weven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juval

weven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 12:18

mijn paard weeft.

gelukkig niet altijd, maar ze kan slecht tegen veranderingen, dan raakt ze in de stress en gaat ze weven. Vorige week hebben we met de eper vierdaagse meegedaan dus zijn we een paar dagen uit logeren geweest, en toen was het heel erg. Ze doet het zowel in de stal als in de wei of de bak. In de stal zwaait ze heen en weer, maar in de bak/wei gaat ze heen en weer lopen, ongeveer 10 meter steeds maar weer heen en weer... er zit nu een hele geul op die plek. (ze heeft vierdaagse denk ik wel 10 keer gelopen :) ).

Ik vind het wel jammer dat ze zo doet, maar zou zo gauw ook geen oplossing weten. Ik probeer al met voedingssupplementen wat rust er in te brengen, maar dat doet niet zo veel.

thuis doet ze het ook in haar stal, als er wat anders is (wat op het bedrijf waar we staan best regelmatig gebeurt, koeien binnen of buiten of kalfjes die geboren worden, of nieuwe buren etc.) In de stal gaat ze voor de muur heen en weer weven, dus een weefrek helpt dan niet. Thuis in de wei doet ze het niet.

Iemand tips of adviezen??
ze is gewoon een neuroot, daar ben ik op zich wel aan gewend, maar het is op zich wel jammer voor haar hoeven en gewrichten.
Paardje is een merrie van 18 jaar oud.

diergedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:59

Weven is stereotiep gedrag en dat is een reactie op chronische stress. Chronische stress ontstaat als het paard langdurig wordt blootgesteld aan omstandigheden die ze niet aankan. Het komt helaas! heel erg veel voor bij paarden die een groot deel van de dag op stal staan. Dat is zo onnatuurlijk voor een paard dat veel paarden er veel stress van ondervinden.

Het vervelende van stereotiep gedrag is dat als het paard het lang genoeg achter elkaar doet, de hersenen dopamine aanmaken waardoor het paard zich prettiger gaat voelen. Er kan een verslaving optreden aan die dopamine waardoor het stereotiep gedrag chronisch wordt.

In het begin doen paarden het alleen op een bepaalde prikkel, bijv. rond voertijd maar het kan zich zo sterk ontwikkelen dat het paard het overal gaat doen. Dan is het bijna niet meer te verhelpen.

Je paard geeft met het weven dus aan dat ze niet kan omgaan met de omstandigheden waarin ze leeft. Gelukkig doet ze het (nog) niet als ze in de wei staat!
Je kan je paard alleen maar helpen door de omstandigheden voor haar te verbeteren en hoe erger het gedrag is ingesleten, hoe radicaler die veranderingen zullen moeten zijn. Het beste voor je paard is om haar zoveel mogelijk in de wei te laten in het gezelschap van andere paarden. Moet ze toch op stal, houdt die tijd dan zo kort mogelijk en geef haar daar zoveel mogelijk hooi en liefst verdeeld over meerdere plaatsen op de stalvloer zodat ze tussen de porties kan switchen en zo haar natuurlijke gedrag kan vertonen.
Hoe minder contact een paard op stal kan hebben met andere paarden, hoe sneller stereotiep gedrag kan optreden. Je kan haar ook helpen met speelgoed zoals een activity bal en daar wat krachtvoer in.

Hopelijk heb je de mogelijkheid om wat voor haar te veranderen.
Veel succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:05

juval welke supplementen heb je al geprobeerd dan tegen de stress?
wat misschien een idee is om eens contact op te nemen met een acupuncturist voor paarden,die kunnen met dingen zoals dit soms hele goede resultaten bereiken.