Verkeersmak maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Verkeersmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 11:59

Hai bokkers!

In de toekomst, al is het pas volgend jaar, willen een vriendin en ik graag met de paarden op buitenrit.
Het ene paard is vrij makkelijk met alles, maar de andere schrikt vrij snel.

Heeft iemand tips om haar (verkeers)makker te krijgen?

Bedankt!

* Sorry als er al een topic over was!

Niicole__

Re: Verkeersmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 12:00

Ik heb zelf ff een TeM gestuurd, staat verkeerd.

ElkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:08

Ik zou beginnen bij de basis; een goede vertrouwensband kweken met je paard vanaf de grond. Werken aan communicatie, leiderschap, vertrouwen en respect. Het is belangrijk dat jij op een bepaalde manier leert om het vertrouwen aan je paard te geven dat hij nodig heeft om door of langs enge situaties te komen. Het is ook belangrijk dat je paard jou als leider ziet waar hij op kan vertrouwen, net zoals het belangrijk is dat hij bij enge situaties niet 'in' jou kruipt of over je heen loopt, maar leert om het zelfstandig, met jouw hulp, op te lossen.

Je kunt beginnen met grondwerk om een duidelijke verstandhouding te creëren, vervolgens kun je 'enge' speeldingen in de bak neerzetten en daar met je paard door, langs of overheen gaan. Vervolgens buiten gaan wandelen en hem in aanraking laten komen met spannende dingen.
Goed blijven kijken naar de reactie van je paard, en zelf leren hoe je met lichaamstaal duidelijk kunt maken wat je wilt, en hoe je de signalen van je paard moet interpreteren.
Begeleiding zoeken is misschien een verstandig idee, een derde oog ziet vaak meer dan jijzelf.
succes!

enpuro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:11

Hoi Nicole,

ik heb wel een tip vanuit mijn eigen situatie. Wij hebben een jaarling die wij vanaf het begin al willen laten wennen aan allerlei "enge" dingen. Dit doen wij door van alles en nog wat bij hem in de wei te doen (grote ton, vlaggetjes, pion, bal, linten in de boom etc.) wat wappert en geluid maakt. Ook maken wij expres veel lawaai door op de ton te slaan etc.
Verder hebben wij zelf een trekker, een hond en loopt hij in de wei naast een weg waar allerlei verkeer langs komt waardoor hij daar ook al kennis mee maakt.
Van andere mensen krijgen wij dan ook complimenten dat hij zo rustig is. Zelfs een paraplu openen waar hij dicht bij staat maakt hem allemaal niets uit.

Dus mijn tip is om het paard thuis "enge" dingen te laten zien net zolang tot hij het niet meer eng vind en dan weer iets nieuws bedenken.

Daarna kun je eventueel onder het rijden iets "engs" in de bak zetten bijvoorbeeld, zodat de ruiter het paard leert dat hij de ruiter kan vertrouwen.

En is het moment daar dat jullie daadwerkelijk op buitenrit gaan en het paard vind het spannend, probeer rustig te blijven en doe net alsof je gek bent, alsof er niks aan de hand is. Wanneer je bijvoorbeeld de teugels strakker vasthoudt, is het paard er alleen maar meer van overtuigd dat iets eng is.

Ik hoop dat je er wat mee kunt, veel succes!

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:11

Goede vertrouwensband
Af en toe buiten langs de weg wandelen, want een paard zal steun zoeken bij iemand als hij schrikt. Als je naast hem staat, ben je voor je paard makkelijker bereikbaar.
Later misschien iemand die ernaast loopt, terwijl jij erop zit, en dan steeds verder, klein stukje alleen, langer stukje alleen...
Succes!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 13:12

Bedankt voor de tips! Ga ik zeker wat mee doen! :j

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:41

RT-P >> BRT

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:45

idd beginnen met goede band kweken.

ik heb het op deze manier gedaan en ben nu met het 2de paard bezig op deze manier.

wat ik doe. doe ze een halstertje aan(beide waren jaarling toen ik ermee begon) en ga op de oprijlaan staan. laat ze kijken naar verkeer wat voorbij komt. zodra ze braaf zijn belonen en steeds weer stapje verder richting de weg. schrikken ze niet meer. ga je stukje de weg op. al zijn het 2 passen als ze braaf zijn lekker belonen en dat zo uitbouwen.
niet teveel willen op 1 dag.

op die manier kan je het ook eens onder het zadel doen als hij braaf is. en als je de weg zelf opgaat ervaren paard erbij waar hij het goed mee kan vinden dan komt het helemaal goed.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:15

Achter een verkeersmak paard aan laten lopen, dan leren ze het vanzelf.

enpuro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:50

Waratje schreef:

Ik vind het zeker verstandig om een verkeersmak paard mee te nemen, maar ik vind dat het paard ook zelf moet leren om de ruiter te vertrouwen. Ik denk niet dat het paard het op die manier leert (en de ruiter).
Nogmaals, ik zou eerst thuis een vertrouwensband opbouwen en het paard laten wennen aan "enge" dingen en vervolgens op buitenrit wel een ander mak paard meenemen, maar het paard niet constant achter deze aan te laten lopen.

Welke leeftijd heeft het paard eigenlijk, Nicole?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:05

Ik vind niet dat je een ander paard mee moet nemen. Het is wel gezellig en misschien handig voor de eerste keer, maar als hij alleen gelaten wordt is het weer helemaal nieuw en kan hij in paniek raken (hij heeft ineens geen ander paard wat voorbeeld geeft).
Zo'n paard heb ik ook, heel angstig en onzeker. In het begin toen ik haar net had, had ik niemand om mee naar buiten te gaan, dus wandelen deden we alleen. Nu het is zo dat ze op mij vertrouwd als we buiten zijn, haar dominante weigenootje kan fratsen uithalen en bang en gek worden wat ie wilt, maar mijn paard trekt zich alleen nog wat aan van mij als we met zijn allen weg gaan, en doet het andere (voorbeeld)paard niet na.

Ik weet niet wat hij al gewent is maar je moet toch grenzen opzoeken, vindt hij fietsers niet eng, kijk dan hoe hij reageerd op brommers, scooters, daarna bijv auto's, autobusjes.
Alles op je gemak natuurlijk. Als je merkt dat ie het heel spannend vindt gebaar je naar naderende persoon of hij wat langzamer wilt, of motor uit wilt zetten. Hier doen ze dat gelukkig!!

Als ik niet weet hoe mijn paard ergens op gaat reageren draai ik haar met haar neus naar het naderende verkeer toe, dan vind zij het minder eng en kunnen we het allebei beter zien.

Ik wens je alvast heel veel succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:35

L_anne schreef:
Waratje schreef:

Ik vind het zeker verstandig om een verkeersmak paard mee te nemen, maar ik vind dat het paard ook zelf moet leren om de ruiter te vertrouwen. Ik denk niet dat het paard het op die manier leert (en de ruiter).
Nogmaals, ik zou eerst thuis een vertrouwensband opbouwen en het paard laten wennen aan "enge" dingen en vervolgens op buitenrit wel een ander mak paard meenemen, maar het paard niet constant achter deze aan te laten lopen.

Welke leeftijd heeft het paard eigenlijk, Nicole?

Waar staat dat TS nog geen vertrouwensband heeft met het paard? Als het gaat om het verzorgpaard dat ze in haar profiel heeft staan, dan kent ze het paard al een tijdje en mag ik hopen dat ze er al een relatie mee heeft opgebouwd. De vraag ging puur over het paard leren buitenrijden, dan is de beste manier om het met een verkeersmak paard op pad te sturen.
Afhankelijk van het paard kun je achter of naast het verkeersmakke paard beginnen, daar waar het kan ontspannen en na verloop van tijd ga je grenzen oprekken, ga je er een stukje mee voorop rijden en bouw op die manier rustig het zelfvertrouwen van het paard op. TS zit bepaald niet in de drukke Randstad, dus dat zal best goedkomen.

enpuro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:48

@ Waratje: met vertouwensband bedoelde ik eigenlijk dat het paard genoeg vertrouwen heeft in de ruiter om langs enge dingen te gaan bijvoorbeeld.
Ik vind dat de basis thuis begint met het oefenen. Verder ben ik het met je eens wat betreft het opbouwen en steeds nieuwe grenzen opzoeken

Cat_Gab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:38

Een goed vertrouwen is zeker belangrijk, maar het helpt ook als er een rustig paard bij is. Ook kun je even oefenen in een buitenbak (waar verkeer langs rijdt). +:)+

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:16

Je kunt ook na het rijden, als je paard dus al wat moe en ontspannen is, uitstappen langs een fietspad of weg. Daarmee oefen je iedere keer korte stukjes en als dat goed gaat kun je het steeds meer uitbreiden.

Aan een halster langs de weg stappen zou ik niet doen, als je paard ergens van schrikt heb jij veel minder in te brengen dan wanneer je erop zit. Als ze in paniek raken van een vrachtwagen die langsraast, dan houden ze echt een rekening meer met dat kleine poppetje dat aan het touw achter ze aan hangt.