Wedstrijdpaard geen 24uur weidegang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PrinCes

Wedstrijdpaard geen 24uur weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 19:58

Hallo,
Ik heb sinds een paar maanden een bijrijd paard en gaat allemaal wel prima, het wedstrijdseizoen komt er weer aan dus we zijn hard aan het trainen.
Nu waren we van de week voor het een en ander bij de kliniek in Roosendaal en de hoefsmid daar vond haar te dik (Ze is een flinke dame van bouw maar er kunnen inderdaad wat kilootjes af.).
Hij vindt dat een wedstrijdpaard niet dag en nacht op de wei moet blijven, wat bij mijn bijrijdpaard wél het geval is.. (Dit heb ik verder niet in de hand, keuze van de eigenaar.) Het gras in de wei is trouwens tot bijna knie-hoogte..
Eigenlijk ben ik het wel met hem eens. Wat vinden jullie er van??

[*]Wil hiermee niet zeggen dat ze dan 24u op stal moet staan want dat staat ze nooit, thuis staat ze heel de dag buiten in de paddock met genoeg hooi.
Laatst bijgewerkt door __PrinCes op 16-06-10 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Re: Wedstrijdpaard geen 24uur weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:00

Onzin :+

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:01

Die van mij staat wel dag en nacht buiten, maar nu nog maar ca 8 uren op de wei, de rest paddock met een plukje hooi. Ze is ook niet slank te krijgen...

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:02

Wat is het verschil tussen een wedstrijdpaard en een niet wedstrijd paard dan? :) (volgens jou/hoefsmid)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:03

Je rijdt geen topsport. Ik vind het onzin, als ik bij ons op stal kijk staan zowel recreatie paard of van B tot Z2 dressuur gewoon dag en nacht op het land!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:03

vond het altijd onzin, maar ben er achter dat het wel aan je paardje ligt. Mijn oude merrie wilde nooit binnen staan en liep altijd zoveel mogelijk buiten, heeft Z gelopen. Mijn merrie nu wil graag regelmaat, daardoor is ze veel rustiger en stabieler. Dus die gaat elke avond naar binnen. Dus ik denk dat het aan je paard ligt. denk dat zoveel mogelijk buiten wel het besten is

Donnavay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:04

Die van mij is nogal stevig gebouwt en staat 's ochtends en overdag in de bak met een pluk hooi en 's avonds staat ze in de wei.. een paar uur per dag kan geen kwaat lijkt mij behalve als het gras nat is want dan is de kans dat je paard koliek krijgt!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 20:05

Nouja op de wei valt ook niet fatsoenlijk te trainen eigenlijk. Ik weet niet wat hij voor verschil ziet tussen wedstrijdpaard en recreatiepaard.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:05

Mijn ZZ pony loopt altijd 24/7 buiten, zomer en winter. En rijd ook gewoon het winterseizoen door.
Op blote voeten en scheer ook niet.

Als hij te dik word zou ik hem eerder in een padock zetten dan op stal. Dat doe ik ook met m'n pony's die makkelijk mollig worden.

samsa0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:05

idd onzin, tjah als je een paard goed in conditie wil houden moet je um natuurlijk niet vet mesten en in een all-you-can-eat restaurant (wei) zetten :D maar als je grasland hebt dat hier geschikt voor is, zie ik niet waarom het niet zou kunnen..

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:06

@ TS Je rijdt toch in de bak? Niet in de weide?

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 20:06

De wei en de bak liggen niet echt dicht bij elkaar..

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:06

Tja, er is (IMO) ook geen verschil, een paard is een paard. Dus ik vind dat een wedstrijdpaard over het algemeen ook gewoon lekker naar buiten moet :)

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 20:07

Ja tuurlijk moet ze naar buiten, sowieso. Maar dat hoeft toch niet 24u per dag te zijn?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:09

__PrinCes schreef:

Dus dan moet het paard maar op stal?
Sorry ik begrijp het niet. Het paard is niet van jou, maar van iemand anders. Het is dus zijn/haar keuze om het paard op het land te zetten.
Ik zou niet blij zijn met een bijrijder die omdat zij wedstrijden wil rijden mijn paard binnen op stal wil zetten. Terwijl je wedstrijden kan rijden & dag en nacht buiten.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:10

Nouja, hoe meer hoe beter.. Beweging is juist goed toch..?

Waarom vind jij dat een wedstrijd niet 24u per dag op de wei moet dan?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:10

Wedstrijdpaarden niet dag en nacht buiten?

http://naber-lozeman.nl/historie/ex-paa ... cruise-ii/

En in de endurance is het meer regel dan uitzondering dat paarden 24/7 buiten staan. Hoe meer beweging, hoe beter.

Als je niet wilt dat ze zich 24/7 rond eten aan gras, dan zou je ze 's nachts op zand kunnen zetten met wat hooi.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 20:11

Sjoos schreef:
__PrinCes schreef:

Sorry ik begrijp het niet. Het paard is niet van jou, maar van iemand anders. Het is dus zijn/haar keuze om het paard op het land te zetten.
Ik zou niet blij zijn met een bijrijder die omdat zij wedstrijden wil rijden mijn paard binnen op stal wil zetten. Terwijl je wedstrijden kan rijden & dag en nacht buiten.

Ik zeg nergens dat ze dag en nacht op stal moet. Ze staan bij de stal gewoon heel de dag in de paddock en gaan 's-avonds naar binnen. Ik zeg ook niet dat het paard op stal moet van mij omdat ik wedstrijden wil rijden, ik vraag gewoon naar jullie meningen hierzo.
Laatst bijgewerkt door __PrinCes op 16-06-10 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:12

tuurlijk kan het wel, maar je moet er wel rekening mee houden dat je paard door haar postuur misschien wat minder punten op verzorging krijgt..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:12

Ik heb ook wedstrijdpaarden die 24/7 buiten staan.Echter niet op het gras en ook niet in een grote wei.
Ik regel graag zelf de voedselopname,vet worden is niet handig voor een sportpaard.
Ik denk dat van Nassau dat bedoeld,het overmatig gras eten.Een dik paard heeft nog al een belasting op de gewrichten,als dat dier dan ook nog flink moet sporten werkt dat niet gunstig in mbt slijtage.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 20:14

ambre schreef:
Ik heb ook wedstrijdpaarden die 24/7 buiten staan.Echter niet op het gras en ook niet in een grote wei.
Ik regel graag zelf de voedselopname,vet worden is niet handig voor een sportpaard.
Ik denk dat van Nassau dat bedoeld,het overmatig gras eten.Een dik paard heeft nog al een belasting op de gewrichten,als dat dier dan ook nog flink moet sporten werkt dat niet gunstig in mbt slijtage.

Dat zou heel goed mogelijk zijn, en op een "vet" paard rijden is ook niet alles. De conditie wordt daar niet sneller beter van, we zijn namelijk nog bezig met die op te bouwen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:14

Nou mijne zou ook niet 24/7 op grasland kunnen, maar wel in de paddock met hooi. Anders staat ze echt de hele dag alleen maar op een plek te vreten, ook al is het schraal. :+ Dus dan zou ik haar maar een paar uur op de wei zetten en de rest van de tijd met voldoende hooi en water in de paddock.

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:14

Waarom niet? Het blijft een paard. Lekker buiten laten lopen. Sportpaard ehhh pff wat is dan voor jou een sportpaard, tot Z toch zeker niet hoor. Laat een paard paard blijven. Ook dan kan je wedstrijden rijden.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 20:15

Het gras in de wei komt trouwens tot bijna knie hoogte.. := Thuis staan ze heel de dag met hooi in de paddock tot het voertijd is in de avond..
Ik heb het ook nergens over sportpaard maar over wedstrijdpaard.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:16

__PrinCes schreef:
Sjoos schreef:

Ik zeg nergens dat ze dag en nacht op stal moet. Ze staan bij de stal gewoon heel de dag in de paddock en gaan 's-avonds naar binnen. Ik zeg ook niet dat het paard op stal moet, ik vraag gewoon naar jullie meningen hierzo.

Weide blijft het beste. Als eigenaar heb ik 10 x liever mijn paard op het land dan in de paddock de hele dag.

@ Juval, wat een onzin. Mijn paard is bijv een tijd door omstandigheden echt mager geweest en nooit hier wat over gehoord op wedstrijd. En nooit iemand gehoord die minder punten kreeg door overgewicht van het paard.

En wat is een sportpaard? Ik vind B t/m Z1 geen sportpaard hoor. Dit is basis/recreatie sport.