Mijn 2 Jarige merrie is happerig wat kan ik daar aan doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Mijn 2 Jarige merrie is happerig wat kan ik daar aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 15:20

Hallo,
Ik heb een 2 jarige merrie die heel erg happerig is.
Je kan haar niet eens normaal aaien want dan begint ze al te happen. Ze bedoeld het niet gemeen maar meer omdat ze gewoon wat lekkers
wilt. Maar het is erg vervelend en weet niet echt hoe ik dat kan afleren. Een tikje geven helpt niet ze blijft gewoon doorgaan, geen snoepjes uit de hand geven helpt ook niet.
Heeft misschien iemand goede tips?

Veroniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:19

hmm met onze jaarling beet ik altijd terug ? :o en nubijt hij nooit meer ?:p ,klinkt niet fris maar het helpt wel te minste bij mij dan.

Almeetje

Re: Mijn 2 Jarige merrie is happerig wat kan ik daar aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:22

Ik zou voorlopig geen snoepjes meer geven en haar echt consequent aanpakken, idd terugbijten door in haar vel te pitsen. Werkt meestal wel.
Als ze dan ophoudt belonen he ;)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:49

Veel geduld hebben en heel consequent zijn.
Geen snoepjes uit de hand voeren kan al helpen, maar als je dat voorheen wel deed (kan ik dat opmaken uit je bericht?) kan dat best even duren. Ze zoekt nu het snoepje, krijgt het niet en gaat gewoon harder zoeken.
Ik zou resoluut haar hoofd steeds wegduwen zodra ze een hapje probeert te nemen, met een duidelijk 'nee' of 'foei' erbij.
Wat ook kan helpen is op het moment dat ze in je arm wilt happen, je elleboog 'wapperen' zodat ze daar tegenaan botst, ook met een 'nee' of 'foei' erbij. Dat is niet prettig voor haar, maar het is ook geen direct straffen in de zin van slaan.

Als het kwartje valt, is alleen nee of foei (of wat je dan ook gebruikt) al snel heel duidelijk.

En belangrijk inderdaad, vooral belonen als ze het wel goed doet.
Let erop dat je direct reageert als ze het doet. Niet 10 seconden later boos op haar worden, niet 10 seconden later nog steeds boos op haar zijn, niet de ene keer toestaan en de andere keer niet en altijd direct ontspannen en de 'straf' weghalen zodra ze geen hapjes meer wil nemen.

Bentley26

Re: Mijn 2 Jarige merrie is happerig wat kan ik daar aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:55

Heeey Sammy!

Je paardje ziet er goed hoor! (ik ben van Bentley, die kruising friesfjord) Zou het niet komen omdat ze misschien hengstig is? Want ze is echt super braaf nu met uit land halen. :D Misschien stemcommando gaan gebruiken als straf?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 00:13

Hoii Bedankt voor jullie tips, ik ben zowiezo al echt consequent bezig, en geef haar geen snoepjes uit de hand meer heb ik idd wel gedaan beetje te veel :o en nu echt spijt van!, maar ik denk dat ik idd maar even moet volhouden ja! Enne terug bijten wel een goed idee maar ze verhaart een beetje en dat vind ik niet zo lkkr :P
Laatst bijgewerkt door Sammy_xxs op 13-06-10 00:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 00:16

Bentley26 schreef:
Heeey Sammy!

Je paardje ziet er goed hoor! (ik ben van Bentley, die kruising friesfjord) Zou het niet komen omdat ze misschien hengstig is? Want ze is echt super braaf nu met uit land halen. :D Misschien stemcommando gaan gebruiken als straf?

Dank je wel hoor! En zi is verder idd heel braaf ja gelukkig hihih! heeft het allemaal heel snel opgepakt :D En dat ze hengstig is, is het niet denk ik want voor derest is ze heel lief ;) Maar ben ook aan t oefen met stem commando...helpt ook wel ;)