Sassol schreef:De join-up zou ik niet aan beginnen. Iedereen schijnt er wel iets van te weten of het je uit te kunnen leggen terwijl er echt bar weinig mensen zijn die dan ook een daadwerkelijke, goed uitgevoerde join-up kunnen.
Dat heb ik inderdaad ook gelezen. Schijnt dat men dat ook maar 2 of 3 keer in een paardenleven mag uitvoeren en dan nog alleen door iemand die heel goed weet wat hij/zij doet.
Aangezien Ts niet meer gereageerd heeft zal ik zelf even reageren op jullie reacties.
Sassol schreef:Kan het niet zijn dat jij zelf misschien nog nerveus bent? Paarden zijn enorme spiegels hè;)
Heb niet het idee dat Ts nerveus is bij het paard, echter is het natuurlijk wel zo als paard ervandoor gaat met touw en al, dat je dan ietwat terughoudender reageert. oefening word hervat maar aangepast, zodat het paard weg rennen niet gaat associëren om onder het "werk" uit te komen. Dus Ts laat zich dan niet intimideren door zijn actie. Neemt niet weg dat je dan uiteraard ietwat nerveuzer bent juist omdat je weet dat het paard alles op alles kan zetten om ervandoor te gaan.
Snor schreef:Probeer situaties waarin jij en/of hij nerveus worden te mijden, maar pik het absoluut niet als hij toch incidenteel naar je trapt of bokt: groot maken, met een lage stem een schreeuw geven, evt een tik verkope
Ts heeft laatst haar paardje geborsteld ging op zicht goed, hij was nog erg nerveus en kon maar niet stilstaan. Uiteindelijk heb ik met Ts samen het paardje bezig gehouden, hij is erg alert op zijn omgeving en alles wat er om hem heen gebeurt alleen weinig ogen en oren naar Ts die hem staat te borstelen. Uiteindelijk tip gegeven om iets uit te vinden bij het paard wat hij heerlijk vind waardoor alle aandacht naar hem toegaat zodat hij ook zijn aandacht naar haar heeft. Uiteindelijk heb ik hem gemasseerd op zijn manen en schoft en ach wat trok ie toch een snoetje. Ts, had hem nog nooit zo'n gezichtsuitdrukking zien geven maar blijkbaar vond ie het heerlijk en had alle aandacht voor de masseur.
Ik geloof best dat als Ts tijd steekt in haar paard en veel geduld met hem heeft dat het allemaal wel goed komt, het enige wat vaak moeilijk is, zijn de dieren proberen te begrijpen, en eenmaal begrip is het gemakkelijker om met het dier om te gaan.