Geen kuddegevoel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Geen kuddegevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 20:16

Hey!
Hier ergens beneden staat er inderdaad een gelijkaardig onderwerp open, heb hem ook helemaal doorgelezen. Maar jammer genoeg geeft het geen antwoord op mijn vraag..

Thuis staan er 2 pony's en een paardje. De pony ruin en paardje ruin zijn van mij en die zet ik dan ook soms samen op de wei, zodat paardje ruin niet altijd alleen moet staan. (normaal staan de 2 pony's samen; merrie en ruin) Maar, nu mijn probleem:
Mijn paardje ruin valt mijn pony ruin aan zonder enige verklaarbare reden. Ze staan ieder in de uiteinde van het stukje grond (is niet zo heel groot, maar in de grote weide van 30are is het identiek hetzelfde) en plots zonder aanleiding vliegt paardje met mond open en ontblootte tanden naar pony ruin. Pony ruin vlucht, maar loopt soms in de val. Er zijn nog nooit echt fatale klappen gevallen, waar ik wel voor vrees.
Voor de rest kunnen ze het alle 2 goed met elkaar vinden, is paardje lief de grootste teddy van heel het land, doet geen vlieg kwaad en zou nooit stampen. Pony ruin is de onderdaanigste pony die ik heb gekend, slim is hij genoeg om uit Paardje zijn buurt te blijven.

Nu, ik wil dat deze "vete" wordt opgelost zodat ik ze binnenkort alle 3 samen kan zetten op de grote weide en de kleine weide houden voor als het eventjes droog is op een natte dag. Maar mijn probleem is dus dat die merrie ook erg dominant is tegenover andere.. Pony ruin en merrie komen enorm goed overeen, ze zijn onafscheidelijk. Maar ik wil niet weten wat er gebeurt als ik paardje derbij zet.
Ze doen zo, aan de stal al vies naar elkaar. Maar als ik ze met Paardje aan de wei kom begroeten met paardje is ze rustig en lief, Paardje is ook rustig en lief.

Groot dilemma, wie helpt mij mijn paardje maniere bijbrenge?

tamary

Re: Geen kuddegevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:11

2 ruinen en 1 merrie gaat zelden goed. 2e ruin is concurrentie en moet dus van ruin 1 weg. Deze 3 bij elkaar zetten gaat daarom niet lukken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:25

tamary schreef:
2 ruinen en 1 merrie gaat zelden goed. 2e ruin is concurrentie en moet dus van ruin 1 weg. Deze 3 bij elkaar zetten gaat daarom niet lukken.

Dat is het eerste wat ik daarover hoor.
Hier hebben de ruinen eerst altijd met 1 merrie gestaan. 4 ruinen en 1 merrie. Geen enkel paard dat er moeite mee gehad heeft.
Zeg niet dat het niet zo is maar dat het zelden is lijkt me sterk.

Goed buiten dat zou ik er eerst een draadje tussen zetten zodat ze elkaar leren kennen en daarna na een paar weken als het goed gaat samen zetten. Wel erbij blijven en zorgen dat als het nodig is je direct kan ingrijpen.

tamary

Re: Geen kuddegevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:42

merrie en ruin vormden al samen een kudde voordat de 2e ruin erbij kwam. Niet de eerste keer dat ik dan de 1e ruin zie jagen op de 2e.

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:50

tamary schreef:
merrie en ruin vormden al samen een kudde voordat de 2e ruin erbij kwam. Niet de eerste keer dat ik dan de 1e ruin zie jagen op de 2e.

Het is ruin 2 (die er dus tweedes bij kwam) die jaagt op ruin 1 (die er al was) .. :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 06:17

ik denk dat die kleine wei gewoon te klein is voor hun samen??
elk paard heeft zijn eigen ruimte nodig en dat paard vind het blijkbaar niet leuk als de ander in zijn ruimte komt en jaagt hij hem weg.
denk dat je dus op de grote wei meer succes hebt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 06:55

kan zijn dat het ene paard die andere gewoon niet moet?
Kan ook zijn omdat het een oneven aantal is! Vrijwel ieder paard heeft een "maatje"nodig, met een aantal van drie word dat moeilijk.
1 merrie met 2 ruinen hoeft geen probleem te zijn!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 12:10

ellepel schreef:
ik denk dat die kleine wei gewoon te klein is voor hun samen??
elk paard heeft zijn eigen ruimte nodig en dat paard vind het blijkbaar niet leuk als de ander in zijn ruimte komt en jaagt hij hem weg.
denk dat je dus op de grote wei meer succes hebt

Op de grote wei is het identiek hetzelfde ;)
En zoals ik al zei, ze staan nooit met hun 3 samen. Het zijn ofwel de 2 ruinen samen, ofwel de 2 pony's.
Het is de bedoeling om ze binnen een aantal maanden alle 3 samen te zetten op de grote weide.
Nu staat hij dus alleen op de kleine weide en staan de 2 pony's op de grote weide.

Zou ik Kikker (pony) bij Tik (paard) zetten op de grote weide, dan heeft hij dus van die uitvlieg momenten.
Ga ik ze daar van de weide halen moet ik zien dat ik eerst Tik vast heb en dan moet ik hopen dat Kikker durft afkomen,
want ookal doet Tik niks, hij heeft Kikker zo hard opgejaagd dat hij er niet in de buurt durft komen.

En ik denk dus dat als ik Belleke erbij ga zetten, dat het een gevecht wordt.

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:49

Anderzijds, Belleke is een dominante merrie hé? Misschien dat Belleke de pony ruin (Kikker) wel gaat verdedigen, en dus Tik en Belleke even ruzie gaan maken, maar zodra uitgemaakt is wie de baas is ze wel kalmeren... Of Tik moest winnen van Belleke en ze beiden terroriseren?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 18:11

JusticeWH schreef:
Anderzijds, Belleke is een dominante merrie hé? Misschien dat Belleke de pony ruin (Kikker) wel gaat verdedigen, en dus Tik en Belleke even ruzie gaan maken, maar zodra uitgemaakt is wie de baas is ze wel kalmeren... Of Tik moest winnen van Belleke en ze beiden terroriseren?

Ik gok het laatste, of fatale klappen..