Lady laat heel veel scheten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johanna_

Lady laat heel veel scheten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 14:44

Hallo allemaal,

Ik heb al 4 jaar mijn pony lady. En ze is altijd erg netjes. Niet poepen en plassen onder het rijden, alleen in haar box of in het land (of als ze erg zenuwachtig is)

Maar nu sinds 2 maanden doet ze haar naam niet veel eer aan.

Ze laat veel scheten, en niet gewoon een paar. Nee echt onwijs veel.
Normaal doet ze dit bijna nooit. Maar sinds 2 maanden is het heel erg.
Ze staat nog steeds op dezelfde stalling als altijd, en kwa voer is er niks verandert.

Vandaag na een half uurtje rijden was ik haar aan het afzadelen, en haalde het zadel er af, en bracht die naar mijn kast.
Toen ik me omdraaide stond ze in eens te plassen, en niet een beetje, nee echt onwijs veel. Ook tijdens het plassen liet ze scheten.
Toen ze klaar was met plassen schrok ze er zelf van dat ze dat zomaar op haar poets plek had gedaan.
Daarna heeft ze wel 5 minuten haar staart om hoog gehouden.

Toen ik haar weer terug in haar box deed begon ze weer te plassen. En weer met scheten, en weer hield ze na het plassen haar staart omhoog.
Nou zou het kunnen dat ze echt onwijs nodig moest. En het niet meer kon ophouden.

Natuurlijk is dat plassen niet zo erg, beetje zaagsel er over heen. En het is wel klaar.
Maar dat ze zo veel scheten laat? Vraag me af hoe dat kan? En wat er aan de hand kan zijn?

Lady is verder in goede conditie, en heeft nog nooit wat gehad.
Verder betaal ik Lady helemaal zelf. Dus ik kan niet zomaar een DA er bij halen om veel scheten.

Ik vroeg me af of jullie hier wel eens ervaring mee hebben gehad? En wat hebben jullie er aan gedaan?

Alle tips en ervaringen zijn welkom. :)

Tallie1979

Re: Lady laat heel veel scheten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:47

Sommige paarden hebben nou eenmaal veel last van lucht.. Ik zou me persoonlijk meer zorgen maken om het vele plassen..

Is ze hengstig? Of waren het echt hele lange grote plassen? En hoe was de kleur ervan?

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 14:50

Tallie1979 schreef:
Sommige paarden hebben nou eenmaal veel last van lucht.. Ik zou me persoonlijk meer zorgen maken om het vele plassen..

Is ze hengstig? Of waren het echt hele lange grote plassen? En hoe was de kleur ervan?

Ze is wel een beetje hengstig deze week idd. Maar er waren geen paarden in de buurt. Die stonden in het land

De kleur was wit met beetje geel. En het was echt een hele lange plas met veel scheten.
Vind het zo raar dat ze nu in eens veel scheten laat, en dat anders bijna nooit deed.

Ik weet niet hoe ze anders plast. Aangezien ze op een stalling staat. En dit de eerste keer in 4 jaar was dat ik haar heb zien plassen.
Wel ga ik er van uit dat ze wel plast, aangezien het toch in haar box ligt altijd. Maar ik weet niet hoevaak.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:25

in het voer is niets veranderd, zeg je, maar staat ze overdag in de wei? in dat geval kan het te maken hebben met het gras.
het kan ook zijn dat ze lucht zuigt. in dat geval moet haar buik ook wat voller zijn. als je niet zeker weet of ze dat doet, moet je haar observeren.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:32

Mijn eerste geachte was ook dat het weide seizoen weer begonnen is en dat het waarschijnloijk door het gras komt als ze buiten staat.

Anders zou idd het luchtzuigen een veroorzaker kunnen zijn of de samenstelling ven het kuil/hooi is veranderd...

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 20:58

Nee met het voer is niks verandert.
Wel staat ze weer in het land idd. Maar dat staat ze elk seizoen als het weer kan. Vorig jaar niks aan de hand.

Ik weet wel zeker dat Lady geen lucht zuigt.

Is er ook een bepaald iets wat je hun kunt geven voor hun darmen ofzo? Dat het vermindert? Want denk dat ze het zelf ook niet zo prettig vind.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:01

Denk dat het aan het gras ligt hoor, die van mij kunnen er ook wat van als ze uit de wei komen :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:22

is de samenstelling van het voer zelf niet veranderd als je bix geeft tenminste? Eventueel zou je hiervoor kunnen bellen naar de leverancier ervan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:24

ik denk ook dat het hengstigheid is en gras. Even een tijdje aankijken en anders actie ondernemen..

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 01:02

als je weet dat er niets is verandert, dan moet het het gras zijn.
vergeet niet, dat er een erg droge periode is geweest. daarna werd het flink warm plus regen, en dat betekent dat er weer bijzonder veel groei in het gras zit én dus heel veel eiwitten en fructaan.
dat is niet alleen in het voorjaar, maar ook na een droge periode, gevolgd door warmte en/of regen.
mijn advies is, om haar per dag minder lang op het gras te laten, dan gaat het snel beter.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:24

Als je het echt niet vertrouwt kan je altijd even de DA bellen toch? Kost je niks en heb je toch zekerheid.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:54

Komt echt door het gras. Je moet eens kijken naar die groene weides momenteel. Het jonge gras schiet nu de grond uit..

Daissyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:36

myn paard is ook een nette dame,
maar heeft idd ook veel last van lucht.
en laat ook veel scheten.
daar kunnen ze nou eenmaal niks aan doen.

het plassen zal ik wel even in de gaten houden
en anders even de veearts erna laten kijken.;)

billybok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:31

Staat er geen raare plant in de wei ? Ik denk dat het gras of hengstig heid is

Jockeyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:33

Bij veel paarden is dat zo. IK ken een paard en elke keer als hij loopt zowat dan laat hij een scheet. Zij weten wel hoe dat komt maar ik heb het hun niet gevraagt als ik een keer weer naar hun toe ga zal k het vragen mischien werkt bij jou paard.

Jockeyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:34

Oja het is vast een goed idee om de veearts ernaar te laten kijken. Of is het de dieren arts??

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:41

Over de scheten zou ik me niet druk maken, mijn vroegere vz paard kon er soms een hele reeks na elkaar laten. Maar ze was helemaal gezond.
In de manege ook wel eens zo'n pony gehad, die deed het onder het rijden ook, wel leuk als je er achter reed :+ ...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:19

Is het dan niet raar omdat ze het eerst nooit deed???
Kan het niet iets met haar darmen zijn. Een vriendin gebruikt spul door het voer voor ''ondersteuning van de darmflora''. Misschien helpt dat?

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:20

Denk ook het gras en hengstigheid.
Maar als je zeker heid wilt bel dan gewoon de DA ;)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 21:22

NeverGiveUp schreef:
Is het dan niet raar omdat ze het eerst nooit deed???
Kan het niet iets met haar darmen zijn. Een vriendin gebruikt spul door het voer voor ''ondersteuning van de darmflora''. Misschien helpt dat?

Ja, dat vind ik ook. Raar dat het nu in eens wel zo is, en eerst nooit.
De stal eigenaar zegt dat ik me er geen zorgen over hoef te maken, maar als het de hele tijd zo blijft dan ga ik toch de DA maar even bellen voor wat vragen.