Schrikken ofzo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veroniekje

Schrikken ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:16

Hallo,

ik Rij een Friese hengst van 6
en aan de hand is hij verder braaf,
als je hem vast zet ook,
maar als ik eventjes iets ga pakken dan probeert hij zijn eigen los te trekken doormiddel van stijgeren of hangen.
afentoe doet hij het ook als ik er gewoon bij sta.

met het hoofdstel AF doen doet hij dit ook maar vaak trekt hij dan wel alles los,
hij heeft al 3 touwen kapot getrokken en een halster,
met het aan doen van het hoofdstel heeft hij nergends last van.
ik vond het best raar.
want als je achter zijn oren wilt aaien maakt dat niks uit voor hem

mvg. veroniek

ps. ik weet niet of dit hier goedstaat ,

Seltje

Re: Schrikken ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:22

Ik herken het probleem maar bij mijn paard weet ik de oorzaak, hij stond ooit ergens vast, en toen kwam er een auto superdicht en superhard voorbij gereden, en hij verschoot zich toen rot, maar in plaats dat het touw toen knapte, ging de omheining waar hij aan stond mee uit de grond en heeft hij een balk op zijn neus gehad. Sindsdien is het nog onmogelijk om hem nog rustig vast te zetten.
Maar met wat vertrouwen opbouwen en rustig aan doen kan ik hem al aan een superlang touw vastzetten dat ik weef tussen de tralies, als hij dan echt gaat hangen gaat het touw gewoon los, maar als hij maar een beetje trekt blijft het toch gewoon vast, en dat gaat nu heel goed.

gewoon veel vertrouwen opbouwen in jou en stapje voor stapje
Vee succes

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:25

Rustig opbouwen.. met lang touw doetie t dan ook?
als je wegloopt zou je denken dat het verlating is wat hij niet accepteerd maar als je erbij staat?
is hij al sinds klein bij jouw?
misschien iets minder leuks ervaren met het vaststaan?
misschien zit het hoofdstel toch ergens anders niet lekker.. misschien een ander hoofdstel eens proberen?

Veroniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:27

Seltje schreef:
Ik herken het probleem maar bij mijn paard weet ik de oorzaak, hij stond ooit ergens vast, en toen kwam er een auto superdicht en superhard voorbij gereden, en hij verschoot zich toen rot, maar in plaats dat het touw toen knapte, ging de omheining waar hij aan stond mee uit de grond en heeft hij een balk op zijn neus gehad. Sindsdien is het nog onmogelijk om hem nog rustig vast te zetten.
Maar met wat vertrouwen opbouwen en rustig aan doen kan ik hem al aan een superlang touw vastzetten dat ik weef tussen de tralies, als hij dan echt gaat hangen gaat het touw gewoon los, maar als hij maar een beetje trekt blijft het toch gewoon vast, en dat gaat nu heel goed.

gewoon veel vertrouwen opbouwen in jou en stapje voor stapje
Vee succes

ja bij mij is het een gesloten terrein, waar geen auto's komen,
dus hoe hij er aan komt vraag ik me af haha,

Veroniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:30

amber2202 schreef:
Rustig opbouwen.. met lang touw doetie t dan ook?
als je wegloopt zou je denken dat het verlating is wat hij niet accepteerd maar als je erbij staat?
is hij al sinds klein bij jouw?
misschien iets minder leuks ervaren met het vaststaan?
misschien zit het hoofdstel toch ergens anders niet lekker.. misschien een ander hoofdstel eens proberen?

hij gaat indd omhoog als ik de stal in loop.
hij staat ook aan het hek vollop te roepen als ik weg fiets.
dus het zou kunnen datie verlatingsangst heeft.
Ja het zou kunnen dat zijn verleden minder is. ik weet ook niet veel van het paard zijn verleden.
hij komt van een handelaar die wij vrij goed kennen.
ik weet wel dat hij daar bijna dag in dag uit op een stal gestaan heeft.
en maarsoms gereden is.
ja ik heb al 2 totaal verschillende geprobeert
maar tog blijft hij het doen , ik dacht laatst dat mischien zijn voorpluk gevoelig was. zou dat ook kunnen ?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:37

Ik verplaats dit topic van MD naar OPG.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:43

Het schijnt heel moeilijk te zijn om dit af te leren; zelfs deskundigen slagen er meestal niet helemaal in. Tegelijkertijd is het een serieus probleem, want een paard kan zichzelf heel ernstig blesseren als hij gaat hangen; ik ken iemand waarvan het paard zijn halsspieren finaal doorgescheurd had met hangen; ze hebben dit dier moeten laten inslapen.
Als je paard alleen gaat hangen als je wegloopt, is de oplossing 'simpel': je paard niet alleen laten. Zorg gewoon dat je alle spullen die je nodig hebt klaar hebt staan voor je je paard haalt.
Bij ons op de manege is ook een paard dat gaat hangen als hij wordt vastgezet. De eigenaars hebben hem geleerd om stil te staan tijdens het poetsen en zadelen, zonder dat hij vast staat. Hij heeft het halstertouw gewoon op z'n hals liggen en blijft netjes stilstaan. Ook zij moeten vooralf alle spullen die ze nodig hebben klaar zetten, want je kunt een paard dat niet vast staat uiteraard niet alleen laten.
Als je paard zonder touw niet stil wil staan, kun je overwegen om in plaats van een normaal halstertouw een lange(re) lijn te gebruiken. Knoop de lijn niet vast, maar laat hem los door de vastzetring lopen en houd het uiteinde in je hand tijdens het poetsen en zadelen. Als je paard dan stijgert kun je de lijn laten vieren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:49

Ik zou het paard idd ook niet meer vastzetten om blessures te vermijden. Ze trekken zichzelf gewoon stuk op die manier.

Thuis heb ik een poetsplaats waar ik en elastiek kan vastmaken van muur tot muur ruim achter de kont van het paard. Hierdoor zullen de paarden niet gaan hangen.
Gelukkig heb ik die niet meer nodig omdat mijn huidige paarden wel braaf kunnen vaststaan.

Veroniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 17:41

ja ik wil blessures vermijden. ik ga met de eigenaar van het paard overleggen wat er moet gebeuren. anders ga ik gewoon opzoek naar veilige manieren om mijn paard vast te zetten. en we gaan opzoek naar de oorzaak van dit probleem.
het is gewoon heel vervelend want ik ben bang dat hij zijn eigen nog is kapot trekt.