Wel chip, paspoort niet bij paard (is wrsch wel afgegeven)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Wel chip, paspoort niet bij paard (is wrsch wel afgegeven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 23:51

Ik heb een paardje gekocht die wel gechipt is en waar waarschijnlijk wel een paspoort bij is afgegeven bij 2 eigenaren geleden, maar die weet niet waar die gebleven is (volgens zeggen).
Het gaat om een andalusier, papieren zitten er niet bij dus ook geen ouders bekend (deze zijn ook bij het paspoort). Het kan zijn dat het geen volle PRE is, maar het kan ook zijn van wel. Hij is gebrandmerkt, maar dat zegt niets.
Weten jullie ook wat ik het beste kan doen om er toch een (2e?)paspoort bij te krijgen? Heb het PRE al aangeschreven maar nog geen antwoord.

* Dit paard is gekocht om speciale redenen, dus waarom ik zo'n paard koop staat niet ter discussie*
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 15-06-10 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Re: Wel chip, paspoort niet bij paard (is wrsch wel afgegeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:54

Als je het chipnr hebt kun je via internet uitzoeken waar het via welke instantie het is uitgegeven en dat hoeft niet perse het andalusier/PRE stamboek te zijn.
Als je weet waar het paspoort is uit gegeven kun je contact opnemen met die instantie en het paspoort opnieuw aanvragen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 23:55

Dank je voor je snelle reactie. Morgen komt de DA en zal dan ook zijn chip uitlezen. We weten niet of ie een spaans paspoort heeft en daar is gechipt of hier in nederland. Spaans kan ook terug te vinden zijn?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 06:33

Je krijgt géén duplicaatpaspoort (zie PVE site):

"Als degene die om een duplicaat verzoekt de beschikkingsmacht had over het paard ná 1 januari 2005: geen duplicaat. De aanvrager had het paard niet mogen vervoeren of houden en heeft zelf deze situatie over zich afgeroepen."

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 07:22

Dat lijkt me ook logisch, TS had eerst het paspoort in orde moeten laten maken voordat ze dit paard kocht en vervoerde.

( maar dat laatste weten we niet zeker natuurlijk)
Volgens mij zit er niks anders op dan opnieuw laten chippen en een nieuw paspoort aan te vragen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 07:24

Tweede keer chippen mag volgens mij niet.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 07:31

Zoals ik al zei; Dit paard is met speciale redenen gekocht. Normaal zou ik paard zonder pp niet eens kopen.

Is het dan zo dat als een dier zoals deze (waar er zeker meer van zijn) hun hele leven in een weilandje moeten blijven staan? Kan me niet voorstellen dat daar geen regeling voor is.....

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 07:39

Het paspoort is een belangrijk waardedocument. Bij verlies of diefstal kunt u een duplicaatpaspoort aanvragen (als de identiteit van het paard nog wel vastgesteld kan worden via de transponder) of een vervangend paspoort (als de identiteit van het paard niet vastgesteld kan worden). Bij de aanvraag dient een uitgebreid vragenformulier te worden ingevuld.
Om te weten waar de aanvraag moet worden ingediend, moet u weten welke erkende instelling het originele paspoort heeft uitgegeven. Als u dat niet weet, kunt u die informatie ook achterhalen via de transpondercode.

Het aanvragen van een duplicaat of vervangend paspoort is duur (tot € 175). Ook worden aan het paard beperkingen opgelegd (bijvoorbeeld uitgesloten om te leveren aan een slachterij). Deze vond ik ook nog op de PVE site (bedankt voor de tip van de PVE site.
Het paard is verveort in een situatie waarin het daadwerkelijk moest (mijn inziens. Paard is erug mager en moest een weiland in.....heel beknopt). Ook dit is meegenomen op de site zie ik, al weet ik natuurlijk niet wat hun onder noodsituatie's zien. Voor Da en mij was het duidelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:33

Simpelste manier is de eigenaar die het paspoort kwijt is geraakt (de voor-vorige als ik het goed begrijp) het duplicaat laten aanvragen. Er van uitgaand dat-ie mee wil werken. Tenslotte is híj hem kwijtgeraakt...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 11:02

Ik heb gesproken met het stamboek en er is, gelukkig, wel een mogelijkheid om een duplicaat aan te vragen. Dank jullie wel voor het meedenken!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 15:18

De Da is geweest en chip gecheckt. Die is aanwezig. Volgens de PVE is er geen paspoort aangevraagd voor hem, dus kan er gewoon eentje aanvragen.