Haflinger tussen de paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Haflinger tussen de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 10:46

Hallo!

Op dit moment wordt mijn zorg haf zadelmak gemaakt en ingereden. Uiteindelijk na flink wat lessen en goede training en dergelijke wil ik als we er allebei aan toe zijn, wedstrijden starten. Zowiezo dressuur bij de paarden, want ik ben ondertussen al 18. Maar springen(als hij het goed onder de knie heeft) wil ik ook met hem gaan doen, alleen springen tussen de paarden? een B parcour zou nog mogelijk zijn, maar op een gegeven moment heb je punten voor de L. Maar sgw bij de paarden is dat ook een mogelijkheid? Ik wil niet fulltime op springen gaan focussen, gewoon zo 1 keer in de 1/2 maand een springwedstrijdje en een oefenparcour en spring les natuurlijk.

Maar mijn vraag is? Wat doen jullie als je een haf hebt of niet en je bent 18 jaar of ouder? Aangezien je dan verplicht bent bij de paarden te rijden..

alvast bedankt!

gr. Susanne

Rianne_

Re: Haflinger tussen de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:49

Ik heb een Haflinger en ben 19 jaar. Zodra we wat vooruitgang boeken en het is financieel haalbaar, dan ben ik wel van plan haar gewoon te starten tussen de paarden. :) Springen doe ik dan weer niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:49

Tuurlijk kan je tussen de paarden :) Er lopen ontzettend veel haflingers tussen de paarden.

Hier op bokt rijd er iemand SGW tussen de paarden.

Ik rijd nu nog tussen de pony's (laatste jaar) en stap straks ook over naar de paarden

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 10:56

Dressuur weet ik dat ze tussen de paarden kunnen, daar ga ik ook zkers gebruik van maken met zijn gangen :P

Sgw zat ik ook al over na te denken, maar dan heb je toch een winstpunt in b springen nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:57

Ja dat klopt :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:07

Dit is geen rijtechnische vraag.
Verplaatst van RT-P naar WD-V.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:27

klopt, je moet een wp gehaald hebben met springen, maar dat mag ook met een ander paard (of pony) zijn geweest. Mss heb je die al. Maar als je met maar 1 paard officieel springt mag je altijd B blijven starten, en anders moet je eerst nog eens 40 winstpunten bij elkaar rijden voor je verplicht moet promoveren.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 16:33

Lielle schreef:
klopt, je moet een wp gehaald hebben met springen, maar dat mag ook met een ander paard (of pony) zijn geweest. Mss heb je die al. Maar als je met maar 1 paard officieel springt mag je altijd B blijven starten, en anders moet je eerst nog eens 40 winstpunten bij elkaar rijden voor je verplicht moet promoveren.

Oh 40 stuks, dan heb k nog wel even te gaan :) Ik ben nog nooit officieel gestart, alleen oefenwedstrijden gereden. Dus ik zal uiteindelijk ook startkaart aan moeten vragen n etc.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:00

Ik rij met mijn haflinger Z1 tussen de paarden :) Ken genoeg anderen die dressuur rijden met een haflinger tussen de paarden, als je je proefje netjes rijd, kom je heus wel aan je punten hoor!
Ze zijn bij de paarden niet per definitie strenger met jureren.

Springen.. tsja, de afstanden tussen de hindernissen staan natuurlijk wel op 'paardenmaat', daar zal je dan flink op moeten trainen. En je moet meteen een meter springen. Maar als je haflinger het kan, waarom niet?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:42

Je mag idd in het B-springen blijven, als je maar 1 startkaart in het springen hebt.
Wat betreft de afstanden zal het misschien wat moeilijk zijn om bij de paarden te springen, maar je kunt het natuurlijk gewoon proberen. Zorg dat je informeert hoe de parcoursen op een bepaalde wedstrijd staan, het kan qua hoogte nogal eens schelen van wedstrijd tot wedstrijd.
B sgw staat niet zo hoog, maar daar moet je haf wel een goed conditie voor hebben. Het kan natuurlijk gevaarlijk worden als hij tegen het einde van een cross heel moe is en dan gaat struikelen..

Gewoon beginnen met dressuren, daar moet je toch eerst je winstpunt in halen. Als dat lekker gaat kun je de rest ook proberen. Lekker de tijd voor nemen en zien hoe ver je komt!

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:53

Hee Susanne,
Wat leuk dat je misschien met je verzorghaf wedstrijden gaat rijden.

Zoals velen al zeggen, dressuur rijden tussen de paarden is geen enkel probleem. Als jij gewoon een nette proef rijd, vooral in de B en L1 moet je toch vooral zelf ook netjes zitten en figuren rijden. Dan kom je echt wel aan je punten.
Springen en sgw word wat lastiger. Het zijn dan vooral al de afstanden waar je op moet trainen, want een haf verschilt dan nogal in vergelijking met paarden.
Maar besef ook dat je wel met 1m moet beginnen. Ik weet niet hoe oud en ervaren je haf is?
Maar omdat je al spreekt over zadelmak maken en beleren, dan zal hij vast nog niet erg oud zijn. Bedenk dan wel goed dat B bij de paarden, 1m hoog, omgerekend naar de pony's toch vaak al klasse M springen is! Want de meeste haflingers zijn toch vaak D pony's.
Dit zou je dan volgens richtlijnen van de knhs pas mogen als je pony 5jaar is? Als ik het goed heb.

Maarja, als je pony het goed kan en er plezier in heeft en jij ook nog netjes mee komt. Dan zie ik het probleem niet ;)

Heel veel succes met oefenen en voorbereiden.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:56

Misschien een hint:
Er worden ook steeds meer haflingerwedstrijden gehouden door het hele land. En vaak ook wel met springen erbij. Hier kan je dan straks ook beginnen met springen.
Bij veel wedstrijden kun je dan vanaf 60/70cm springen en soms zelfs vanaf 40cm.
Ook cross en crosstrainingen komen steeds meer. Bijv Ermelo en Leusden hebben leuke crosstrainingen.

En natuurlijk oefenparcoursen! Dat is ook een goede manier om ervaring op te doen.
Succes ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:57

Ik dan wel geen haflinger maar een fjord.
Wij starten dressuur bij de paarden, maar springen starten we niet
officieel. Ik vind dat te hoog, ze beginnen daar met een meter
en een heel parcours vind ik dan te hoog. SGW bij paarden in de B is
volgens mij iets lager dan een meter, maar dat weet ik niet zeker?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:54

apollootje schreef:
Hee Susanne,
Wat leuk dat je misschien met je verzorghaf wedstrijden gaat rijden.

Zoals velen al zeggen, dressuur rijden tussen de paarden is geen enkel probleem. Als jij gewoon een nette proef rijd, vooral in de B en L1 moet je toch vooral zelf ook netjes zitten en figuren rijden. Dan kom je echt wel aan je punten.
Springen en sgw word wat lastiger. Het zijn dan vooral al de afstanden waar je op moet trainen, want een haf verschilt dan nogal in vergelijking met paarden.
Maar besef ook dat je wel met 1m moet beginnen. Ik weet niet hoe oud en ervaren je haf is?
Maar omdat je al spreekt over zadelmak maken en beleren, dan zal hij vast nog niet erg oud zijn. Bedenk dan wel goed dat B bij de paarden, 1m hoog, omgerekend naar de pony's toch vaak al klasse M springen is! Want de meeste haflingers zijn toch vaak D pony's.
Dit zou je dan volgens richtlijnen van de knhs pas mogen als je pony 5jaar is? Als ik het goed heb.

Maarja, als je pony het goed kan en er plezier in heeft en jij ook nog netjes mee komt. Dan zie ik het probleem niet ;)

Heel veel succes met oefenen en voorbereiden.

Nou Herma het zal je verbazen hoe oud meneer is ;) namelijk al 13 jaar :P

Hij wordt deze week ingereden door een meisje uit de omgeving en ik heb er vanavond op gezeten en super braaf, maar snapt nog niet alles :)

1 meter is inderdaad heel hoog om in 1 keer mee te beginnen, maar bedankt voor de tip over haflinger wedstrijden! Ook een goede manier om ervaring op te doen :D

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:59

Geloof het of niet!
Maar het schijnt te zijn dat Haflingers, fjorden en tinkers uitermate geschikt zijn voor de SGW door de koele karakters enz enz.
B tussen de paarden redt je ook wel hoor, als je zn galop zo verbeterd dat het wat ruimer wordt.
Ik zou er niet teveel over nadenken en maar lekker op onderzoek uit gaan. Misschien handig eerst BB te starten om te wennen aan de afstanden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:04

Hier op stal ook een Haflinger die M2 start tussen de paarden en na 2 wedstrijden ook alweer puntjes heeft.
Springen is denk ik toch wel een iets ander verhaal, alhoewel ze in de beginklasses wel mee zouden komen, Maar de m en Z worden wel erug hoog voor die korte beentjes!
Is er iemand die M springt tussen de paarden met een Haf op bokt??

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:54

Gewoon doen.
Het duurt (waarschijnlijk) wel even voordat je je punten heb voor het L springen. Lekker veel ervaring opdoen en kijken hoever je komt, mischien heb jke wel een springwonder je weet het nooit :))

B.t.w aerdenhout lisa start in het M1 :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:56

Maar, word de hoogte dan ook op jouw pony aangepast? Dus als jij met een D pony tussen de paarden van 1.60-1.70 start? Want als ik het goed heb, gebeurt dit wel bij de pony's, maar bij paarden niet.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 21:17

Juangi schreef:
Maar, word de hoogte dan ook op jouw pony aangepast? Dus als jij met een D pony tussen de paarden van 1.60-1.70 start? Want als ik het goed heb, gebeurt dit wel bij de pony's, maar bij paarden niet.

Ja maar ik mag niet springen bij de pony's ben 18 ;)

ellenjoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:17

met springen moet je alleen ff rekening houden met de galop passen tussen een dubbel en een lijntje!!
m
Suusje92 schreef:
Hallo!

Op dit moment wordt mijn zorg haf zadelmak gemaakt en ingereden. Uiteindelijk na flink wat lessen en goede training en dergelijke wil ik als we er allebei aan toe zijn, wedstrijden starten. Zowiezo dressuur bij de paarden, want ik ben ondertussen al 18. Maar springen(als hij het goed onder de knie heeft) wil ik ook met hem gaan doen, alleen springen tussen de paarden? een B parcour zou nog mogelijk zijn, maar op een gegeven moment heb je punten voor de L. Maar sgw bij de paarden is dat ook een mogelijkheid? Ik wil niet fulltime op springen gaan focussen, gewoon zo 1 keer in de 1/2 maand een springwedstrijdje en een oefenparcour en spring les natuurlijk.

Maar mijn vraag is? Wat doen jullie als je een haf hebt of niet en je bent 18 jaar of ouder? Aangezien je dan verplicht bent bij de paarden te rijden..

alvast bedankt!

gr. Susanne

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:06

Suusje92 schreef:
Juangi schreef:

Ja maar ik mag niet springen bij de pony's ben 18 ;)

Nee, oke dat snap ik. Maar ik bedoelde eigenlijk als je tussen de paarden start. Of de hoogte dan nogsteeds aan jouw pony worden aangepast.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:02

Nee, bij de paarden hebben ze alles gewoon op paardenmaten.
Pony`s redden zich prima hiermee in het B & L

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 18:09

Aieshja schreef:
Nee, bij de paarden hebben ze alles gewoon op paardenmaten.
Pony`s redden zich prima hiermee in het B & L

Het voordeel is is dat hij echt een e-pony is, hij's aardig groot voor een haflinger :)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:17

Ja daarom,
mijn E pony ( 156,5 ingemeten :P ) start ik nu in het L,
maar ik mag Z tussen de paarden.
Gewoon zorgen dat wanneer je paard een kleine galop heeft dat je de galop verbeterd. Alles kan getraind worden!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 18:22

Aieshja schreef:
Ja daarom,
mijn E pony ( 156,5 ingemeten :P ) start ik nu in het L,
maar ik mag Z tussen de paarden.
Gewoon zorgen dat wanneer je paard een kleine galop heeft dat je de galop verbeterd. Alles kan getraind worden!

Galop wordt bij ons het allegrootste trainingspunt, hij kan het namelijk niet.. net een lompe koe die bokt.. :o