Paard valt in slaap tijdens het poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chacho

Paard valt in slaap tijdens het poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:54

:z Heb een Engels volbloed en het gebeurd heel vaak dat als ik hem uit stal haal en vastzet om hem klaar te maken hij gewoon letterlijk en figuurlijk in slaap valt. Hij hangt laag met zijn hoofd en ogen dicht en helemaal van de wereld. Probeer te knippen met mijn vingers om hem wakker te houden wat niet altijd lukt. Heb al één keer gehad dat ie spontaan wakker werd en toen schoot ie met zijn hoofd omhoog en begon luid te hinneken, de andere keer toen ik de singel aantrok werd ie wakker en trok hij zijn halster kapot want hij sprong naar achter. Hij is 15 jaar en werkt perfect maar dat slapen vind ik een fenomeen, nog nooit meegemaakt. Iemand een idee?

Anoniem

Re: Paard valt in slaap tijdens het poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:58

Die van mij staat tijdens het poetsen wel met het koppie naar beneden, ogen half dicht en een centenbak, ook schacht hij uit. Pure ontspanning, maar echt slapen doet ie niet.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:27

Het lijkt erop dat hij zich volkomen ontspant tijdens het poetsen. Dat is op zich geen slechte zaak. Alleen die extreme schrikreactie als hij opeens wakker wordt is natuurlijk niet zo fijn. Kun je 'm voorzichtig wakker maken, bijvoorbeeld met klopjes op de hals of krabbelen op de schoft?

chacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 10:39

Hij valt echt in slaap, zijn ogen zijn dicht, klopjes tegen de neus en knippen met je vingers. Als je er niet snel bij bent is ie weg en heb je kans op een schrikreactie als ie weer bij is.....

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:34

Hij heeft dan wel veel vertrouwen in jou als hij bij je durft te slapen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:47

heb je al eens een baaltje hooi voor hem gelegd? misschien dat ie wakker blijft als ie wat te knabbelen heeft

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:49

Mijn paardje valt tijdens het poesten ook bijna in slaap, is een goed teken lijkt me betekend dat die je goed vertrouwt enzo. :)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:58

ik vind het eigenlijk wel schattig.. :D
zie het inderdaad als een teken van vertrouwen

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:08

hahaha deed die van mij dat ook maar!!! :+
Ik zou gewoon als hij slaapt het halstertouw los maken, kan hij m ook niet slopen.
En misschien iets rustiger aansingelen zodat hij niet zo hoeft te schrikken.
hihi misschien dat hij van de geur van een wortel wakker word?
Of misschien zachtjes met je voet op de grond stampen en dat steeds ietsje harder doen tot hij een reactie geeft?
Je hebt ook van die hinnik toontjes voor je telefoon, die doet het altijd goed bij mijn merrie :D

ik weet wel dat ik daar juist van zou genieten, heel soms lukt het met mijn merrie ook....heerlijk

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:04

nou die vertrouwt jou heel goed zou denk ook gewoon een baal hooi neerleggen dan heeft ze wat te knabbelen. het is opzich wel leuk dat ze slaapt tijdens het poetsen. maar je moet natuurlijk ook niet hebben dat ze zo erg schrikt dat ze steigert ofzo en haar hoofd stoot of op hol slaat. miss klink ik nu wat overdreven maar ik zou daar bang voor zijn.

je zou haar idd ElsB al zegt gewoon heel rustig wakker kunnen maken.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:38

Mijn vezorgpaard die ik sinds 2,5 jaar vezorg, heeft dit ook. Ik heb soms dat hij nog maar net 2 minuten vast staat en dan begint hij al. Alleen staat hij nooit stil, maar zakt hij steeds door zijn benen en waggeld wat heen en weer en heb het al een keer gehad dat hij echt door zijn voorbenen zakte :=

Om een idee te geven hoe het dan eruit ziet: http://s7.photobucket.com/albums/y281/o ... endeol.flv

Het eerste half jaar dat ik hem verzorgde had ik hier helemaal geen last van. Toen was hij gewoon altijd wakker met het poetsen en op een gegeven moment stond hij een keer te dutten en zakte hij hij zo door zijn voorbenen, wist dus niet wat ik meemaakte en dacht op zijn minst dat hij het loodje legde := Daarna nog een aantal keer gehad en ook een paar keer dat hij wakker schrok.

Zodra ik nu merk dat hij zwaarder begint te ademen, dan draai ik hem om op de poetsplaats en desnoods doe ik dat een aantal keer onder het poetsen. Helpt dit niet, dan pak ik een paardensnoepje en dan op zo'n manier dat hij het goed hoort en gelijk doorheeft dat er wat lekkers aankomt en ik dus zijn aandacht heb. Heb ik geen snoepjes in de buurt, dan pak ik een klein beetje biks of muesli uit de voertonnen of ik ritsel wat met een plastic zakje :) Tot nu toe helpt dit wel

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:21

_Cassandra_ schreef:
Mijn vezorgpaard die ik sinds 2,5 jaar vezorg, heeft dit ook. Ik heb soms dat hij nog maar net 2 minuten vast staat en dan begint hij al. Alleen staat hij nooit stil, maar zakt hij steeds door zijn benen en waggeld wat heen en weer en heb het al een keer gehad dat hij echt door zijn voorbenen zakte :=

Om een idee te geven hoe het dan eruit ziet: http://s7.photobucket.com/albums/y281/o ... endeol.flv

Het eerste half jaar dat ik hem verzorgde had ik hier helemaal geen last van. Toen was hij gewoon altijd wakker met het poetsen en op een gegeven moment stond hij een keer te dutten en zakte hij hij zo door zijn voorbenen, wist dus niet wat ik meemaakte en dacht op zijn minst dat hij het loodje legde := Daarna nog een aantal keer gehad en ook een paar keer dat hij wakker schrok.

Zodra ik nu merk dat hij zwaarder begint te ademen, dan draai ik hem om op de poetsplaats en desnoods doe ik dat een aantal keer onder het poetsen. Helpt dit niet, dan pak ik een paardensnoepje en dan op zo'n manier dat hij het goed hoort en gelijk doorheeft dat er wat lekkers aankomt en ik dus zijn aandacht heb. Heb ik geen snoepjes in de buurt, dan pak ik een klein beetje biks of muesli uit de voertonnen of ik ritsel wat met een plastic zakje :) Tot nu toe helpt dit wel

zo dat ziet er heel apart uit ,
tjah er bestaat wel zoiets als een slaapstoornis bij paarden.
ik zeg niet dat dit zo is bij jullie paarden hoor , ik heb hier geen ervaring mee.

http://www.keerhoeve.nl/index.php/paard ... ende-paard

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:27

Ik heb hier een Ierse Hunter van 1.83 staan en zodra je die poetst of zelfs maar kriebelt valt hij ook in slaap, valt zó op z'n knieën. Ik moet hem dus ook echt wakker houden.

Ik weet niet of het normaal is, vind het soms wél gevaarlijk.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:24

Aan de ene kant een fijn teken dat het paard zo bij je kan ontspannen, maar aan de andere kant ook een beetje lastig :P Ik zou inderdaad eens kijken of hij wel wakker blijft als hij wat hooi heeft om zich mee bezig te houden want die schrikreactie is voor jou en je paard natuurlijk geen geweldig einde van een ontspannen poetsbeurt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 03:18

voor de gene met het paardje dat omvalt, dit is niet grappig. Paard kan epilepsie hebben of last van Ataxie.

Op m'n oude werk hadden we een fries die dit ook deed, deze viel echt letterlijk in slaap en bleek een tumor in z'n hoofd te hebben wat zorgde voor ataxie en moest afgemaakt worden.

Ik zou er de veearts bij halen om hem na te laten kijken hiervoor.

Turbolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:50

Idd.^^.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:57

daffie1986: Zodra hij in de wei, paddock, uitloop of stal staat te dutten, zonder dat we met hem bezig zijn dan blijft hij gewoon stil staan. Dus hij vertoont het alleen onder het poetsen en dat al ruim 11 jaar en al een aantal keer grondig gecontroleerd, dus niks om ons zorgen over te maken.

ILoveAmber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:20

Betekent denk ik dat hij het poetsen fijn vindt.
maar het is inderdaad wel vervelend.
misschien kun je het aan een ervaren iemand vragen?
Succes!