mltex schreef:Je hebt het alleen maar over je eigen plezier....wat het gevaarlijk maakt? nou kuilen die nu door horden toeristen gegraven worden. Kleine kindjes die spelen etc etc
Strand is niet alleen van ruiters maar voor iedereen, verzamelplaats voor 'de mens' dat maakt het gevaarlijk. Niks te maken met het feit of je een brave pony hebt.
Daarnaast genoeg mafkezen die in het water gaan op onbekend terrein, nog nooit van een gaten onder water gehoord hebben of veranderlijke zandbanken...
Ik heb het zeker niet alleen over mijn eigen plezier, ik ken het strand waar gereden wordt en juist daarom snap ik niet waarom het gevaarlijk zou zijn. Je mag daar 's zomers alleen 's ochtends en 's avonds het strand op. Kuilen zijn er (zeker 's ochtends) nauwelijks, erg veel mensen ook niet. Dit is niet het strand van Scheveningen waar je rug aan rug ligt en in de rij staat om het water in te kunnen
. Mensen en kuilen zie je van honderd meter ver al, en er is ruimte zat om er omheen te rijden - een luxe die je in het bos of de polder meestal niet hebt. De paarden zijn alles wat je mogelijkerwijs tegen kan komen gewend.
Denk je dat er in het bos geen kuilen / overhangende takken / boomstammen op het pad liggen? Of dat je daar geen mensen tegenkomt die er aan het wandelen zijn, de hond uitlaten, picknicken, paddestoelen zoeken etc? Buitenrijden is altijd een risico, maar rijden op het strand is niet gevaarlijker dan ergens anders. Natuurlijk moet je opletten, dat moet je overal.
Echt, ik rijd al twintig jaar op het strand, heb letterlijk honderden strandritten gemaakt, en nog nooit problemen met het strand of de zee gehad (wél een aantal gestoorde paarden onder m'n kont gehad, maar die waren nergens braaf
).
Sammie: ik zou zelf ook geen beginner meenemen of mee laten gaan, precies om de redenen die jij noemt, maar TS vroeg naar maneges waar dit kon. Als het ergens veilig kan is het daar wel. Ik ben hardstikke gek met de paarden daar, ken een aantal al meer dan 10 jaar - als het voor mens of paard gevaarlijk was zou ik het TS echt niet aanraden.