Zadelangst ofzo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Philadelphia

Zadelangst ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 12:27

Ik rij al 1 jaar ongeveer een paardje maar valt me op dat er geen verbetering in het zadelen komt
hij is 5/6 jaar en was niets mee aan de hand maar heeft in het verleden problemen met een maagzweer gehad... niemand heeft dit door gehad dus hij ging waarschijnlijk het zadel met pij n combineren
want sindsdien heeft hij dit. Toen ik hem in het begin verzorgde heb ik samen met de staleigenarresse dit proberen op te lossen door voorzichtig aan te doen enz. dit werd stukken beter en we zagen verandering maar steeds valt hij terug als er iets verbetering is.
Nu krijg ik het zadel er wel gewoon op maar meneer loopt heen en weer en wil absoluut niet stilstaan.. en het word nu gewoon wat gevaarlijk
ik zadelde hem eerst op in de stal en toen is hij tijdens het hoofdstel omdoen uit de stal gerend bijna over mij heen en is in een stal waar hij invluchtte omgevallen, had gelukkig niets maar was erg bang.
nu doe ik het weer met 2 touwtjes en tussen 2 stallen zodat hij niet wegkan maar opzadelen is vervelend en dan losmaken stuitert hij weg en het wil niet doordringen dat er niets is.
ook met rijden is hij het braafste paard ter wereld helemaal los en niets aan de hand, maar ernaast
is gewoon een drama
misschien dat het beter te zien is als ik van de week hier een filmpje op plaats als dit lukt
uitleg vind ik zelf nogal moeilijk

maar hebben jullie misschien tips want ik zie het als een tik in zijn hoofd, hij is angstig
slaan doe ik niet aan omdat ik zie dat er echt iets mis is. dit dit verergert de situatie denk ik.

liess1

Re: Zadelangst ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:30

je gaat te snel,rustig aan iedere keer een stapje verder.De singel niet te strak doen en als hij braaf is een stukje wandelen en dan het zadel weer af en de volgende keer weer proberen.Niet erop gaan zitten. Hoofdstel omdoen ook kijken of daar geen stress vandaan komt (gebit en bit in orde?) en hulp zoeken..

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:31

Denk eerder dat hij last heeft van het zadel.
Misschien even een goede zadelmaker ernaar laten kijken.
Kan goed zijn dat hij een aantal drukplekken heeft hoor en elke keer weer last heeft van het zadel.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 12:34

Ehm ik heb het zeg maar in het kort verteld maar ik zadel heel rustig aan
eerst het hoofdstel want hij schiet dus echt weg en nu heb ik dan iets grip door de teugels.
en dan dekje, zadel, singel gaatje voor gaatje en tussendoor stop ik vaak nog
geef ik hem iets lekkers en aan het eind loop ik wat rondjes en vandaag heb ik dan gelongeert
maar ik vind dat hij steeds voorruit gaat met rijden, gewoon erg lekker lopen en goed los
en zodra ik opstap is er niets aan de hand, denk dat een paard met rug of zadel klachten niet zo lekker loopt
en aan de hand is hij soms ook gewoon lastig.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 12:35

Hawai schreef:
Denk eerder dat hij last heeft van het zadel.
Misschien even een goede zadelmaker ernaar laten kijken.
Kan goed zijn dat hij een aantal drukplekken heeft hoor en elke keer weer last heeft van het zadel.

er is zeg maar nog geen half jaa geleden iemand geweest voor het zadel, was helemaal in orde
en hij heeft dit nu al een jaar

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 12:36

liess1 schreef:
je gaat te snel,rustig aan iedere keer een stapje verder.De singel niet te strak doen en als hij braaf is een stukje wandelen en dan het zadel weer af en de volgende keer weer proberen.Niet erop gaan zitten. Hoofdstel omdoen ook kijken of daar geen stress vandaan komt (gebit en bit in orde?) en hulp zoeken..

hij is sinds kort ook ontzettend fit en ook met rijden wil hij het liefst draven of galopperen, nu moet hij wel stappen en doet hij dat ook maar ik heb laatst dan na het rijden op en af gezadelt ...dit deed hij een stuk braver en even gelopen maar de dag erna geen enkele verbetering

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:31

hulp zoeken

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:44

Citaat:
Nu krijg ik het zadel er wel gewoon op maar meneer loopt heen en weer en wil absoluut niet stilstaan.. en het word nu gewoon wat gevaarlijk
Paardje geeft hier echt aan dat het ergens last van heeft en niet dat zadel op zijn rug wil hebben.

Citaat:
hij is sinds kort ook ontzettend fit en ook met rijden wil hij het liefst draven of galopperen
Is in mijn ogen dus een soort vluchtengedrag voor pijn.

Jou verhaal is voor mij geen onbekent verhaal, ik heb hetzelfde gedrag gehad met mijn merrie, die het zelfs voor elkaar heeft gekregen om mij een trap te verkopen terwijl ik naast haar stond ter hoogte van de singel.
Ze was met rijden best heel fit, en stappen en draven gaven de minste problemen maar zodra ik een galopje vroeg dat ging mevrouw er vandoor of begon aan een bokparade.
Citaat:
zodra ik opstap is er niets aan de hand, denk dat een paard met rug of zadel klachten niet zo lekker loopt
Dit gaf bij mij ook helemaal geen problemen.

Ik ben nu bijna een half jaar verder met haar met een nieuw goed passend zadel en kan redelijk normaal opzadelen nu en met rijden zijn er geen problemen meer.
Dankzij mijn DA (tevens ook osteopaat) kwamen we achter de drukplekken op haar rug door een verkeerd liggend zadel en hebben we het oude zadel weg gedaan en een nieuwe aangeschaft. Ik dacht werkelijk dat ik een goed zadel had maar niets was minder waar helaas.
Paardje zal waarschijnlijk altijd het zadel met pijn blijven associeren, hoewel het zadelen gelukkig al een stuk rustiger gaat gaan toch nog steeds die oren in haar nek en spant ze haar hele lichaam.
Laatst bijgewerkt door Hawai op 10-06-10 23:50, in het totaal 3 keer bewerkt

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:47

misschien eerst heel vaak het dekje op en af doen en juist niet te voorzichtig zijn.
en dan steeds als hij er aan gewend is wat meer doen. zadel erop, zadel er weer af.

zo heb ik het ook met mijn paard gedaan en nu staat ze superbraaf stil.
en veel belonen en praten.

ik zou ook even het zadel na laten kijken.

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:29

Mijn paard heeft dit ook lange tijd gedaan. Hij is pas op zijn 6e ingereden en meteen op een manege belandt. Hij had hier zo'n trauma opgebouwd met het zadel (waarschijnlijk heel lang doorgereden met een gebroken boom), dat er eerst twee man nodig waren om hem te zadelen. Zodra de singel in het eerste gaatje zat was het over.
Ik heb met geduld, belonen, oefenen met longeersingel, veel op mijn stem werken en dergelijke voor elkaar gekregen dat hij nu stil kan staan in de stal. Buiten zijn stal vindt hij het nog steeds eng, maar er zit verbetering in.

Vooral niet denken:"daar gaan we weer", maar "vandaag gaat het lukken" :D

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 07:43

ehm zoals ik al eerder heb gezegd, is er echt niets mis met het zadel.
omdat hij onlangs nagekeken is.
en het paardje heeft dit gewoon altijd gedaan na zijn maagzweer van 2 jaar terug?
dat weet ik niet precies maar het is in elk geval geen lichamelijk iets.
niets wijst daar nog meer op. alles heb ik rustig geprobeert en dit doe ik elke dag.
alleen vind ik het nu moeilijker en begin het soms eng te vinden hoe hij reageert.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:00

dus het wordt steeds erger dan hoe hij reageert?

misschien is het een manier van aandacht vragen of een gewoonte geworden voor hem.

het is lastig maar wel belangrijk om te weten wat het precies is.

mijn paard werd op een gegeven moment ook steeds moelijker te zadelen en te rijden ( ze ging steeds heel hard ervandoor)

en bleek dat ze een tumor had op een van haar eierstokken, nu deze verwijderd is, is ze weer helemaal de oude.

diergedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:28

Philadelphia schreef:
en het paardje heeft dit gewoon altijd gedaan na zijn maagzweer van 2 jaar terug?
niets wijst daar nog meer op. alles heb ik rustig geprobeert en dit doe ik elke dag.
alleen vind ik het nu moeilijker en begin het soms eng te vinden hoe hij reageert.

Ik ben het eens met Hawai dat dit echt duidt op een pijnprobleem! En dat kan natuurlijk al 2 jaar bestaan.
Je hebt alles rustig geprobeerd en dat doe je elke dag maar het gedrag wordt erger in plaats van beter, dan werkt het niet en is de kans heel groot dat er wat anders aan de hand is.

Niet iedere zadelmaker is even goed in het aanmeten en controleren van een zadel dus dat hoeft (helaas!) niets te zeggen.

Waarom laat je je paard (als is het maar voor alle zekerheid) niet een keer onderzoeken door een osteopaat?

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 21:31

diergedrag schreef:
Philadelphia schreef:

Ik ben het eens met Hawai dat dit echt duidt op een pijnprobleem! En dat kan natuurlijk al 2 jaar bestaan.
Je hebt alles rustig geprobeerd en dat doe je elke dag maar het gedrag wordt erger in plaats van beter, dan werkt het niet en is de kans heel groot dat er wat anders aan de hand is.

Niet iedere zadelmaker is even goed in het aanmeten en controleren van een zadel dus dat hoeft (helaas!) niets te zeggen.

Waarom laat je je paard (als is het maar voor alle zekerheid) niet een keer onderzoeken door een osteopaat?

nou het grootste probleem is dus ook,
ik heb weinig te zeggen ik verzorg dit beestje.
heb 1 keer aangegeven of hij onderzocht mag worden, alleen opeens veranderde daarna het gedrag weer en kon hij wel weer stilstaan dus we dachten dat het te maken had met overgang paddock weiland dat hij weer rustiger werd.
maar nu begint het dus weer.
ze is nu op vakantie maar als het zo doorgaat moet hij inderdaad onderzocht worden want net als vandaag was eigenlijk te gek voor woorden. Ik ga het wel melden alleen ik kan verder zo weinig doen.
want ze is en blijft de eigenaar maar als dit zo door moet gaan, denk ik dat ik moet stoppen
voor mijn eigen veiligheid. want als ik ernaast sta heb ik het gevoel dat hij mij niet als de baas ziet maar erop weer wel
maar zodra ik ernaast sta is het een en al klooien

diergedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:13

Wat rot voor je!!!
Heb je nog een keer geprobeerd of het weer verandert met de overgang paddock naar weide?

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:09

Probeer van de week eens als je staat te poetsen hoe het paardje reageerd als je met je je hand met een beetje druk langs zijn ruggegraad gaat of het paardje dan zijn rug naar beneden druk, als het paardje dit doet dan duid het echt op drukplekken. Je kunt dit aan beide zijde proberen. Een paardje zonder drukproblemen zal zich niet aanspannen en zijn rug laten zakken.
Drukplekken zijn als het ware blauwe beurse plekken onder de vacht.

Zoals ik al eerder aangaf had ik na zadelcontrole een goed passend en liggend zadel, helaas na een bezoekje van osteopaat kwam ik erachter dat er wel degelijk drukplekken zaten door mijn goed passend en liggend zadel. Na contole door een andere zadelmaker heb ik besloten om voor een ander zadel tegaan, ben zo blij dat ik dit toen gedaan heb, want nu heb ik er een heel ander paardje door.

Wat je ook kunt proberen is zo'n schokdempend schuimrubber dekje gebruiken van profit, als dit verlichting geeft met rijden dan heb je een antwoord op je vraag.

Succes met je verzorgpaardje, en denk aan je eigen veiligheid he

chantalle91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:55

is inderdaad wel goed om even iemand langs te laten komen zoals DA of zadelmaker. of zoals hierboven een osteopaat.
er moet echt even gekeken worden naar de rug van je verzorgpony en overleg dit ook echt met de eigenaren. je kan voorstellen om iemand langs te laten komen omdat het niet goed is als je verzorgpony hier mee door blijft lopen daar kunnen erge rugklachten uit voort komen en straks wil je pony niet meer opgezadeld worden en kan je er helemaal niet meer op rijden.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:03

bij druk op de rug, reageert het paard niet
het duidt echt niet op drukplekken of pijn in de rug.
dit heb ik ook in het begin meteen geprobeert,
gister is het baasje zelf weer geweest dus ik ga zo even lezen wat zij heeft meegemaakt
en of er bij haar wel verbetering is. zo niet zal ik het haar aanpraten maar alsnog kan ik best weinig doen

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:10

Rustig aan opzadelen is iets anders dan rustig aan aanpakken van dit probleem.

Heb je het paard verder goed onder controle als je ernaast staat (dus zonder zadel in de buurt)? maw kun je hem makkelijk leiden gewoon aan een halster? Of is hij sowieso lastig hanteerbaar als je er niet op zit???

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:14

Als pijn van het zadel uitgesloten is..

Iedere keer opnieuw met engelengeduld het zadel er zeer rustig opleggen en maar net doen of je debiel bent als je paard weer zo reageert.

Het kan iets blijvends zijn, net als singelvrees. Maarja, altijd rust bewaren en nooit boos worden hierm (tuurlijk wel ooit terecht spreken als hij echt bijt of iets dergelijks) maar verder het slechte gedrag maar gewoon negeren, lijkt mij een optie.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:23

renee16 schreef:
Als pijn van het zadel uitgesloten is..

Iedere keer opnieuw met engelengeduld het zadel er zeer rustig opleggen en maar net doen of je debiel bent als je paard weer zo reageert.

Het kan iets blijvends zijn, net als singelvrees. Maarja, altijd rust bewaren en nooit boos worden hierm (tuurlijk wel ooit terecht spreken als hij echt bijt of iets dergelijks) maar verder het slechte gedrag maar gewoon negeren, lijkt mij een optie.
hierop wil ik even zeggen
dat het zadel krijg je er wel gewoon op het grootste probleem hier is dus het wegrennen als het zadel erop zit. en ook al staat hij nog zolang aan een halstertouw meneer is helemaal overstuur
en dit word gevaarlijk

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:24

sallandval schreef:
Rustig aan opzadelen is iets anders dan rustig aan aanpakken van dit probleem.

Heb je het paard verder goed onder controle als je ernaast staat (dus zonder zadel in de buurt)? maw kun je hem makkelijk leiden gewoon aan een halster? Of is hij sowieso lastig hanteerbaar als je er niet op zit???

hij loopt makkelijk mee..staat niet heel goed stil in de stal maar is niet vervelend draaierig
maar zodra het zadel en hoofdstel omzitten heeft hij opeens drang om weg te rennen het zijn een paar passen maar in die paar passen kan teveel gebeuren.