Eeuwige band

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rohol

Eeuwige band

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 09:27

Laatst las ik dat als je je paard losgooit en hem opjaagt dat je na afloop je rug naar het paard toe moet keren, zodat hij naar jou toekomt.
Het zou een 'eeuwige' band creëren.
Heeft iemand dit wel eens gedaan, is dit waar?

Flew

Re: Eeuwige band

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:28

Heb je dit toevallig in een Heartland boek gelezen? Het gaat hier om een join-up neem ik aan, kijk eens op het Natural deel van het forum, daar staat een hele duidelijke uitleg erover.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:02

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:30

Zo eeuwig is die band niet hoor, een fout en je bent het vertrouwen van je paard kwijt, en kun je weer van voren af aan beginnen.
Er is alleen een probleem: je mag het niet vaker dan een keer of drie in een paardenleven doen.
Dus: het is niet de oplossing voor de problemen. Ga je eens verdiepen hoe een paard denkt, en waarom hij op sommige momenten reageert zoals hij reageert, en dan word je een heleboel duidelijk.
En dan kun je heel veel andere, en betere methodes toepassen dan de Join Up.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 16:40

het is alleen maar een vraag, niet iets wat ik zelf wil doen ofzo.
een band bouw je in mijn ogen niet op door je paard zich schuldig te laten voelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:07

Waarom zou een paard zich schuldig moeten voelen? Wat je met de JU doet is dat je in een klap, klets-boem de verhoudingen even rechtzet. Hem op een voor de buitenstaander redelijke zachtaardige manier even vertelt dat jij de baas bent, en dat hij naar jouw moet luisteren. Psychisch gebeurt er echter heel veel, en dat ziet de kijker niet. Die zien alleen dat ze aan het einde als een hondje achter je aanlopen, en dat willen ze vaker zien, dus doen ze de JU vaker dan nodig is. Sterker nog: de JU is maar heel zelden nodig...vaak bereik je hetzelfde (en zelfs meer) op andere manieren...

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 18:03

Dat is toch precies hetzelfde als wat ik zeg ;)

Turbolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:53

Idd.^^.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:40

Rohol schreef:
Dat is toch precies hetzelfde als wat ik zeg ;)

ik geloof het niet , jij hebt het over schuld gevoel bij een paard en cassidy heeft het over leiderschap tonen , lijkt mij een aardig verschil :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:19

Ik had het idd over leiderschap, en over het feit dat je de indruk wekt menselijke gevoelens in een paard te projecteren. Een paard denkt niet in "schuldgevoelens"...

Anwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:59

Ik doe het heel vaak met mijn paard en heb zelfs een curces gevolgd! Ik vind het heel leuk om te doen en ben er erg van te spreken. Als je echt een goede band wilt moet je het wel wat vaker doen maar het is wel wat meer dan hem opjagen en je rug toe keren. Je moet eerst inderdaad opjagen je slaat een beetje met het touw op je schouder, dan laat je hem 2 x van hand veranderen door met je armen omhoog voor hem te gaan staan. Als het goed is laat hij z'n hoofd dan zakken en gaat hij likken en kauwen en draait hij kleinere rondjes. Pas dan moet je hem je rug toe keren en wachten tot hij komt. Niet elk paard snapt het meteen maar als je het een paar keer probeert loopt hij als een mak lammetje achter je aan! bij dit alles moet je niet in het midden staan zoals bij longeren maar schuin achter het paard. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Groetjes anne

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:06

da's meer "loswerken" denk ik, Anwal, een join up is wel iets "heftiger" en zeker niet de bedoeling dat je heel vaak doet.. Dat eeuwige band-gedoe geloof ik eigelijk niet zo, maar de JU is inderdaad een manier om je paard helder te vertellen wie de baas is..
Boeken doen het vaak mooier voorkomen dan het is, en vooral makkelijker :')

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:16

Anwal schreef:
Ik doe het heel vaak met mijn paard en heb zelfs een curces gevolgd! Ik vind het heel leuk om te doen en ben er erg van te spreken. Als je echt een goede band wilt moet je het wel wat vaker doen maar het is wel wat meer dan hem opjagen en je rug toe keren. Je moet eerst inderdaad opjagen je slaat een beetje met het touw op je schouder, dan laat je hem 2 x van hand veranderen door met je armen omhoog voor hem te gaan staan. Als het goed is laat hij z'n hoofd dan zakken en gaat hij likken en kauwen en draait hij kleinere rondjes. Pas dan moet je hem je rug toe keren en wachten tot hij komt. Niet elk paard snapt het meteen maar als je het een paar keer probeert loopt hij als een mak lammetje achter je aan! bij dit alles moet je niet in het midden staan zoals bij longeren maar schuin achter het paard. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Groetjes anne

En als het niet goed is, heb je een probleem!
Het klinkt alsof je bij die cursus een aantal zaken niet goed hebt begrepen of de cursus was niet zo heel erg goed.
Als je een goede band wil met je paard dan moet je zorgen dat je je paard wat te bieden hebt, niet meer en niet minder. (en dan heb ik het niet over eten of "knuffels")

Anwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:48

Waratje schreef:
Anwal schreef:

Groetjes anne

En als het niet goed is, heb je een probleem!
Het klinkt alsof je bij die cursus een aantal zaken niet goed hebt begrepen of de cursus was niet zo heel erg goed.
Als je een goede band wil met je paard dan moet je zorgen dat je je paard wat te bieden hebt, niet meer en niet minder. (en dan heb ik het niet over eten of "knuffels")

Ik heb de curces bij annemarie van der toorn zelf gevolgd moest het toen ook zelf doen en ik heb het prima begrepen.. MIjn uitleg is ook ongeveer niet precies

xxchantiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:55

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je een 'eeuwige band' zo snel creëert. Ik denk eigenljk eerder dat je zo'n band vanzelf maakt, maar dat iedereen dat op zijn eigen manier doet.