De verwachte stokmaat van mijn paardje ligt boven in de 160, wellicht begin 170. Hij is nu kleine 1.60 (januarie was die 1.60 met z'n 1,5 jaar).
Nu kan ik een hele mooie gloed nieuwe vliegendeken van maat 195 overnemen. Voor een schappelijke prijs. Nu gaat die dus volgend voorjaar onder het zadel, en mede daarom vind ik het ook wel handig als de vliegendeken ook nog OVER het zadel kan bij het uitstappen bv. Hij moet dus zeker niet aan de kleine/maar kan net kant zijn.
Nee, hij staat nu gewoon zonder dekens e.d. in de opfok!
Moet ik dan toch voor de 195 gaan, of voor een 205?
In m'n profiel kun je toppics vinden van foto's, waar zijn bouw ook deels te zien is.
Het is voor mij echt onbekend terein, en ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar daar wordt ik niet wijzer uit. Stel deze vraag dus gelieve persoonlijk. Alvast bedankt!
Dat snap ik! Het gaat mij er ook meer om wat de ervaring is van mensen. Daarbij groeit ik nu ook natuurlijk nog, maar hij zou niet bv. ineens de bouw van een trekpaard krijgen of die van een smal arabiertje bv. Mede doordat ie nog groeit kan ik nu wel gaan meten, maar ik kan niet in de toekomst meten.
Dus het zijn meer ervaringen van mensen en hun advies waar ik erg benieuwd naar ben! Heb ook in mijn omgeving onderhand gevraagd, en de een zegt 195 moet passen, maar juist als je hem liever wat groter wil i.v.m. zadel die eronder kan etc. zou ik ja voor 205 gaan. Iemand anders zegt weer ja 205 100%, en weer iemand anders 195, 100%
Wat raden jullie aan? Zijn hier vast wel mensen die fokken, meerdere paarden hebben, jong of oud, die wellicht een vergelijking kunnen maken of er een goed oog op hebben etc. etc.
josie
Geplaatst: 15-06-10 20:57
Dat is wel een lastige want het ene paard groeid sneller dan een ander. Bij twijfel over de maat van je paarden/pony deken, dan graag altijd even meten: 1= stokmaat 2 = midden voorborst tot en met mideen van de billen - 10 cm = onderlengte voor een buitendeken, niet iedereen trekt die 10 cm er af, dat is je eigen keuze. 3 = voorkant schoft en eindig op bilhoogte (is ca 10 cm verder dan de staartinplant). Deze 3 maten samen geven een beeld voor je dekenmaat.
Je kunt hier dan wel mee zien welke maat hij nu al nodig zou hebben en je weet misschien wel welke ouders je paard heeft, op basis daarvan kun je ook wel iets zeggen over de verwachtingen van jouw paard, gezien zijn huidige bouw.
Succes met je keuze en ik hoop dat je nog meer adviezen zult krijgen.
Meestal voor een paard van 160-165 is deken maat 195 goed. Al was mijn merrie een uitzondering en groeide ook nog. Ik heb nu ze 1.68 is een deken maat van 205. Ze is niet extreem breed gebouwd oid
Hij was in januarie als 1,5 jarige 1.60 hè.. Ik wil een vliegendeken voor volgend jaar als die onder het zadel is.. Dus een goede 3 jarige, en dus 1,5 jaar verder.
Ga er maar van uit dat ie nog behoorlijk gaat groeien. Ik kocht mijn merrie op 4.5 jarige leeftijd en na een half jaar is zij alsnog 4 cm gegeroeid. Zij zat eerst op dekenmaat 195, nu dus op 205. Aangezien deze deken pas over 1.5 jaar wordt gebruikt, denk ik, 205. Zeker weten kan niemand nog
Mijn paard van 1.69 heeft maat 195 op en past vrijwel in alle dekens in die maat Marinke, je kan het deken toch gewoon kopen en evt. later weer verkopen?
_Marinke_
Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-10 14:01
taverno schreef:
Waarom wacht je niet een poosje. Er komen vast wel meer dekens langs voor een schappelijke prijs tegen de tijd dat hij een deken op hoeft.
Mijn paard is 1.62 en heeft een 185 op.
Dit is een buitenkansje haha!
Kyarahh
Geplaatst: 20-06-10 11:15
heb je hier misschien iets aan?
josie
Geplaatst: 23-06-10 16:44
Een regendeken, deze is ongevoerd, dus geen vulling, maar wel waterdicht en ademend. Maar dit heeft niet echt iets te maken met dit topic van TS.
Nibbit
Geplaatst: 23-06-10 16:47
taverno schreef:
Waarom wacht je niet een poosje. Er komen vast wel meer dekens langs voor een schappelijke prijs tegen de tijd dat hij een deken op hoeft.
Vind ik eigenlijk ook Er zij alle dagen dekens te koop en ook goedkope
Tigra_
Geplaatst: 23-06-10 20:19
Denk dat een 205 beter zou zijn zeker als je hem straks over het zadel gaat doen. Als het goed is gaat je paard nog de hoogte in en straks als die onder het zadel is ook de breedte in dus dan denk ik dat 195 te krap wordt zeker gezien je hem over het zadel wil doen.