Hoofdstel aandoen, een drama...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sokje_6

Hoofdstel aandoen, een drama...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 22:43

Ik rijd op een manege. Daar staat een paard (goh, verrassend wel :+ ), en daar moet ik best vaak op.

Alleen zijn stalmanieren zijn niet echt geweldig (lees: echt niet). Hij was altijd heel erg lief maar nu heeft hij een keer een klap met een borstel gehad van een meisje, een heel jong meisje nog maar. En nu is hij zo erg veranderd, hij probeert de hele tijd te bijten, en dan echt serieus bijten en geen hapjes, en hij draait de hele tijd van je weg. Dat snap ik best, dat hij dat doet, en het liefste zou ik dat meisje ooit eens op heterdaad willen ontmoeten, maar daar gaat het nu niet om.

Het paard is ook heel moeilijk met het hoofdstel indoen. Dat is hij altijd al geweest. Geen gebitproblemen, rugproblemen of andere lichamelijke klachten. Hij is helemaal in orde, alleen een beetje magertjes. Daar wordt aan gewerkt.

Als hij het hoofdstel ziet gebeurt er niks, ook niet als ik bij hem ga staan. Maar zodra ik zijn hoofd pak, dan begint hij te gooien met zijn hoofd, en schudden en wiebelen, en hij loopt steeds veel rondjes in zijn stal. Bij sommige mensen doet hij het wel heel braaf (stahulpen en instructrices), maar bij de rest van de mensen niet.

Ik heb geen schijn van kans, ook niet als ik het slim probeer te spelen: sommige ruiters zijn slim en houden het hoofdstel laag tot hij het zelf pakt, maar dat werkt bij dat paard niet, hij is veel te slim. Het lukte een keer en daarna bij niemand meer.

Ik krijg steeds kopstoten (en met mijn licht gebouwde lichaam is dat echt niet lekker, ihij duwt me gewon omver, is veel te sterk), hij loopt steeds weg, elke keer moet ik er iemand bij gaan halen.
Ik word er compleet moedeloos van. Bij andere paarden heb ik er nooit problemen mee, die zijn altijd braaf, lukt allemaal prima, maar dit paard is een ramp.

Hebben jullie tips ofzo, iets waardoor ik het bit misschien makkelijker inkrijg?
Alvast bedankt! Groetjes Sok.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:25

Misschien heb je iets aan dit topic? [OPG] HELP paard gooit hoofd omhoog met hoofdstel aandoen en gaat

Ik heb het zelf soms ook met een groot paard (en ik ben klein :P) dat hij zijn hoofd omhoog doet. Ik sta dan nog in de houding om het hoofdstel in te doen dus naast zijn hoofd met mijn rug naar hem toe zeg maar. Ik strek dan rustig mijn armen uit en houd mijn handen op een afstandje aan allebei de kanten van zijn hoofd. Dan komt hij weer naar beneden met zijn hoofd en kan ik mijn handen omlaag brengen en het hoofdstel om doen.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:28

En als je hem even vast zet? Dat lijkt mij sowieso helpen tegen het lopen en vaak ook dat het hoofd minder hoog wordt gehouden. Mijn ervaring is wanneer het halster om de nek ligt, dat paarden dan minder vaak vervelend zijn. Maar goed ik ben dan ook enorm verwend, ik heb maar 1x zo'n paardje meegemaakt, beestje wat ik nu rijd vreet elke keer weer het bit bijna op; zo blij dat ze mag lopen :D.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:46

het is jammer genoeg je eigen paard niet, anders zou ik je een halster hoofdstel aanraden, dan klik je het bit met teugels vast aan dat halster

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:58

Sokje_6 schreef:
Ik rijd op een manege. Daar staat een paard (goh, verrassend wel :+ ), en daar moet ik best vaak op.

Alleen zijn stalmanieren zijn niet echt geweldig (lees: echt niet). Hij was altijd heel erg lief maar nu heeft hij een keer een klap met een borstel gehad van een meisje, een heel jong meisje nog maar. En nu is hij zo erg veranderd, hij probeert de hele tijd te bijten, en dan echt serieus bijten en geen hapjes, en hij draait de hele tijd van je weg. Dat snap ik best, dat hij dat doet, en het liefste zou ik dat meisje ooit eens op heterdaad willen ontmoeten, maar daar gaat het nu niet om.

Het paard is ook heel moeilijk met het hoofdstel indoen. Dat is hij altijd al geweest. Geen gebitproblemen, rugproblemen of andere lichamelijke klachten. Hij is helemaal in orde, alleen een beetje magertjes. Daar wordt aan gewerkt.

Als hij het hoofdstel ziet gebeurt er niks, ook niet als ik bij hem ga staan. Maar zodra ik zijn hoofd pak, dan begint hij te gooien met zijn hoofd, en schudden en wiebelen, en hij loopt steeds veel rondjes in zijn stal. Bij sommige mensen doet hij het wel heel braaf (stahulpen en instructrices), maar bij de rest van de mensen niet.

Ik heb geen schijn van kans, ook niet als ik het slim probeer te spelen: sommige ruiters zijn slim en houden het hoofdstel laag tot hij het zelf pakt, maar dat werkt bij dat paard niet, hij is veel te slim. Het lukte een keer en daarna bij niemand meer.

Ik krijg steeds kopstoten (en met mijn licht gebouwde lichaam is dat echt niet lekker, ihij duwt me gewon omver, is veel te sterk), hij loopt steeds weg, elke keer moet ik er iemand bij gaan halen.
Ik word er compleet moedeloos van. Bij andere paarden heb ik er nooit problemen mee, die zijn altijd braaf, lukt allemaal prima, maar dit paard is een ramp.

Hebben jullie tips ofzo, iets waardoor ik het bit misschien makkelijker inkrijg?
Alvast bedankt! Groetjes Sok.

Dat hij daar allemaal geen last van heeft wordt zeker verteld door de manege?
Want vaak is dat ook een ja en amen om bemoeizuchtige klanten af te werpen.....
jammer maar waar

tips.....
beetje appelstroop op het bit en dan eerst het bit naar de mond brengen met hoofdstel omlaag zodat hij eerst gaat leren dat er wat lekkers in het verschiet zit
op het moment dat hij dan naar voren komt met zijn neus ,breng je het hoofdstel rustig naar boven....
je kan ook een halster omhouden en het hoofdstel eroverheen doen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:03

Toen ik nog op de manege werkte, mochten de klanten de zg. lastige paarden niet zadelen of het hoofdstel in doen. Daar werden ze niet relaxter van, en de klant meestal ook niet :D Dus mijn advies zou zijn, lekker door iemand van stal laten doen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:04

@ ikdoemaarwat: Dat is ook lekker negatief over manege's!

Verder als de stalhulp of instructrice het doet, kijk dan wat zij anders doen dan jij. Of beter nog, vraag hen om naar jou te kijken terwijl jij het doet. En laat ze je aanwijzingen/tips geven over hoe jij het beter kunt doen.

Als het je een paar keer gelukt is, dan zal het paard het steeds makkelijker bij je gan doen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:11

dat klopt :j
heb door de jaren heen (lees meer dan 20) geen goede ervaringen met manege's :n
(op het gebied van behandeling van hun eigen dieren)

aerdenhout1

Re: Hoofdstel aandoen, een drama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:14

Dit paard voorlopig alleen laten in bitten door mensen die het wel kunnen!

Sokje_6

Re: Hoofdstel aandoen, een drama...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 13:39

@ikdoemaarwat Onze manege is niet zo ;) Klantvriendelijk maar vooral zeer paardvriendelijk!

@ _Natasja_, ja dat is ook een goed idee :).

Allemaal bedankt, allemaal zeer bruikbare tips! :D
Nog meer tips zijn natuurlijk altijd wel welkom :).