent ga jij die shet niet even opvoeden!
Is ook niet eerlijk als je hem nu een klap verkoopt en vervolgens ben je weer weg.
Daar begrijpt hij niets van.
Niet meer voeren en zeker niet proberen hem in een week of 3 op te voeden!

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 18:04

Mariska_28 schreef:
Weet de eigenaar dat je met de pony bezig bent? Zoals ik het lees is dat niet zo.. In dat geval:

En mocht het wel in overleg met de eigenaar gaan, vraag het die dan hoe je dit moet oplossen..

ja de eigenaar weet het wel
en ik haD ff later nog gevraagd waarom hij beet en hij zei omdat er heel veel kinderen bij hem zitten en als je rustig doet dat het dan vanzelf overgaat dus eigenlijk geld mijn verslag nu niet meer :o

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 18:06

Mariska_28 schreef:

de eignaar weet het wel hoor
maar hij zei dat hij soms bijt omdat er soms heel veel kinderen bij hem zijn enzo en als je um gewoon rustig borsteld enzo dat hij het dan niet meer doet dus eigenlijk geldt mijn verslag nu niet meer :o

Julie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:10

MeAndHorses schreef:
tik op zijn neus!

Ik geef jou toch ook geen tik op je neus als je iemand slaat ofzo..

Nee, ik denk eerder dat je moet laten zien dat jij de baas bent. Duidelijk zijn. Straffen als-ie iets niet goed doet (als-ie iets fout doet zonder opzet ofzo niet natuurlijk), belonen als-ie iets goed doet.

Helpt dat niet, dan ligt het misschien aan zijn verleden. Dan kun je weinig doen. Ja, zijn/haar vertrouwen winnen.... Maar een paard vertrouwt je pas goed na 'n jaar.... Maar misschien zijn er niet altijd zulke lieve kinderen tussen. Dan gaat-ie bijten, ja....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:01

Die pony wordt waarschijnlijk gewoon narrig van al die camping kindjes die hem lastig vallen. Hij heeft ontdekt dat bijten een prima manier is om ze op afstand te houden...Geef hem eens ongelijk.. :D

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:24

weetje wat ik denk,

je zegt dat hij de enige pony is op de camping , bedoel je dat hij dus alleen staat ? want dat zou zijn gedrag voor een deel kunnen verklaren. is het misschien een hengstje , en weet je de leeftijd? voor de rest gewoon negeren , en houd je hand altijd vlak , dat leer je al bij het begin van met paarden omgaan , zo is bijten om
onmogelijk. voor de rest als je toch met hem bezig wilt zijn , wees voorzichtig met hoeven uitkrabben etc , want dan sta je met je rug naar hem toe , en dat is niet zo veilig. verder niet boos worden ,. wees misschien ook voorzichtig met veel voeren uit de hand .

succes!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:32

ja het is natuurlijk wel een shet.
Als je mijn shet uit de hand gaat voeren gaat ze op den duur ook bijten.
Misschien is de shet jou wel aan het vertellen dat hij geen aandacht wil en dat hij een poosje met rust gelaten wil worden.
Logisch dat hij vervelend word als er iedere keer andere vakantie kinderen aan hem zitten te prutsen

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:36

dat dacht ik ook meteen, YelaBrenda11. Hij staat alleen, dat is meestal al niet goed.

En Julie18, als jij mij slaat, dan sla ik ook gewoon terug hoor :+ Als mijn paard mij bijt, dan sla/bijt ik net zo hard terug. Vind ik niet kunnen. Het is natuurlijk anders als het perongelijk is, bij het snoepje pakken bijv, of bij een beetje speelsigheid, spelen met de lippen, want dan doe ik het ook zelf. Maar als hij bij mij komt en hij bijt mij, dan mag hij het terug verwachten ook. ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:29

Ik heb mijn pony bijten zo afgeleerd:
Pak de pony bij het halster vast, aan de zijkant van het hoofd.
Dan ga je over zn neus aaien, en telkens als je ziet dat hij wil gaan bijten, gauw zn hoofd wegduwen!
Daarna gelijk weer terughalen en opnieuw aaien, steeds overnieuw totdat hij niet meer bijt.

Bij mijn pony was het erg effectief;; hoop dat het bij meerdere paarden zo makkelijk afgeleerd kan worden! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:49

Waarom voelen zoveel mensen zich geroepen om de paarden van een ander op te voeden? Het is jouw pony niet, jij gaat er niet als enige mee om, jij gaat straks weg en de pony blijft daar staan, wordt weer behandelt als vanouds. Vind je dat eerlijk?
Laat die pony lekker met rust, hij heeft zich dit gedrag aangeleerd en daar ga jij in die paar weken geen blijvende verandering in brengen.

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 17:57

antje_vip schreef:
Dan ga je over zn neus aaien, en telkens als je ziet dat hij wil gaan bijten, gauw zn hoofd wegduwen!
Daarna gelijk weer terughalen en opnieuw aaien, steeds overnieuw totdat hij niet meer bijt.

Bij mijn pony was het erg effectief;; hoop dat het bij meerdere paarden zo makkelijk afgeleerd kan worden! :)

dankje dat zal ik wel proberen :) en als ik weg ben bijt hij misschien niet meer en dat is dan ook fijner voor de andere mensen die er komen!!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:02

Hij bijt voor een reden, en het houd de irritante kleine kindjes tenminste weg. Hij heeft het net zo snel weer aangeleerd als jij weg bent, en het is zijn verdedigingsmethode dus laat gewoon lekker ;)

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:04

romeoluver schreef:
hoi!
ik sta nu op een camping met een shetlander.
het is het enige paard dus ik probeer een beetje met hem om te gaan
borstelen, gras voeren en aaien enzo.
maar hij wil steeds bijten!!!
ik geef hem dus wel steeds een tik maar dat helpt niet!!
en hoe snel kan ik hem dat afleren?
en hoe zou dat komen dat hij bijt?
denkt hij soms dat hij hoger in de rangorde staat??
wie kan me helpen????

hoii

Als je hem een tik op zijn neus geeft iedere x dat hij bijt kan het zijn dat hij kopschuw word..
een tip kan zijn om iedere x dat hij gaat bijt met je voet (zachtjes) tegen zijn been aan schoppen. Dan kijkt hij waarschijnlijk naar z'n been hij kijkt er vanop. En is helemaal niet meer met het bijten bezig.
En probeer hem ook zo min mogelijk uit te hand te eten te geven. Omdat hij meestal dan denkt bij de aanraking van jouw hand (lichaam) dat hij dan te eten krijgt. Dus bijten hoord daar ook bij. Dus je kan het beter in zijn voorbak doen.

groetjes

koekimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:06

Julie18 schreef:
MeAndHorses schreef:
tik op zijn neus!

Ik geef jou toch ook geen tik op je neus als je iemand slaat ofzo..

Nee, ik denk eerder dat je moet laten zien dat jij de baas bent. Duidelijk zijn. Straffen als-ie iets niet goed doet (als-ie iets fout doet zonder opzet ofzo niet natuurlijk), belonen als-ie iets goed doet.

Helpt dat niet, dan ligt het misschien aan zijn verleden. Dan kun je weinig doen. Ja, zijn/haar vertrouwen winnen.... Maar een paard vertrouwt je pas goed na 'n jaar.... Maar misschien zijn er niet altijd zulke lieve kinderen tussen. Dan gaat-ie bijten, ja....

Mee eens!

laartje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:10

romeoluver schreef:
Als je hem een tik op zijn neus geeft iedere x dat hij bijt kan het zijn dat hij kopschuw word..

Dat is ook waar, dat is met een eigen pony in de manege...Die wilt je ook steeds bijten. Maar omdat de eigenaar hem een een ''tik'' gaf ik die pony nu hoofdschuw. Als je maar een keertje naar hem wijst. Springt hij onderhand bijna uit zijn box ;( ! Hij staat nu in een andere stal, waar er niet zo heel veel mensen naar hem komen kijken

Jerislover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:18

Het is een shet!

Duh, die zijn eigenwijs :P

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:53

alison_belle schreef:
ja het is natuurlijk wel een shet.
Als je mijn shet uit de hand gaat voeren gaat ze op den duur ook bijten.

Dit is waarschijnlijk idd de reden. Je kunt de eigenaar adviseren om een bordje op te hangen met de tekst 'verboden uit de hand te voeren' (hoewel ik betwijfel of al die ****-kindjes zich daar iets van aan gaan trekken...).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:10

romeoluver schreef:
antje_vip schreef:

dankje dat zal ik wel proberen :) en als ik weg ben bijt hij misschien niet meer en dat is dan ook fijner voor de andere mensen die er komen!!

|o

Keep on dreaming...dit is echt zo Penny!

E_MM_aX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:32

leave him allone! :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:31

Cassidy schreef:
|o

Jij noemt het penny, ik noem het paardvriendelijk... :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:53

antje_vip schreef:
Cassidy schreef:
|o

Jij noemt het penny, ik noem het paardvriendelijk... :)

Hoe is dat paardvriendelijk? Je helpt er alleen mensen mee, dat paard heeft er geen profijt aan...