3-jarige ruin 4x per week 'trainen'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

3-jarige ruin 4x per week 'trainen'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 14:51

Van een vriendin heb ik een inmiddels 3-jarige ruin overgenomen met hoefbeenbreuk, die anders zou worden ingeslapen. Het beestje heeft op boxrust gestaan en staat nu met 3 vriendjes in de wei en het gaat goed met hem. Inmiddels is de breuk 4 maanden geleden ontstaan en laten we na 2 maanden weer foto's maken. Ook door zijn leeftijd, maar ook voor het herstel zal het komende jaar er absoluut niemand op zijn rug zitten. In het begin, toen meneer de box uitmocht, heb ik veel problemen gehad dat hij bij het leiden aan het halster naar me uithaalde en steigerde. Dit gedrag is weg, omdat ik een paar keer zeer streng met hem ben geweest. Ik kan nu rustig met hem wandelen (ook buiten de bak met ervaren oud paard mee) en bij schrikken/afleiding zijn aandacht weer terug krijgen. We leren van elkaar en hij vindt het reuze leuk. Dit is duidelijk een paardje, die graag met me bezig is, omdat hij zich anders gaat vervelen, daarom wil ik het volgende met hem gaan doen. Vraag is of dit voor zijn leeftijd niet teveel is, aangezien ik een tijd geleden een 4,5 jarig paard heb ingereden, die met 3,5 jaar bij me kwam en ik hetzelfde 'trainingsschema' heb toegepast, maar dan zonder Parelli en dit paard dus ouder was. Ik heb voor met de 3-jarige arabier 4x per week bezig te zijn, inclusief poetsen, vast staan e.d.

- 1 xper week losse arbeid in de bak. Dat betekent geen rondjes lopen, maar leren op mijn luichaamstaal te volgen en weg te gaan
- 1x per week half uur wandeling aan halster buiten met ander oud ervaren paard
- 2x per week Parelli (leer nu lecture 1 en 2) en schriktraining in bak

Elke keer ben ik dan inclusief poetsen 45 minuten met hem bezig. Elke dag is hij 2x onder de mensen bij voeren en leiden naar de wei.

Wat denken jullie van dit schema. Te zwaar voor 3-jarig paard? Of OK?

Anoniem

Re: 3-jarige ruin 4x per week 'trainen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:54

al heb ik geen ervaring met parelli, maar dit zijn volgens mij de laagste niveau's?

ik vind dit ok voor een 3 jarig paard. alleen kan het wel mijn zijn fractuur? niet dat door de training het alleen maar erger word?

ik vind het verder een goed vertrouwens schema!

Heftug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:34

Goedschema lijkt mij. maar k heb ook de vraag of 't met z'n fractuur wel goed gaat of ie het kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:38

Heftug schreef:
Goedschema lijkt mij. maar k heb ook de vraag of 't met z'n fractuur wel goed gaat of ie het kan.

Ik zou even met de kliniek overleggen en vragen wat hij zoal weer mag doen.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:16

Het lijkt mij een prima plan, iets dat een 3-jarige makkelijk aan moet kunnen.

Ik denk idd, zoal Mindim al zei, dat het wel even slim is om te overleggen met de DA hoeveel zijn hoefbeen aankan. Dat is het enige punt waardoor je plan eventueel te zwaar wordt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:12

Schriktraining kan ongecontroleerde bewegingen tot gevolg hebben lijkt mij? Ik zou met de DA overleggen of dat geen kwaad kan.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 09:37

Heb met dierenarts overlegd, is geen probleem. Belangrijk is dat hij beziggheouden wordt, omdat hij daardoor juist rustiger wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:46

Met een driejarige zonder blessure zou ik meer doen, is dit schema zelfs te weinig. Maar aangezien je met een blessure zit en voorzichtig wilt en moet zijn, is het schema okee...

Je hoeft niet perse het paard in beweging te houden om hem braaf te maken. Daag hem uit om mee te denken, balkje, zeiltje op de grond en daar overheen, om pionnetjes heen, jojo game, squeezing game, achteruit de box of de paddock of de round pen in, als je een trailer hebt, daar inzetten...je kunt heel veel dingen bedenken om hem psychisch bezig te houden, en de tijd dat je niet mag rijden gebruik voor grondwerk is alleen maar goed.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:57

Cassidy:

helemaal met je eens. Mee bezig zijn, bedoel ik ook mee 'mentaal' bezig zijn en precies die dingen doen, die je omschrijft. We doen niets aan dravan, alleen stappen en mentaal alles leren en rustig blijven (het paard), want dit beestje wordt nogal snel onrustig in zijn hoofd, maar door verschillende oefeninge is hij mooi bezig met zijn hersenen. Je merkt aan hem, dat hij dat reuze leuk vindt. Hj hinnekt naar me als ik kom en loopt mee: van w t gaan we nu weer doen. Leer ik zelf ook veel van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:38

Wijken voor druk kun je heel goed meenemen als hij alleen maar mag stappen. Ik ga er van uit dat zijwaarts gaan geen probleem voor hem is?

Leg ook eens balkjes in een L-vorm neer, probeer een western horsemanship oefening met hem te doen. En ga eena lopen met een kruiwagen en neem je paard tegelijkertijd mee. Loop naar de brievenbus als je een brief moet posten, en neem het paard aan de hand mee. Kleine taken voor jezelf bedenken, en paard meenemen. En als je ergens gaat zitten om even uit te rusten, kun je je paard ook aanleren om te blijven staan. Oefening "terrasje pakken"...bijv....

Omdat dit paard zich snel verveelt, is het een uitdaging om hem geinteresseerd te houden in het werk. Niet te lang op een niveau blijven hangen. Sacking out, zadeltje op, hoofdstelletje in, kan allemaal en is niet belastend...

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:50

Cassidy: zijwaarts gaan is geen probleem. heb ik vanochtend met hem geoefend en na 3 keer begreep hij dat ik ook nog iets ande3rs is dan naar voren en naar achteren gaan.

Als ik met iemand sta te praten, moet hij op 3m afstand van me wachten, vindt hij reuze moeilijk, maar gaat steeds beter

Jouw keine taken suggesties vind ik heel goed. Terrasje pakken moet ik zeker gaan doen. Denk, dat hij een biertje gaat bestellen. Hoofdstelletje in en zadeltje is ook een goed idee. Heb heb vanochtend al in een zeil ingepakt, vond hij niet heel leuk, maar daar heel interessant.

Hij slaapt waarschijnlijk nu op wie, omdat hij daarna erg moe was-