Paardenongeluk verkeer!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

montaz_sanne

Paardenongeluk verkeer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 13:48

Hallo Lezers

Wij zijn studenten die een nationale campagne aan het op zetten zijn.
Dit gaat over de veiligheid van paard in het verkeer.
We hopen op medewerking van jullie

We willen namelijk weten wie er graag veiliger buiten gaat rijden.
Door auto's bewust te maken van het gedrag van een paard.
(snelheid minderen, niet toeteren, ruimte nemen)

Alvast hartstikke bedankt

fanci_mike

Re: Paardenongeluk verkeer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:51

dat zou eens even fijn zijn, als andere verkeersdeelnemers wat meer inzicht kregen in het gedrag (en vooral mogelijke reactie's) van onze trouwe viervoeters. Echter in mijn ervaring doen ze niet echt veel met die kennis, ik ken zelfs mensen die zelf paarden hebben en als achterlijken langs komen scheuren. In ieder geval kan het geen kwaad om het te proberen, succes!!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:17

Ruiters zouden misschien ook meer met gebaren kunnen doen. Een doorrijd-gebaar als een auto van achteren komt, een langzaam-aan gebaar en een stopgebaar.
Ik zie het al veel doen, maar lang niet allemaal. Als de bestuurder dan ook weet hoe er op te reageren, zal het best verbeteren.

SuuZ_AnnuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:43

Ja doen! Graag zelfs, ookal geef ik handgebaren met rustig ze zitten je soms gewoon als een dwaas aan te kijken....Er zullen altijd mensen zijn die het blijven doen maar ik denk ook zeker dat er een hoop mensen zijn die zich niet realiseren dat paarden onverwacht kunnen reageren!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:48

Uit ervaring weet ik dat weinig automobilisten zich niet bewust zijn van hoe een paard in elkaar steekt. Om een paar voorbeeldjes te noemen:

- Oh gaaf, een paard, TOET TOET!
- He wat, dat stuk waar ik net zo aso hard reed, heb ik daar een paard ingehaald dan?!
- Oh een paard, even rustig aan doen, zo ik ben er nu vlak naast, nu kan ik wel weer een dot gas geven.

Dus ja, de Nederlandse automobilist moet zich bewuster worden van hoe ze met paarden om moeten gaan :j

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:49

De KNHS of FNRS (weet het even niet meer) heeft toch ook een dergelijke campagne opgezet een aantal jaar geleden?
Volgens mij heeft deze toen wel effect gehad, nogmaals aandacht eraan besteden is denk ik wel een goede zaak.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:50

eh, iedereen hier wil toch wel veiliger paardrijden? :D
Hoge snelheid en te dicht langs rijden erger ik mij het meest aan.
Succes met de campagne!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:51

Die actie van de KNHS, het is dat ik ervan af wist dat ze die actie gingen voeren. Maar ik ben het in de media nergens tegen gekomen :n

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:52

chrisje_83 schreef:
De KNHS of FNRS (weet het even niet meer) heeft toch ook een dergelijke campagne opgezet een aantal jaar geleden?
Volgens mij heeft deze toen wel effect gehad, nogmaals aandacht eraan besteden is denk ik wel een goede zaak.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf nog nooit iets van deze campagne heb gezien, wist wel dat die er was maar heb nooit een "reclame" oid van gezien.
Zou het een goede zaak vinden als er eens echt aandacht besteedt zou worden aan "Paard & Verkeer". En dan niet alleen voor automobilisten maar ook voor ruiters zelf en wielrenners/mountainbikers enz.

emma7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:54

Ik ben eerlijk gezegd die actie alleen tegengekomen in paardenbladen en dergelijke.
Lijkt me heel nuttig als er bv aandacht aan besteed wordt in de Kampioen (ANWB).

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:55

Ik zou eerder nog denken aan Hart van Nederland oid. Iets waar veel mensen naar kijken.
Dat blad van de Anwb hebben wij ook, kijk er zelden in.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:55

Het lijkt mij een goed plan als er in de auto theorie lessen aandacht aan besteed wordt. Nu staat er alleen uitgelegd dat iemand die op een paard zit of een paard aan de hand heeft een bestuurder is.
Er wordt ook voor gewaarschuwd dat kinderen en dieren onberekenbaar zijn. Bij kinderen letten mensen wel op, maar veel mensen beseffen niet dat een paard soms nog vele malen onvoorspelbaarder kan zijn.
Dus, ik vind dat er daar al meer aandacht aan besteed moet worden. Immers, zoveel mensen hebben hun rijbewijs, dit is denk ik de manier om de meeste mensen van de doelgroep aan te kunnen spreken.

Misschien een idee om een petitie te maken voor de CBR ofzo...
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 16-06-10 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:56

Hart van NL is ook een goede optie, waarom schrijven we die niet gewoon eens een brief... Ik ben voor hoor!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:58

Dat auto's vaart minderen zou al heel fijn zijn. Als ik niet zo'n ongelooflijk braaf paard had, was ik er nu waarschijnlijk niet meer geweest. En dat omdat mensen gewoon met volle vaart langs komen scheuren, en zich niet bewust zijn van de mogelijke gevolgen. Ik vind het ronduit asociaal dat mensen je niet als gelijkwaardige weggebruiker beschouwen.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:06

De meeste denken dat we op robots rijden of echte politie paarden...maar zelfs die kunnen schrikken...

Zou top zijn als er ieder jaar aandacht aan word besteed...net zoals de reclame van de scholen zijn weer begonnen?? Dan met het buitenseizoen is weer begonnen???

Mensen reageren amper op gebaren tot dat je je zweep op de auto dreig te slaan ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:11

Is het niet beter dat mensen die geen verkeersmak paard hebben gewoon van de weg af blijven?
Om in eerste instantie automobilisten die totaal in het duister tasten over het wezen paard te verwijten dat ze zich niet aanpassen, vind ik wat ver gaan eerlijk gezegd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:12

We willen namelijk weten wie er graag veiliger buiten gaat rijden.
Door auto's bewust te maken van het gedrag van een paard.

1. Wil iedereen dat niet?
2. Auto's hebben geen bewustzijn, de bestuurders ervan wel :)

KNHS is ook bezig (geweest) met een campagne, misschien dat je eens contact op kan nemen met hen?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:21

LDRD schreef:
Is het niet beter dat mensen die geen verkeersmak paard hebben gewoon van de weg af blijven?
Om in eerste instantie automobilisten die totaal in het duister tasten over het wezen paard te verwijten dat ze zich niet aanpassen, vind ik wat ver gaan eerlijk gezegd.

Mijn paard is prima verkeersmak, maar het blijft wel een paard. Daarnaast, hoe wil je een dier echt goed verkeersmak maken als je niet de weg op kunt gaan?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:22

Ik vind het toch de zaken omdraaien om te proberen automobilisten 'paardmak' te maken.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:25

Goeie actie! maar doe dan ook naar fietsers. Pas haalde ik me paard uit de wei, en snel naast de fiets naar stal. (is net 50 meter.) maargoed, kom k vn huis af en pik ik hem op. komt dr 1 of ander debielte keihard aangefietst, rijd gewoon door en schiet de berm in. Me paard schrok zich dood en gaat met 4 benen de lucht in, en haalt uit. nu is hij net niet geraakt. schrik van zijn leven, hopelijk wel afgeleerd gelijk

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:27

Zo, wat een mazzel dat hij die fietser niet raakte!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:27

je moet de ruiters bewust maken van het gevaar dat zij vormen............

je kan niet van elke automobilist verwacten dat ze weten hoe een paard tikt

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:28

Het hele verkeer graag ja. Mensen weten compleet niet wat ze moeten doen als ze een paard tegen komen en gaan dan maar wat doen. In mijn autorijlessen heb ik er ook niks van meegekregen, mijn instructeur deed wat dat betreft maar wat. Maar andersom net zo goed, ik kom ruiters tegen waarvan ik denk jullie hebben echt 10 engeltjes op jullie schouders. Het moet wel van allebei de kanten kunnen komen

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:29

ik zou het ook fijner vinden als er tijdens de theorielessen van autobestuurders ook rekening word gehouden met ruiters
bij de bromfietsen doen ze het gelukkig wel.
maar een ander probleem bij mij in de buurt is dat er langs het ruiterpad een diepe sloot ligt!(als je het niet weet kun je hem ook niet zien omdat ie zo smal is en begroeid)
die sloot ligt er om autobestuurders van het fietspad af te houden te houden
maar de de weg en het ruiterpad zijn de zelfde weg
dus als je moet wijken voor een brede tractor kan dat niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:31

Citaat:
7 december 2009
Weet wat je doet als je een paard ontmoet

De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) is in 2005 gestart met de verkeerscampagne "Weet wat je doet als je een paard ontmoet". Met deze campagne wil de KNHS alle weggebruikers bewust maken van het gedrag van paarden in het verkeer en tips geven hoe te reageren als ze een paard tegenkomen op de openbare weg.

Voor de campagne zijn spandoeken, posters, brochures en stickers ontwikkeld. Heeft u een locatie waar u een spandoek of een poster op kunt hangen, dan kunt u deze bestellen via de Webshop of via bestel@knhs.nl.

Brochure
In samenwerking met 3VO heeft de KNHS een brochure ontwikkeld over paarden in het verkeer. In de brochure staat kort uitgelegd waarom andere weggebruikers rekening moeten houden met paarden en hoe ze dat kunnen doen.

Posters
Alle KNHS-verenigingen hebben campagneposters ontvangen. Deze poster kunnen de verenigingen verspreiden in hun omgeving om iedereen in de buurt bewust te maken van paarden in het verkeer.

Spandoeken
Alle regioconsulenten van de KNHS hebben spandoeken ontvangen die zij in hun omgeving zullen verspreiden om weggebruikers te attenderen op paarden in het verkeer.
Let op: voor het ophangen van spandoeken gelden bepaalde regels. Ze mogen niet zo maar overal worden opgehangen. Vraag in uw gemeente wat wel en wat niet mag.

Stickers
Voor elke paardenbezitter zijn er stickers te koop die op de auto of trailer geplakt kan worden en waarmee medeweggebruikers worden geattendeerd op paarden in het verkeer.

http://www.knhs.nl/objects/00008621.pdf folder
http://www.knhs.nl/objects/00002863.pdf poster
http://www.knhs.nl/objects/00002865.pdf spandoek
http://www.knhs.nl/objects/00002866.pdf sticker