paard in shock?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rayoow

paard in shock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 18:51

hallo,

Ik werkte met een jaarling ..
Als ik de boerderij afliep naar de bak ging alles goed trainen en alles ging goed...op wat natuurlijke ondeugheden na...
maar als ik weer naar de poort van de boerderij liep leek hij in shock te raken omdat ie ergens bang voor was terwijl er niks anders stond
er stond misschien 1 auto meer.
hij begon te steigeren en viel achterover....

Hoe kan ik er achterkomen waar de paardjes bang voor zijn...Degene waar ik het mee had is er helaas niet meer maar binnekort moet ik met andere jaarlingen beginnen
Laatst bijgewerkt door rayoow op 15-06-10 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:53

Waarom longeer een jaarling? Wat is de meerwaarde daarvan?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:54

Longeren met een jaarling? Ik zeg niks meer...

Nou vooruit, omdat mijn reactie anders wordt weggehaald: longeren is not done bij jaarlingen, daar is hun skelet nog niet op voorbereid. Je veroorzaakt er zeer onnodige en zeer vroegtijdige slijtage mee. Niet doen dus, zet ze op het land en begin over twee jaar maar met longeren.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 18:57

vertrouwens trainingen niet longeren

trainen is niet direct longeren mensen

het zou show arabier worden...zorgen dat ie normaal meeloopt en netjes stilstaat als jij gaat stil staan..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:58

een jaarling longeren...... misschien mpet je eerst even afvagen of wat je aan doen bent verstandig is en doordacht.

een jaarling kun je NOOIT longeren, dat is enorm schadelijk en loopt het paard slijtage van op.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:58

rayoow schreef:

het zou show arabier worden...zorgen dat ie normaal meeloopt en netjes stilstaat als jij gaat stil staan..

er staat letterlijk longeren in je post...

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 18:59

gekvanfleur schreef:
een jaarling longeren...... misschien mpet je eerst even afvagen of wat je aan doen bent verstandig is en doordacht.

een jaarling kun je NOOIT longeren, dat is enorm schadelijk en loopt het paard slijtage van op.

dat longeren was typfout
dat komt omda ik beetje in de war was met andere hengst...
die word nu weer gelongeerd omdat hij zn draf moet verbeteren voor de show
het moest trainen zijn )

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:02

Waarom schrikt een paard? ja soms is het duidelijk maar soms ook helemaal niet.. Hoe wil je nu dat we je hier op helpen? we weten niet wat er daar allemaal is en we weten al zeker niet wat het paard zelf ziet/riekt en waarvan hij/zij verschiet..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:02

tja je weet nooit van te voren waar een paard bang voor is. De ene keer een tractor de andere keer een papiertje, een streep licht, een schaduw, een vlag, en wapperend shirtje aan de waslijn. De ene keer eng de volgende keer niet..

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 19:05

crazygirl1 schreef:
Waarom schrikt een paard? ja soms is het duidelijk maar soms ook helemaal niet.. Hoe wil je nu dat we je hier op helpen? we weten niet wat er daar allemaal is en we weten al zeker niet wat het paard zelf ziet/riekt en waarvan hij/zij verschiet..

er staat daar helemaal niks behalve wat palmbomen
maar daar op de boerderij is ie er mee opgegroeid
en voor we ergens heen kunnen lopen we langs wat auto's maar dat is ie gewend.
ik kan altijd overal me hem langs.....maar opeens begon ie telkens in de zelfde stukje vlak voor de poort e van de boerderij te schrikken en stijgeren....
ja palmbomen omdat ik niet meer in nederland woon maar in het middenoosten....

maar hoe kom ik erachter waar de paarden bang van kunnen zijn.....ik heb geen zin dat binnekort de andere hengst begint te stijgeren die is nog even wat groter en ouder.....en het zijn allemaal volbloed arabieren ....en kerngezond

Mariposa11

Re: paard in shock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:08

het hoeft maar een grasspriet tussen de tegels te zijn waar ze van kunnen schrikken.. mss vloog er wel een net een vogel weg die jij niet gezien hebt..
waar de een van schrikt hoeft de andere niet van te schrikken

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 19:10

marise83 schreef:
het hoeft maar een grasspriet tussen de tegels te zijn waar ze van kunnen schrikken.. mss vloog er wel een net een vogel weg die jij niet gezien hebt..
waar de een van schrikt hoeft de andere niet van te schrikken

oke bedankt :D
helaas is het hengstje weg :(...heb veel met hem beleefd....
moet binnekort met zijn zusje beginnen....hopelijk is er iets beter te werken met haar...ze is heel vriendelijk tegen mij zusje....maar als 1 van de jongens met haar loopt trapt ze op hun voeten en schiet ze dr vandoor ;O

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:13

tja het blijven jongen dieren waarvan ik zeg lekker op het land laten ;)

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 19:15

dat zou ik graag doen maar gaat moeilijk in 42 graden...
overdag staan ze in schaduw buiten en worden lekker gewassen...als het eindelijk iets begint aftekoelen na 5 uur beginnen we met lopen en de andere rijden
ook kunnen ze pas om 3 uursmiddags naar buiten...voor de rest lekker in stal met airco....
ik woon hier op eilandje in midden oosten naast saoudi arabie boven quatar..........is beetje warm om ze om 1 uur biuten te zetten

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:17

tja das warm... en smorgens vroeg al lekker naar buiten? (oh ga een beetje oftopic sorry ;))

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:20

ach ja een paard is een vluchtdier dus let overal veel beter op dan wij he?
kan een muisje hebben gezeten,of misschien hoorde het dier wel wat tikken.
is er stroom bij die poort?
paarden kunnen dat vaak ook voelen,het kan ene geluidje zijn, een schaduw ergens van..maakt niet uit, alles kan eng zijn
zelf gewoon zorgen dat je goed op let zodat je eventueel er op voorbereid bent dat het dier schrikt.

en schrikken doen alle paarden,daar hoeven ze niet jong voor te zijn :D

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 19:31

nee er zit geen stroom bij de poort...

en ik weet altegoed dat oudere paarden ook kunnen schrikken....kwam vracht wagen voorbij racen en ik lag ergens in de berm ;O...gelukkig bleef het paard naast me staan en konden we weer lekker verder rijden na dat ie op rust was gesteld....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:33

Jij maakt wel heel wat mee he TS?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 19:42

sinds kort werk k op boerderij met 10 volbloed arabieren
waarvan 3 veulens en 1 jaarling en 6 ouderen
......Jah op het moment wel de hengst is altijd bang voor grote dingen .....ben hem daarop aan het trainnen lekker naast hem lopen ....langs eenbusje niet al te groot maar dat ie leert dat het niet eng is.......en ja....de jaarling en veulens zijn nog gewoon heerlijk ondeugend...vooral de hengstjes

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:44

Raakt snel in shock dan dat paard. Heb je ook alles gecontroleerd? Slijmvliezen en tandvlees wit, overmatig zweten? Zoniet dan is je paard gewoon flink geschrokken maar was niet in shock. Longeren doe je niet met een jaarling en ik betwijfel dat je je vergist heb met een ander paard. Mij gebeurd dat niet zo snel en ik heb er hier 12 staan om te verzorgen, en ben nooit in de war. Zeggen dat er niets stond straalt dezelfde mate onkunde en vooral onwetend uit als dat domme woordje 'bakkabouters'. Een paard ziet niet als een mens, verre van.

En daarbij zijn wij wezen die relativeren. Paarden doen dit van nature uit niet. Je kunt ze laten wennen aan iets, maar iets waarvan ze niet duidelijk zien wat het is, en wat in hun ogen bedreigend is, daarvan schrikken ze, heel simpel. Als dat toevallig iets is wat ze al kennen, je gebeurd ook, en is niet om ons te etteren. Dat hij achterover viel na het stijgeren wil zeggen dat jij hem op het moment van het schrikken zo in zijn vrijheid beperkt hebt (dus aan het touw getrokken etc) dat hij al de nood voelde te stijgeren en door gebrek aan balans achterover viel.

Een jong paard laat je altijd ontdekken, die geef je altijd tijd, anders krijg je dit soort sneue situaties. Er achter komen waar ze bang voor zijn? Laat ik dit zeggen, een paard kan al bang zijn voor een simpele donker-licht overgang, dus je hebt nog wat werk voor de boeg. Succes. En aan je posts te lezen, laat je alsjeblieft helpen door een zeer ervaren iemand, bij jonge paarden zijn trauma's snel opgelopen en zeer moeilijk te genezen.

DeNIse997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:33

Zammie schreef:
Waarom longeer een jaarling? Wat is de meerwaarde daarvan?

waaruit merk jij op dat ze de jaarling longeerd? werken kan toch ook opvoeden en aanleren van dingen zijn of ben ik nou gek en heb ik erover heen gelezen?
Xx

DeNIse997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:35

rayoow schreef:

precies dt bedoel ik, trainen is niet meteen longeren/ leren maar ook opstellen en in dit geval alvast leren opstellen?
Xx