Na zadelmak maken het bos in? Hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buddy87

Na zadelmak maken het bos in? Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 14:39

Ik heb nu 4x op mijn paardje gezeten en zijn bezig met stuur en gas/rem te installeren. Nu wil ik voordat de herfst /winter begint lekker naar buiten, rechtte stukken rijden! Hoe pak ik dit op? Vind het zelf best wel spannend!

__PSM__

Re: Na zadelmak maken het bos in? Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:45

Ga eerst eens een aantal keer met een ervaren rot op stap die echt niks doet... Tuurlijk ieder paard kan schrikken, maar waarvan je zeker weet dat hij braaf het bos in gaat en niet voor het bos al ergens stil staat...

Daarna rustig een keertje in je eentje gaan...

let erop dat je hem de eerste 10x bijv. rustig dressuurmatig een beetje rondtuft in het bos, anders heb je op een gegeven moment alleen nog maar een rennerig paard in het bos :)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:48

neem aan dat je al wel veel hebt gewandeld met 'm in het bos/buiten, en dat hij 't kent?
Dan inderdaad met een superbraaf/mak paard erbij, liefst 2, een voor, een achter.

En wat _PSM_ zegt, vooral aanleren dat er ook buiten gewerkt moet worden, en het niet alleen maar feest en crossen is.

Veel plezier!

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 14:53

Wandelen doen we regelmatig, maar op het moment vind hij alles eng, volgens mij meer omdat hij zicht verveelt :+

Het is de bedoeling om eerst een keer een rondje uit te stappen, het word als het aan mij ligt absoluut niet racen maar echt dressuurmatig gaat ook niet gebeuren daar aan de teugel voor mij nog niet van toepassing is, jong beest. Wel zover het kan tussen mijn benen (zwabber/zwabber) en niet neus aan de grond uiteraard want als hij dan jolig word is een bokkie snel gemaakt :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:54

een paard wat keurig tussen hand en been draaft in de bak, heeft al iets aan leuning, dat is het enige wat ik graag zie bij jonge dieren die voor de eerste paar keren het bos in gaan :)

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 14:57

__PSM__ schreef:
een paard wat keurig tussen hand en been draaft in de bak, heeft al iets aan leuning, dat is het enige wat ik graag zie bij jonge dieren die voor de eerste paar keren het bos in gaan :)

Ok! In de bak heeft hij nog geen stap verkeerd gedaan dus heb er wel vertrouwen in, maar bos is natuurlijk weer wat anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:00

Ik zou eerst in de bak de rem goed installeren, dan een braaf paard meenemen, rustig aandoen, en niet teveel nadenken over wat er mis kan gaan :)
Als je zelf doet alsof het doodnormaal is en er niks gebeurt apen de meeste paarden dat gedrag zo na.

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:03

Rem is geen probleem gelukkig, hij gaat als je niks doet stilstaan omdat hij dan niet weet wat hij moet doen :+ Is liever lui dan moe dus dat word aanpakken straks }>

Onzeker :(:)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:04

achter een ervaren paard aan is het beste. Eentje die niet schrikt van tractoren, motoren, wielerclubs, hondjes o.i.d. Dat leert ze vertrouwen.

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:06

Ik moet maar eens gaan vragen of iemand dat met mij en m'n pony/paard aandurft! Nog even een paar keer in de bak en dan gaan met die banaan :D

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:07

Overigens zitten we met 2 passen in het bos dat is wel fijn!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:09

Als het remmen geen probleem is omdat als je niks doet hij stopt, zou ik eerst zorgen dat dat anders is... Ik vind het toch wel erg fijn als paard enigsinds aan de hulpen is...

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:15

__PSM__ schreef:
Als het remmen geen probleem is omdat als je niks doet hij stopt, zou ik eerst zorgen dat dat anders is... Ik vind het toch wel erg fijn als paard enigsinds aan de hulpen is...

Ja dat zei ik ook eerst nog stuur en rem/gas versterkken, zie eerdere berichtjes.

Het is meer dat hij het niet snapt en uit onzekerheid dan niks meer doet omdat hij niet weet wat hij moet doen :(:)

Gisteren heeft mijn instructeur hem even wat doorgepakt omdat hij ook erg aan het wandkleven was en niet op buitenbeen reageerde waardoor je met je been achter een paal kon blijven hangen. Denk wel dat dit een goed zetje in de goede richting heeft gegevens. Hij snapte er niks van :=

Vind het wel wat beter dan een paard dat gaat rennen geloof ik :=

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:18

Dat is waar hoor, beter dan dat geren in eerste instantie, al is later een zo vlugge ook wel heel fijn...

Zelf heb ik ook geen vlugge en ik dacht dus dat je iedere pas moest duwen om hem vooruit te houden, want dat is niet de bedoelin :)

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:19

__PSM__ schreef:
Dat is waar hoor, beter dan dat geren in eerste instantie, al is later een zo vlugge ook wel heel fijn...

Zelf heb ik ook geen vlugge en ik dacht dus dat je iedere pas moest duwen om hem vooruit te houden, want dat is niet de bedoelin :)

Ik denk dat als hij het snapt het wel gaat lopen, haha, hoop het maar want anders kom ik niet ver in de sport vrees ik :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:22

Oh ook die zijn wel vlugger te krijgen hoor, maar niet als je blijft duwen ;) Vandaar mijn opmerking :P

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:34

Ben je al eens aan de hand buiten geweest en hoe gaat het dan?

Je instructrice en paard door laten pakken die net 4 x onder het zadel heeft gelopen, dat snap ik even niet??
Moet je het niet stapje voor stapje opbouwen, een kleuter zet je toch ook niet gelijk in gr 8?

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:37

midgie schreef:
Ben je al eens aan de hand buiten geweest en hoe gaat het dan?

Je instructrice en paard door laten pakken die net 4 x onder het zadel heeft gelopen, dat snap ik even niet??
Moet je het niet stapje voor stapje opbouwen, een kleuter zet je toch ook niet gelijk in gr 8?

Met doorpakken bedoel ik meer duidelijke hulpen geven, zelf heb ik namelijk geen ervaring met paarden inrijden, hij doet dit jaren. Ik zit er overigens maar 1x in de week op met hem erbij.

Aan de hand heb ik al een eerder stukje gestuurd, gaat goed maar hij begint zich te vervelen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:42

Als het bos zo dichtbij is zou ik gewoon alleen gaan, na een training, wat uitstappen in het bos.
Ik heb zelf net niet zo'n goede ervaringen met anderen paarden erbij. Sommigen plakken eraan en kom je achteraf dus alsnog problemen tegen.
En zelf ook net de ervaring gehad, dat er dan telkens ook net iets gebeurde waardoor dat andere paard toch niet zo braaf was als anders.
Voorwaarden zijn gewoon, paard dat luistert naar basishulpen. Verder gewoon relexad rijden alsof je nooit iets anders doet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:16

Vervelen met aan de hand buiten wandelen?
Wat je ook kan doen is aan de dubbelen lijnen naar buiten gaan, kijk wat hij doet als je in men positie buiten laat lopen, in het begin kun je iemand bij zijn hoofd laten lopen met een halstertouw , daarna kijken at hij doet als die ruiter steeds verder naar achteren gaat en dat hij uit eindelijk alleen voorop loopt,
Neem er de tijd voor , wat wil je na 4 x onder het zadel?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:23

Gewoon doen. Touwtje om zijn hals zodat je iets hebt voor je balans en een mooie rustige zondag uitkiezen met weinig verkeer. Vooral niet te lang, 15-20 minuten is meer dan zat voor het begin.
Ik laat ze het liefst redelijk lang in de hals en ook als ze schrikken probeer ik me hooguit te balanceren aan mijn touwtje en blijf de teugels op lengte houden zodat je niet onbewust bevestigt dat het eng is.
Verder zorg ik dat het stemcommande 'stap' goed bevestigd is want dat is in eerste instantie je beste rem als het spannend wordt en ze gaan dribbelen. Ook aan te bevelen is om de eerste maanden niet in the huis-richting te draven maar enkel van huis af. Zo kun je evt voorkomen dat je onbewust je paard leert dat je zo sneller naar huis komt.
Bij een onzeker paard neem je het liefst een ander paard mee, maar als je een redelijk dapper paard hebt ga ik net zo lief alleen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:17

RT --> BRT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:42

Vraag of iemand meegaat die ervaring heeft met paarden. Laat diegene jouw paard leiden met een halstertouw.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:44

Ervaren paard mee en gewoon gaan :-) Desnoods idd voor de zekerheid touwtje om de nek.

Ga ook op een tijdstip dat je weet dat er weinig verkeer is/mensen/andere dingen. Er gebeurt niets in zo'n bos om 7 uur zondagochtend :D

Ilivus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:30

Mijn jonge paard dat net zadelmak is rijd ik bijna alleen maar in het bos.
Iin het begin werd hij aan een touw vastgehouden.
Als het wat beter gaat kun je ze ook 'niet-aangelijnd' laten lopen.

Ze leren er echt heel erg veel van. Je kunt ook eens lekker lange stukken recht vooruit rijden, afgewisseld met wat stuurwerk tussen de bomen door.
Vooral in de galop is het erg fijn. De jonge paarden hebben toch heel vaak moeite om in bochten in de galop te blijven.

Er gaat trouwens wel altijd iemand mee (te voet of op de fiets)! Als er dan onverwacht iets is, dan heb je altijd hulp.