Rijschoenen met demping in de zool?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Rijschoenen met demping in de zool?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 10:38

Aangezien ik kamp met een (lichte) peesplaatontsteking van mijn voet, moet ik heel erg opletten met wat voor schoenen ik draag.
Loop nu vaak op wandelschoenen met voetbed dat mijn de hele voetboog goed ondersteunt en wat demping in de zool (vooral onder de voorkant, de bal van mijn voet, want daar zit het pijnlijkste punt).
Als ik een paar uur op platte slippertjes loop, voel ik dat redelijk snel terug in de pijnlijkheid van mijn voet.
Dat doe ik dus maar niet meer.

Maar met paardrijden ben ik er nog niet helemaal uit wat ik voor schoeisel aan moet trekken.
Ik heb een paar schoenen van Mountain Horse, maar die geven absoluut te weinig demping. De wandelschoenen waar ik de rest van de dag op loop, zijn lage schoenen, en daar passen mijn chaps niet goed overheen. Bovendien wil ik mijn goede schoenen niet graag vuil en stoffig laten worden bij de paarden.

Ik rijd nu met een paar Aerobic-schoenen, die dus wel demping onder de bal van de voet hebben en omdat ik die nog had liggen. Maar ik vroeg me af of er merken rijschoenen zijn, die hier iets mee doen?

Aangezien de bal van de voet hét drukpunt is tijdens paardrijden, daar steun je immers mee in de beugel, lijkt mij dat er best fabrikanten zouden moeten hebben bedacht, daar iets mee te doen. Maar welke?
Want in normale leren rijlaarzen of jodphurs zit nooit een gedempte zool toch? Ik weet dat Ariat wel wat doet, maar ben niet bekend met de verschillende types zolen en weet dus ook niet of die een zool hebben met demping onder de bal van de voet.
En bij de schoenen en laarzen die ik tot nog toe gepast heb in winkels, ben ik nog nooit demping tegen gekomen.

Wie weet naar welke soort schoenen ik moet gaan kijken?

Mijn wensen nog eens kort onder elkaar op een lijstje:
- schoen moet geschikt zijn voor paardrijden (mijn Ariat Concorde Chaps moeten er op passen)
- goed voetbed dat volledige voetboog goed volgt
- demping onder de voorvoet, denk aan demping zoals in hardloopschoenen oid

lisette_D

Re: Rijschoenen met demping in de zool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:43

Dan moet je het duurste type van Ariat eens proberen. Kost wat maar het zit super en als ik het goed heb zit er een gellaagje onder je voetbed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:48

als je nu schoenen heb die goed zitten kun je ook voor andere beugels kijken.

http://www.longridersgear.com/catalog/i ... tirrup.jpg

Zo iets. Met extra demping in het voetbed. En extra breed zodat je niet blijft hangen(en dan kun je met wandelschoenen er ook in). Verder zijn deze ook nog te verkrijgen met korfjes zodat je er niet door heen kan glippen en blijven hangen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:48

Is het aanschaffen van een extra paar van die fijne wandelschoenen + chaps die daar makkelijk overheen passen niet makkelijker?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:49

De Ariat Cobalt schoenen, absoluut! Ze kosten wat maar daar zit echt een geweldig voetbed in.

LKdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:17

Ik zou je ook de cobalt's van Ariat aanraden! Zit een goed voetbed in met voldoende steun en demping.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:19

Anderen zijn me voorgeweest, maar ik zou ook voor Ariats gaan. Superschoenen, goede steun, kan er hele dagen op lopen (en doe dat dan ook) :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:19

Ook ik dacht meteen aan de cobalts van Ariat. Heb ze zelf ook sinds kort en ze zijn echt in 1 woord geweldig!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:23

Sluit me aan, Ariats zijn echt geweldig!

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:17

Ik heb 2 paar ariats en het voetbed is gewoon geweldig!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 19:28

Bedankt voor alle reacties!

Dat klinkt redelijk unaniem, dus ik ga eens Ariats passen in de ruitersportzaak!

@ Hilli: die optielijkt op zich ook logisch, maar deze superfijne wandelschoenen zijn laag model en dat vind ik met paardrijden gewoon echt niet fijn. En dezelfde schoen in een hoog model heb ik niet gezien nog.

@ Nini-roosje: dat zou ik idd ook nog kunnen doen als de Ariats toch niets zouden worden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:30

Marije_jiplover schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Dat klinkt redelijk unaniem, dus ik ga eens Ariats passen in de ruitersportzaak!

@ Hilli: die optielijkt op zich ook logisch, maar deze superfijne wandelschoenen zijn laag model en dat vind ik met paardrijden gewoon echt niet fijn. En dezelfde schoen in een hoog model heb ik niet gezien nog.

@ Nini-roosje: dat zou ik idd ook nog kunnen doen als de Ariats toch niets zouden worden.

Tip: let wel op dat je de cobalts past. De andere varianten zijn ook fijn, maar dempen een stuk minder.
Hopelijk heb je er baat bij!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:37

En ik ga ook voor de Ariats (de cobalt versie). Kosten behoorlijk wat := maar dan heb je ook echt wat!

tiennuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:41

nog iets anders om op te letten (al is dat misschien niet helemaal waat je om vroeg) is het voetbed van de rijschoen/laars. Bij irritatie van de peesplaat onder je voet is het goed om een goede ondersteuning in de voetholte te hebben. Hiermee ontzie je de peesplaat, je voorkomt dat hij te ver op rek komt. De peesplaat krijgt zo dus meer rust, =betere genezing minder pijn klachten.
Hierbij zou je kunnen denken aan een standaard correctie zooltje, wat je voetboog ondersteunt.

edit: sorry, had de laatste zin in je openingspost over het hoofd gezien. Zie nu dat je al vroeg om schoenen met een goed voetbed.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:48

Inderdaad de ariat cobalt!! Echt heerlijk zitten ze! Het wel wat maar het is echt waar voor je geld :)

Doughall_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:48

Het wordt eentonig, maar ik sluit me aan bij de eerdere posts: absoluut voor de genoemde Ariats gaan! Super voetbed, hele fijne schoenen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 11:07

@ tiennuh: toch bedankt voor je informatie. Ik wist dat inmiddels zelf ook al, maar een keer extre op wijzen kan geen kwaad hoor!

Ik ga eens speuren naar die Cobalts. Bedankt voor al jullie adviezen!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:10

Marije_jiplover schreef:
@ Hilli: die optie lijkt op zich ook logisch, maar deze superfijne wandelschoenen zijn laag model en dat vind ik met paardrijden gewoon echt niet fijn. En dezelfde schoen in een hoog model heb ik niet gezien nog.

Dat wordt dan inderdaad lastig, ik heb ook liever hoge schoenen met rijden. Ik heb zelf een paar Ariats en die zitten erg fijn (overigens een ander model dan hier in dit topic aangeraden wordt). Ik denk dat er in de 'lompere' modellen Ariats zelfs nog wel een zooltje/extra voetbed past.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 11:56

Inmiddels wat speurwerk verricht naar Ariat en zooltechnologieën. Die Cobalts zijn idd niet goedkoop zeg!

Maar de specs wijzen er wel op, dat dat schoenen zijn die voor mijn voeten geschikt zouden moeten zijn (als het voetbed idd míjn voetboog goed volgt, heb een redelijk hol voetje en ben daarin dus erg kritisch).
Maar goed, maar eens gaan passen dan en dan rondspeuren naar een leuke kortingsactie (toevallig van Divoza een kortingsactie gezien voor 20%).

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:02

Ik heb ook de Ariat Colbalt, ze zijn echt duur, ik heb ze gelukkig voor 50 % een paar maand geleden kunnen kopen, anders had ik ze ook niet gekocht :+

Koop je veel bij de Divoza? Andesr kan je al je spaarpunten ook nog een keer doen, kan zo wat euro's schelen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 17:26

Nou, ben inmiddels wezen passen, de schoen zit op zich heel lekker, die Cobalt. Maar ik heb het idee dat de demping onder de bal van de voet tegenvalt/niet genoeg is voor wat ik momenteel nodig heb...
Dus nog niks gekocht in ieder geval, eerst nog maar eens nadenken en verder zoeken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 11:23

Topic lag alweer even stil, maar heb uiteindelijk toch een fijne schoen gevonden die me lekker zit.
Die Cobalt nog eens aan gehad en zat eigenlijk helemaal niet zo lekker en het voetbed volgde ook mijn voetboog niet geweldig. En voor dat geld, wil ik wel graag schoenen waar ik mee uit de voeten kan :)

Gisteren weer een winkel ingeweest met heel veel rijschoenen en 1 schoen zat eigenlijk meteen super, hetzelfde gevoel als ik destijds met de lage wandelschoenen had, waar ik nu dus hele dagen op loop, maar niet lekker mee kan rijden.
Steun is goed, er zit ook gel onder de bal van de voet in de binnenzool, dus geeft wat demping en de schoen geeft voldoende steun.
Het is de Ariat Terrain geworden, met dus een minder luxe technologie als die Cobalt, maar deze schoen paste gewoon veel beter om mijn voet.
En kostte ook nog eens de helft minder, dus mijn voeten blij en mijn bankrekening blij :)

Bedankt voor alle adviezen.