Ik ben gisteren wezen kijken bij een jaarling (van 5 juni 1 jaar geworden) die een aantal weken geleden te koop stond op internet, toen viel ik al als een blok op hem en ja.. in het echt ook!
Gister heb ik 2 mensen meegenomen zonder 'verstand' van paarden en volgende week ga ik nog een keer kijken samen met een vriendin die vaker een paard heeft gekocht/ anderen geholpen bij het vinden van een geschikt paard, zij ziet misschien weer andere dingen dan ik en verder ben ik van plan hem te laten keuren door een DA voor de aankoop.
Zelf heb ik best wat ervaring met paarden, o.a. ook het opvoeden/beleren van mijn huidige bijrijdpaard vanaf 1,5 jr tot nu (zij is inmiddels 8) maar ik weet niet zo goed waar je extra op let bij de aankoop van een jaarling, vandaar dat ik mijn bevindingen graag met jullie wil delen
Het weiland en ook de andere paarden van de eigenaresse zagen er goed verzorgd uit, hij komt uit zichzelf naar mensen toe op de wei en laat zich overal aanraken en poetsen, voetje geven voor gaat al prima, achter vind hij nog niet altijd even leuk. Halster omdoen vind meneer niks, hij heeft het wel omgehad als veulen maar weigert dit nu, krijg het tot om zijn neus maar over z'n oren is echt veel te eng en niet leuk. Dit is overigens wel al een verbetering want een maand geleden durfde hij nog niet in de buurt te komen bij iemand met een halster in de hand.
Hij is wel nieuwsgierig maar niet opdringerig, begrijpt het eten uit de hand (nog) niet
, niet snel onder de indruk; er reed een tractor/grasmaaier voorbij op de weg --> geen reactie, er reden 2 vreemde paarden voorbij waar een weidegenootje luid naar stond te hinniken --> maar het grazen verdiende alle aandacht
Zijn vacht zag er goed uit op een enkele verdwaalde winterhaar na, er waren een paar ribben zichtbaar volgens de eigenaresse zit hij in een groeispurt, hij ziet er verder niet mager uit en krijgt ook goed hooi bijgevoerd.
Enige wat mij opviel is dat zijn oogwit wat rood zag, niet compleet bloeddoorlopen rood maar rozig zeg maar, zoals bij mensen die net in hun ogen hebben gewreven. Zijn irissen zijn donkerblauw/grijs van kleur uit bepaalde hoeken gezien (dit zou kunnen omdat hij een x paint is en zijn vader 2 maanogen had?) ogen waren verder niet etterig, opgezwollen, dichtgeknepen of wat dan ook.
Ook is hij niet geënt (wel ontwormd), dit ga ik na aankoop zelf laten doen en hij wordt bij keuring van de dierenarts + koop gechipt op kosten van de eigenaresse.
Verder heb ik al een koopcontract overlegd wat goed ontvangen is bij de verkopende partij.
Tot zover dus in het kort mijn verhaal.
Tips en ervaringen zijn welkom!

en het is een kereltje dus ik neem aan dat hij geruind wordt en dat je er niet mee gaat fokken?