Atypische myopathie opgedoken in Amerongen en omgeving

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sakkersbende

Atypische myopathie opgedoken in Amerongen en omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 12:52

Ik sprak vanmorgen iemand die me vertelde dat er in Amerongen (weide langs het industriegebied) een haflinger is overleden aan de gevolgen van atypische myopathie. Waarschijnlijk dus van een schimmel op een esdoorn. Ze wist ook te vertellen dat er in de zeer nabije omgeving nog 3 paarden aan bezweken zijn. Ik ga zo het bosperceeltje naast mijn wei maar eens even heel goed nakijken of er esdoorns inzitten. Het komt nu wel erg dichtbij (hemelsbreed anderhalve kilometer).
Ik vond ergens een stukje waarin stond dat het 2 weken kan duren voor de verschijnselen van atypische myopathie als gevolg van de besmetting met de schimmel zichtbaar worden. Weet iemand hiervan meer te vertellen?

tamary

Re: Atypische myopathie opgedoken in Amerongen en omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:15

Hoe lang het duurt voordat paarden ziekteverschijnselen tonen weet ik niet. Advies van wat langer geleden is om ook hooi bij te voeren (en niet vanaf de grond, maar bv in een bak).

Wat je in elk geval kan doen is bladeren verwijderen, dit helpt ook om je gras niet te laten verstikken.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:18

ik heb van bokt een stukje dat je GEEN verschijnselen ziet, of donkerbruine urine. maar ik heb overal wel al wat anders gelezen. maar in elk stuk stond wel dat dit het enige was aan wat je het kon herkennen en dat je verder niets ziet

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:11