Wij hebben sinds gisteren onze eerste eigen pony.(10jr) Juist daarom deze vraag, ik weet niet of het normaal is, maar toen we zijn wezen kijken was ze heel erg lief en ontzettend braaf, mijn dochter (beginnend ruitertje!) heeft er toen op gereden en dat ging echt héél goed. Gister is ze dus gebracht, en hebben we haar bewust een beetje met rust gelaten om haar te laten wennen, alleen even geknuffeld, en een beetje geborsteld. Vandaag ging ik haar uit de wei halen om haar met mijn dochter te poetsen en even in de bak aan het halster te lopen om te kijken hoe ze dat vond. Met poetsen had ik al het idee dat ze een beetje chagie was, maar in de bak ook, toen ik haar even wilde laten draven aan de hand wilde ze er bijna vandoor gaan! Is dit omdat ze nog niet gewend is? Moet ik wachten met erop rijden? Hoelang duurt dat wennen meestal?
Hoop dat iemand me antwoorden kan geven!
Groetjes Marieke
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-06-10 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Titel verduidelijkt
Het kan zijn dat ze even moet wennen aan alles. Ieder paard is verschillend dus ik zou gewoon even met rust laten. Eventueel wel wat grondwerk. En dan gewoon over paar dagjes het rijden oppakken. Sommige paarden kun je meteen opstappen en weg rijden en andere hebben gewoon de tijd nodig om te wennen. Dat ze ervandoor ging aan de hand is niet zo'n probleem vrij logisch nieuwe omgeving en ze is misschien nooit ver van huis geweest. Zou ze gewoon eens aan de longeerlijn pakken kijken wat ze dan doet.
Kun je haar niet een keertje los in de bak laten? Kan ze 'm rustig even verkennen. Geef het allemaal even de tijd, is niet niks voor een paard, zomaar een hele nieuwe stal, nieuwe mensen. Wees alleen wel altijd consequent en duidelijk. Wat je niet wil wat ze over een jaar doet, mag ze nu ook niet doen.
juanito1
Geplaatst: 16-06-10 21:29
Maar ken je die ponie wel? ik zou daar een beetje voorzichtig met zijn,en misschien een gevorderde persoon eerst met laten rijden op zijn nieuw plek.
hinta
Geplaatst: 16-06-10 21:48
kun je wat meer info geven? waar ze vandaan komt, stond ze daar samen met 1 of meerdere ponies of alleen? had ze daar weidegang? staat ze nu thuis bij jullie of op een stalling, alleen of met 1 of meer maatjes? staat ze dag en nacht op de wei of alleen overdag? ik denk dat niet alleen jullie dochter beginnd is, maar jullie zelf ook. dat is helemaal niet erg, je moet ergens beginnen. wat heel belangrijk is, een pony is een sterk dier, en als je een beetje pech hebt heeft ze ook een sterk karakter. wat tara zegt is heel belangrijk; wat je niet wilt dat ze over een jaar doet, mag ze nu ook niet. m.a.w. bepaal voor jezelf (en wees hier streng in) wat je acceptabel vindt en wat absoluut niet.
mam80
Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-10 22:04
Gelukkig, ik ben nu wel wat meer gerustgesteld. Bedankt ook voor de tips! Ik wilde morgen gaan rijden, ze is eigenlijk voor mijn dochter maar ik wilde zowiso eerst zelf kijken wat ze deed, maar denk dat ik nog even wacht, misschien het weekend! oh voor hinta; ze stond daar met meerdere pony's en paarden, ze stond gestald op een manege. Ze staat nu, omdat ze nieuw is alleen in een wei naast de wei waar ze straks komt met een andere merrie, en daarnaast zit weer een wei met twee ruinen. Overdag in de wei en s'nachts in de stal. Tja, ik rij al wel heel wat jaartjes, maar het is wel voor het eerst dat we een eigen pony hebben, dus wat dat betreft ben ik ook een groentje . En wat we van haar gezien hebben (we kenden haar tot een maand geleden nog niet) lijkt ze heel erg makkelijk te zijn, daarom durfden we het ook aan om haar voor mijn dochter aan te schaffen (en een beetje voor mama ). Het zal wel wennen zijn, ben er ook niet erg ongerust (meer) om.
Katara
Geplaatst: 16-06-10 22:21
Ook ik heb sinds januari voor het eerst een eigen paardje. Ik heb haar gekocht zonder er op te rijden. Nu staat ze op een manege, waar ze nu helemaal gewent is. Hoe ik dat gedaan heb? Iedere dag stond ze alleen in de bak om aan de geluiden, geuren enzo te wennen. Daarna heeft ze met de andere paarden kennis gemaakt, eerst de laagste in rang zodat ze een vriendje had voordat ze kennis ging maken met de rest van de groep. Ik heb haar de eerste 2 weken niet bereden maar wel aandacht gegeven zodat ze ook aan mij kon wennen. Beetje borstelen vond ik al genoeg. Eerst heeft een ervaren iemand m'n paardje gelongeerd om er daarna op te gaan rijden, na een kwartiertje ofzo nadat alles goed ging ben ik er voor het eerst op geklommen. En ja ik was zenuwachtig Langzaam aan ben ik steeds vaker met haar gaan rijden en nu rijden we 3 keer in de week in de lessen mee en 1 keer in de week op buitenrit.
Ik zou als tip willen geven....... geef het de tijd en laat ze eerst wennen aan d'r omgeving maar ook aan jullie en niet onbelangrijk jullie moeten ook aan haar wennen.
hinta
Geplaatst: 16-06-10 22:27
mam80, ik snap helemaal wat je bedoelt nu je voor het eerst een eigen pony hebt. die verantwoording is idd groot en er komt heel veel op je af. ik wens jou en je dochter én je pony heel veel plezier voor de toekomst.
Ik kan je aanraden om in het begin hulp te vragen van een ervarener iemand, net zoals Katara heeft gedaan. Werkt vaak heel goed! Verder heel veel succes en plezier!
MarcR
Geplaatst: 17-06-10 12:17
Een paard is een kuddedier en jullie zijn nieuw in haar kudde dus gaat zij kijken wat ze aan jullie heeft. Heeft zij een dominant karakter dan zal ze jullie testen om te kijken of ze leider kan worden van de kudde = zij + jullie. Heeft ze een onderdanig karakter dan zal ze eerst de kat uit de boom kijken en later misschien de rangorde gaan testen. Jullie zullen haar moeten opvoeden zodat zij jullie als de "leiders" erkend en zijzelf de onderdanige. 1. Ga opzoek naar het gedrag binnen een kudde, hoe werkt de rangorde in een kudde. 2. Maak een "witte" lijst met het gedrag van een ondergeschikte tov van de leider, dit gedrag moeten jullie vermijden tov van haar en bij haar tov jullie aanmoedigen. 3. Maak een "zwarte" lijst met het gedrag van een leider tov de ondergeschikten, dit gedrag moeten jullie gebruiken tov haar en bij haar corrigeren. 4. Doe dit consequent, elke seconde dat jullie bij haar zijn. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt telkens op dezelfde wijze : corrigeren met korte krachtige stem : vb "Neen", aanmoedigen met rustige zin : vb " Good girl". Wil je hulp hierbij zoek dan een goede western trainer of ruiter, zij besteden meestal veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden en opvoeden heeft niets te maken met de rijstijl.
Dat is wel iets waar ik me altijd over verbaas. Op maneges leer je alleen het rijden. Over omgang leer je nergens wat. Terwijl juist die omgang vanaf de grond zo ontzettend belangrijk is. Als een paard op de grond geen eens respect voor je heeft, waarom in hemelsnaam zou je er dan op gaan zitten?
cissy
Geplaatst: 17-06-10 12:43
Ik ga met MarcR mee, ik zou niet te lang wachten met tuttelen maar gewoon van het begin af aan de regels duidelijk stellen. Dus niet 'laten wennen' en eerst poetsen en niet gaan rijden, nee gewoon gelijk de normale gang van zaken aanpakken. Des te sneller went de pony aan jullie en des te minder komt ongewenst gedrag boven drijven. Want eerst alles maar toestaan onder het mom 'ach ze moet nog wennen' en dan later wel consequent gaan zijn is nóg verwarrender voor de pony en komt jullie band zeker niet ten goede.
Maar consequent zijn en direct gaan rijden is wel iets anders he. Je kunt je pony ook laten wennen door de eerste tijd niet meteen te rijden maar wel consequent te zijn.
zoek er nu iemand bij die jullie kan helpen.............
alsjeblieft, anders word dit een verhaal zonder einde!
cissy
Geplaatst: 17-06-10 12:48
_Tara_ schreef:
Maar consequent zijn en direct gaan rijden is wel iets anders he. Je kunt je pony ook laten wennen door de eerste tijd niet meteen te rijden maar wel consequent te zijn.
pony is geen 3 meer en al best wel wat gewend, dus waarom wachten?
Omdat ik van mening ben dat dat best een grotere verandering is voor een pony. Nieuwe eigenaren, nieuwe stal, nieuwe kudde, nieuwe omgeving. Ik weet dat sommige mensen dan zeggen van: ja maar op wedstrijd moet ze ook meteen rijden zonder te wennen. Tja dat is waar. Maar dan denk ik weer dat een pony echt wel in de gaten heeft wat zijn/haar thuis is en wanneer er ergens wedstrijd wordt gereden.
dier voelt zich verloren en zonder leider........... en dan gaan ze zo reageren, heel, heel logisch!!!
daarom zeg ik....... NU hulp bij halen!
cissy
Geplaatst: 17-06-10 13:05
Ik bedoel dat rijden ook gewoon een normale gang van zaken is en dus daarom gewoon meegepakt kan worden, die pony hoeft niet te wennen die heeft al in een manege gelopen en heeft elke keer een andere ruiter. Het is meer dat het ruitertje moet wennen je zult er toch een keer op moeten. Het gaat er mij om dat je niet speciaal met die pony moet omgaan omdat hij nog moet wennen, je moet het zo normaal mogelijk voor m maken des te eerder is ie gewend. Zeker consequent zijn en gewoon eisen dat ie oplet en braaf is zijn de eerste zaken waar je op moet letten. Natuurlijk mag ie een paar dagen wennen maar dan gewoon het rijden weer oppakken en niet weken uitstellen.
Als ik aan huis kom om een paard te leren trailerladen laat ik m ook niet eerst 2 weken aan mij wennen, vanaf minuut 1 dient ie op te letten anders ben ik een maand bezig voordat ie fatsoenlijk de trailer op gaat. Die tijd heb ik niet nodig en paarden weten heel goed wie het touwtje beet heeft hoor, die hoeven niet te wennen, doen ze in de natuur ook niet.
Je paard moet ook wel opletten en luisteren en alles. Natuurlijk. Maar gewoon alleen puur 't rijden zou ik nog even mee wachten tot dat pony en eigenaar wat meer aan elkaar gewend zijn. Maar dat is mijn mening, ik weet dat veel mensen daar anders over denken. Ik zou eerst wat grondwerk doen, los longeren, pony een beetje willen leren kennen voor ik op z'n rug stap. Voor mij en voor hem.
Waarschijnlijk gewoon wennen ja. Ik ben die van mij aan het verkopen, maar die doos ging met de potentiele ruiter aan het rennen..... Maar zaterdag komt ze nog een keer rijden, hopelijk kan ze dan wel normaal doen
ponies
Geplaatst: 17-06-10 14:21
Ik ga met kiwiko mee, zoek iemand waar jij je goed bij voelt en vertrouwen in hebt en vraag of ze je in het begin even op weg willen helpen. Het kan net het verschil maken tussen heel veel plezier van je pony of frustraties.
haha wel grappig al die verschillende meningen, maar ik denk dat er wel een hoop uit kan halen. Trouwens, ze stond wel op een manege gestald, en heeft ook wel meerdere ruiters gehad, maar ze was niet van hunzelf. Ga vanmiddag even kijken hoe het gaat, en misschien even zadel en hoofdstel erop, kijken hoe ze dat vind, en aan de hand daarvan beslis ik of ik echt ga rijden, of misschien even wat rondstappen.
Toen mijn nieuwe pony naar hier kwam, heb ik haar bij de andere op de wei gezet en een dag later ging ik er op rijden. Ik denk dat ze aan een dag wennen, wel genoeg hebben hoor. Je moet er een keer op. Dus ga lekker rustig aan beginnen met rijden en geniet van mekaar is mijn motto.