Lusteloos.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovebinache

Lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 17:47

Hey bokkers!

Ik heb al een aantal wedstrijden gereden met andere paarden en die waren altijd net zo actief/sloom als op stal, maar met mijn eigen merrie - die ongelooflijk actief is en lekker vooruit te rijden - nog maar twee keer. Die twee keer heb ik gemerkt dat ze zich net een beetje 'afsluit', ze schrikt van niets (en daar ben ik enorm blij mee, het is niet echt zo'n schrikkertje maar toch), maar is ook niet actief en lijkt er niet echt zin in te hebben (tot ik de eerste hindernis overga) maar bij de dressuur kost het me punten omdat ze lusteloos lijkt. Alsof ze helemaal geen karakter meer heeft en dat is natuurlijk leuk, als je als jury kan zien dat de karakters van paard en ruiter samen gaan in hun proef.
Heeft iemand van jullie dit ook en heeft dit al dan niet kunnen oplossen?
Wie heeft er tips?

Dankje!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:53

Schrikt ze niet, of schrikt ze wel maar van niets noemenswaardigs?

Verder moet je even uitproberen wat je het beste de dag voor de wedstrijd kunt doen, rijden, longeren, of misschien is ze wel frisser al je haar die dag vrij geeft...dat kan je gewoon uitproberen.
Ook in je losrijtijd kun je gaan schakelen. Ik weet niet hoe lang je nu rijd, ik rijd ook dressuur met een vrij flegmatiek (hihi zeg maar gewoon lui) paard. En ik zit er niet langer dan 3 combi's voor me op. Dan gebruik ik 1 combinatie ongeveer om te stappen (5-7 min), de volgende om te draven en te galopperen in een lage lijn. Dan gaf ik even lange teugel, en vervolgens pakte ik hem op, paar overgangen rijden en starten.

Verder omdat je zelf al zegt dat ze zich afsluit, zou het ook kunnen dat ze het toch juist wel wat spannend vind allemaal. In dat geval is het enige wat je kan doen regelmatig gaan, het vooral leuk maken (lekker tutten, goed belonen, zelf netjes rijden) En dan zou het over een tijdje vanzelf beter moeten worden.

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 18:01

_Esther_87_ schreef:
Schrikt ze niet, of schrikt ze wel maar van niets noemenswaardigs?

Verder moet je even uitproberen wat je het beste de dag voor de wedstrijd kunt doen, rijden, longeren, of misschien is ze wel frisser al je haar die dag vrij geeft...dat kan je gewoon uitproberen.
Ook in je losrijtijd kun je gaan schakelen. Ik weet niet hoe lang je nu rijd, ik rijd ook dressuur met een vrij flegmatiek (hihi zeg maar gewoon lui) paard. En ik zit er niet langer dan 3 combi's voor me op. Dan gebruik ik 1 combinatie ongeveer om te stappen (5-7 min), de volgende om te draven en te galopperen in een lage lijn. Dan gaf ik even lange teugel, en vervolgens pakte ik hem op, paar overgangen rijden en starten.

Verder omdat je zelf al zegt dat ze zich afsluit, zou het ook kunnen dat ze het toch juist wel wat spannend vind allemaal. In dat geval is het enige wat je kan doen regelmatig gaan, het vooral leuk maken (lekker tutten, goed belonen, zelf netjes rijden) En dan zou het over een tijdje vanzelf beter moeten worden.

Ze schrikt echt van niets, wat vrij ongewoon is voor haar. Ik rij ook niet te lang, vrij laag ingesteld, een tien minuutjes, wat overgangen en dan lekker stappen.
Misschien moet ik inderdaad proberen om gewoon te longeren de dag voordien.

ENORM BEDANKT!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:03

Graag gedaan hoor :)

En een paard dat niet schrikt is zeker fijn! Maar verkijk je er niet op, het wil niet zeggen dat ze het niet spannend vind. Die van mij zal ook nooit wegspringen of gaan rennen, maar hij kan wel heel erg stug worden en als hij gespannen is krijg ik helemaal geen lengtebuiging meer bv. Dat kunnen ook uitingen zijn van spanning. Maar geen zorgen, dat komt vanzelf goed! Zorg dat het gewoon een leuke ervaring is voor je paard (ze leren al snel dat wedstrijd = veeel aandacht!) En dan komt het vanzelf goed hoor.

Vulina

Re: Lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:31

Ik heb op wedstrijd ook een paard dat zich afsluit.

Als eerst zou ik proberen om kilometers te maken met hem. Dsu veel wedstrijden starten, zodat het steeds minder eng wordt.
Die van mij doet ook echt nooit wat, behalve dan langzaam en onactief gaan lopen. Ik rijd nu niet meer de dag voor de wedstrijd, voer goed bij en rijd consequent. Ze moet gewoon dr aandacht bij mij houden. Vertroetelen etc helpt bij mij juist niet, dan gaat ze juist niks meer doen! Lekker actief en kort inrijden en de aandacht opeisen.

Ik had de laatste wedstrijd op mijn coupon 'te snel' :D Haha, niet goed natuurlijk, maar ik was best blij met mn commentaar!