mijn hengstje bijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

accerbeestje

mijn hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:33

hey ik heb eens een vraagje ik heb een hengstje die als ik er mee ga wandelen begint die in mijn been te bijten en dan krijgt hij van mij een tik op zijn neus maar hij stopt maar niet met bijten wat kan ik daar het best tegen doen want mijn benen zien echt vaak blau als ik terug kom met hem mijn ouders bijt hij als ze hem willen aaien . kan het zijn omdat mijn moeder die altijd een snoepje geeft omdat hij gewoon lief kijkt want soms krijg hij wel tien snoepjes op een dag dan nog een appel en een wortel en brood enz is hij gewoon veel te verwend want ik wil hem da wel afleren groetjes tamara

Tigra_

Re: mijn hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:39

Hoe oud is het hengstje nu?
Bijten moet je echt niet accepteren en zou hem ook niets meer uit je handen voeren. Daar worden ze vaak happig van als je het niet consequent bent. Gewoon Nee zeggen als hij daar niet op reageert een tik maar dat moet je meteen doen en geen 20 sec later want dan heeft het geen effect meer.
Waarschijnlijk ben je niet consequent genoeg of straf je te laat.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:40

hoe oud is je hengstje ?????

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:40

Geen eten meer uit je handen geven, of op de grond gooien dat 'ie daar vandaan eet of uit een voerbak.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:41

Jeetje, wat vervelend. Echt meteen afstraffen als die het doet, niet wat later.
En niets meer uit handen voeren.
En misschien als je wandelt en hij het doet een kort rukje aan je halstertouw geven? Succes!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:41

Je hengstje wil met je spelen en laten zien dat hij sterker dan jij is.
Als je paarden in de wei ziet spelen, happen ze elkaar ook in de benen, op jonge leeftijd leren ze dus spelenderwijs wie de sterktste is.

Staat jou hengstje wel met andere (jonge) paarden in de wei?
Is er een mogelijkheid om hem te laten castreren?
Hoe oud is het dier?
En, geen eten meet uit je hand geven, maar alleen uit zijn voerbak.

accerbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:37

Tigra_ schreef:
Hoe oud is het hengstje nu?
Bijten moet je echt niet accepteren en zou hem ook niets meer uit je handen voeren. Daar worden ze vaak happig van als je het niet consequent bent. Gewoon Nee zeggen als hij daar niet op reageert een tik maar dat moet je meteen doen en geen 20 sec later want dan heeft het geen effect meer.
Waarschijnlijk ben je niet consequent genoeg of straf je te laat.

Hey, mijn hengstje is 3 jaar.
maar ik voer hem nooit iets uit de hand .
hij is me deze week op straat ook al ontsnapt we konden hem gelukkig vangen . wat kan ik het best doen

accerbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:38

Storm schreef:
Je hengstje wil met je spelen en laten zien dat hij sterker dan jij is.
Als je paarden in de wei ziet spelen, happen ze elkaar ook in de benen, op jonge leeftijd leren ze dus spelenderwijs wie de sterktste is.

Staat jou hengstje wel met andere (jonge) paarden in de wei?
Is er een mogelijkheid om hem te laten castreren?
Hoe oud is het dier?
En, geen eten meet uit je hand geven, maar alleen uit zijn voerbak.

hij staat alleen in de wij

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:00

Dat hoort ook niet, hij wil spelen met andere paarden, en als die er niet zijn, maakt hij van jou zijn speelmaatje.

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:04

Paarden, dus ook hengsten, horen idd in mijn ogen niet alleen te staan.
Wegens omstandigheden heb ik ook ooit een mini hengstje alleen in een wei gehouden (weidemaatjes moesten het land af, gezien de huur niet betaald werd).
Deze begon toen ook met bijten en later ons als speelkameraatje te gebruiken. Wij hebben toen ook heel snel de keuze gemaakt er een pony bij te kopen. Toen werd hij een stuk rustiger en nam het bijten en spelen ook af (kwam ook door consequente aanpak, duidelijk laten merken dat het niet mag).
Maar toch begint het al met opvoeding. Op dit moment loopt er een hengstveulen bij ons op de wei, deze heeft ook de neiging tot bijten.
Ik ben dan heel consequent en iedere keer dat hij het probeerd, groot maken en eventueel een tikje over de neus. Uiteindelijk loopt hij braaf naast je mee ;) .

Veel succes en zoek er een maatje voor hem bij!

boottj16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:55

Precies, hij wilt met je spelen en paarden zijn kuddedieren..
Maar hij is nu al 3 en bijt en dat lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling, want jij staat boven hem..

charissa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:43

Idd consequent zijn, terugbijten of een tik tegen de neus. Leer hem wat basis fatsoensnormen aan: afstand houden, naast je lopen, stilstaan wanneer jij stilstaat zonder je voorbij te lopen, achterwaarts etc.